‘Skam’ har med halvandet års forsinkelse fået nordic noir-serierne til at ligne aserbajdsjanske stumfilm på popularitetsbarometeret herhjemme, men Norges ungdomshit er bestemt ikke den eneste skandinaviske serie af høj kvalitet.
Den anbefalelsesværdige ‘Fanget’ (læs anmeldelsen) kører lige nu på DR2, og her anbefaler vi seks andre stærke skandi-serier, som alt for få i Danmark har set.
‘Halvbroderen’
Den norske forfatter Lars Saabye Christens fremragende hovedværk ‘Halvbroderen’ modtog stor hæder ved dens udgivelse i 2001. En filmatisering lå næsten i kortene, men den krydsfortalte historie virkede noget nær umulig at genskabe retfærdigt i et så kort format.
Heldigvis valgte NRK, der opkøbte rettighederne, at lave ‘Halvbroderen’ til den serie, som bogen fortjener, og resultatet er lige så vellykket, som man kunne have håbet på.
Over seriens otte afsnit à 50 min. stykket følger vi en norsk familie gennem fem generationer med rod i splittelsen efter Anden Verdenskrig. Barnum og hans halvbror Fred vokser op i Oslo i et hjem styret af tre generationer af enlige kvinder. Fred, der er resultatet af en brutal voldtægt under selvsamme nat, som besættelsen ophørte, forsvinder i 60’erne, og mysteriet om den forsvundne bror strækker sig helt frem til 90’erne.
‘Halvbroderen’ er sjældent velfortalt, men fik ikke megen opmærksomhed, da den rullede over de danske tv-skærme. Der klippes gnidningsfrit og elegant mellem de forskellige tidslinjer, og de smukke billeder suppleres af et gudesmukt score af danske Kristian Eidnes (Lars von Triers faste komponist). En velspillende Ghita Nørby kan i øvrigt opleves som forhenværende stumfilmdiva.
Kan ses på Viaplay.
‘Ægte mennesker’
De mange seere, der begejstret følger med i HBO’s storsatsning ‘Westworld’, bør også få øjnene op for den svenske pendant, der trumfede igennem på SVT for fire år siden, men ikke har opnået samme fanskare i Danmark.
‘Ægte mennesker’ bringer de humanoide robotter til Skandinavien i en parallel nutid, hvor såkaldte hubots agerer menneskelige hjælpere, både når det gælder arbejdskraft og som et hurtigt, uforpligtende put før sengetid.
Vi følger tre perspektiver. Forskersønnen Leo og hubotten Niska, der leder en gruppe hubotter, som er sluppet fri fra deres ejere. De kæmper for frihed og hubotters lige vilkår med mennesker. Derudover følger vi kernefamilien Engman, der trods konens protest får deres første hubot. Og endelig den gnavne fabriksarbejder Roger, der oparbejder et eskalerende had til hubotterne, da konen forlader ham med sin hubot og ender med at tilmelde sig anti-hubot-bevægelsen ‘Äkta människor’ (seriens originale titel).
Ligesom alt andet velskruet sci-fi er serien en allegori over meget mere end robotkrig. Hubotterne ser, føler og opfører sig som mennesker, og ‘Ægte mennesker’ sætter allerede fra start spørgsmålstegn ved, hvad der udgør et menneske. Serien er velskrevet som bare pokker, og det er svært ikke at blive fanget lige fra første scene.
Kan ses på Netflix.
‘Bedre skilt end aldrig’
Den danske komediefilm befinder sig i kulkælderen, men der har da været lyspunkter som filmen ‘All Inclusive’. Bag denne stod manuskriptforfatter Mette Heeno og instruktør Hella Joof, og de fulgte filmen op med TV 2-serien ‘Bedre skilt end aldrig’, der med bittersød situationskomik og skarp dialog rammer plet med både komikken og tragikken.
Maria Rossing og Peter Plaugborg spiller fortræffeligt op ad hinanden som ægteparret Line og Martin, der på ganske kedelig vis bliver enige om, at de er vokset fra hinanden. Hagen er, at ingen af dem har råd til at sælge forstadsvillaen, og derfor ender de med på skift at måtte bo i kælderen.
Det er et simpelt, men underholdende setup, der ikke overraskende skaber masser af fnisende forviklinger, som når Line bliver opdaget som en anden teenager, når hun hygger sig i kælderen med en gang internetporno.
