Da Adam Sandler fik hovedrollen i Paul Thomas Andersons sublime dramedy ‘Punch-Drunk Love’ fra 2002, var det første gang, komikeren fik lov at spille en mere dramatisk rolle. Derfor var der også mindst én person, som var meget skeptisk over, at netop Sandler skulle være filmens bærende kraft.
Filmens producer, JoAnne Sellar, fortæller således i den nyligt udgivne bog ‘Paul Thomas Anderson: Masterworks’, at hun slet ikke kunne forstå instruktørens valg om at caste Adam Sandler som den nervøse sælger Barry Egan. På det tidspunkt havde Sandler haft hovedroller i fjollede film som ‘Billy Madison’, ‘Happy Gilmore’ og ‘Big Daddy’, og Paul Thomas Anderson havde netop lavet det over tre timer lange mesterværk ‘Magnolia’.
»Efter ‘Magnolia’ ville Paul lave en rigtig kort film. Det var den første ting, jeg husker, han sagde«, fortæller hun.
»Men ja, han skrev den til Sandler. Han var en kæmpestor Sandler-fan, og jeg var bare forvirret. Jeg forstod bare ikke hele Adam Sandler-tingen på det tidspunkt. Jeg mener, ‘Saturday Night Live’-tingene, ja, men de film, som Adam havde lavet, var ikke noget for mig. Som brite fattede jeg ikke rigtigt humoren. Men Paul blev bare ved med at sige, ‘oh my god, han er så god!’ Og han fik mig til fuldstændigt at ændre mit syn på Adam.«
Sandler laver som bekendt stadig mange fjollede film, men han har heldigvis også senere hen udfoldet sine mere dramatiske skuespilevner i nogle få, velvalgte film som ‘The Meyerowitz Stories’ og ‘Uncut Gems’.
Og så kan man glæde sig til hans næste seriøse rolle i ‘Chernobyl’-instruktør Jordan Rencks kommende Netflix-film ‘The Spaceman of Bohemia’.