Vi anmeldte ‘Bedre skilt end aldrig’ til fire stjerner, da den fik premiere, men det var, som om den ikke helt fik den anerkendelse, der burde have været den til del.
Kan ses på TV 2 Play.
‘Kampen for tilværelsen’
‘Kampen for tilværelsen’ er et maleri af den norske maler Christian Krohg, der skildrer en bagerforretnings uddeling af brød til fattige, som flokkes på gaden. Denne præmis går igen i den Erlend Loe-skrevne serie af samme navn, der for to år siden rullede over skærmen på NRK til en flot modtagelse.
Den unge polske akademiker Tomasz ankommer til den norske middelklasseby Ullevaal Hageby for at finde sin ukendte far. Byens velbemidlede indbyggere burde alle leve trygge, lykkelige tilværelser, men slås alligevel med alskens selvopfundne problemer, som den stakkels, hjælpeløse Tomasz altid ender med at blive viklet ind i.
Erlend Loe beskriver ofte i sine bøger småsære personer, som har svært ved at passe ind i samfundet – og han gør det med en fortræffelig humor. Hans serie har endnu ikke haft sin premiere herhjemme, men vi satser stærkt på, at Loes karakteristiske sorte komik er blevet overført til ‘Kampen for tilværelsen’.
Premiere 19. december på HBO Nordic.
‘Kampen om Tungvandet’ / ‘The Heavy Water War’
Efter nordic noir-boomet har de skandinaviske lande forsøgt at toppe hinanden med den ene storsatsning efter den anden. Norges største pletskud kom i form af NRK’s historiske krigsdrama ‘Kampen om Tungvandet’, der er co-produceret i samarbejde med både England, Tyskland og Danmark, og som formåede at trække millioner af seere til på tværs af Skandinavien, om end den ikke blev et stort hit herhjemme.
Serien er delt op i seks 45 minutter lange afsnit, der følger kapløbet om udviklingen af atombomben i start 40’erne gennem fire perspektiver. Nazisterne, der opdager, at Norge producerer tungvand, som er nødvendigt for at bygge atombomben, videnskabsmændene, der indvilger i at bygge bomben, de allierede, der opdager, hvad nazisterne har i sinde, og så selvfølgelig telemarkens helte selv, der udfører sabotageaktionen.
‘Kampen om tungvandet’ har en imponerende høj produktionsværdi, der snildt kan matche de store krigsfilm. Dertil er serien båret af solide skuespillerpræstationer fra blandt andre Søren Pilmark, der spiller Niels Bohr, og Maibritt Saerens (‘Krøniken’).
Et skandinavisk historisk krigsdrama kan måske godt lyde som en tør omgang, men den er spændingsmættet og trimmet for alt overflødigt fedt. Et fascinerende studie af mennesker i krigstid – lavet af nogle af de samme folk, der står bag ovennævnte ‘Halvbroderen’ og den nye, ligeledes anbefalelsesværduge ‘Nobel’, som dog ikke er tilgængelig herhjemmefra.
Kan ses på Netflix under titlen ‘The Heavy Water War’.
‘Fortitude’
»Fortitude er det eneste sted i verden med garanti for et stille liv«.
Når Sofie Gråbøl som byens guvernør Hildur Odegard beskriver Fortitude med disse ord, er man ikke et sekund i tvivl om, at helvede snart bryder løs. Og ganske rigtigt: Indenfor kort tid oplever en af verdens mest sikre byer sit første bestialske mord.
Det afsidesliggende lille bysamfund er indsvøbt i mystik, der både forvirrer og pirrer på den helt rigtige måde. Det er Skys første forsøg med nordic noir, og langt hen ad vejen er missionen fuldført i form af et spændende, iskoldt miljø, gådefulde karakterer og en fin mordgåde. Det er dog ikke, fordi den sprænger nordic noir-skalaen.
Det er måske en tilsnigelse at anbringe ‘Fortitude’ på denne liste, da det er en engelsk produktion. Men den foregår et ubestemmeligt sted i Norden og er båret af et delvist skandinavisk cast med stærke skuespillerpræstationer fra især Sofie Gråbøl og Mia Jexen (‘2900 Happiness’), der får opbakning af kendte internationale ansigter som Michael Gambon (‘Harry Potter’) og Stanley Tucci (‘The Hunger Games’).
Kan ses på Blockbuster.
Læs også: 5 stjerner til den DR2-aktuelle nordic noir-serie ‘Fanget’