Går du som mig hyppigt rundt og beklager dig over, at det er svært at finde en rigtigt god serie at bruge sin tid på trods virvaret af streamingtjenester, kan du lige nu brokke dig over det stik modsatte problem: Det er svært at finde tid til alle de gode serier, der konkurrerer om vores tid i disse uger.
Eller sagt på en anden måde: Ser du middelmådige eller dårlige serier for tiden, gør du det forkert.
Jeg kan ikke huske, hvornår der sidst har været så mange toptilbud på seriehylden på én gang, pænt fordelt på streamingtjenesterne.
Netflix kører sjette sæson af ’Better Call Saul’, ’Breaking Bad’-spinoffen, der i et par sæsoner har måttet regnes for en af de bedste serier nogensinde – er man endnu ikke kommet i gang, ligger der 50-60 gennemførte, opfindsomme og suspenserige timer og venter. For nylig kom Netflix også med den nye sæson af den både følsomme og ofte drønspændende gangsterserie ’Top Boy’, der serverer nogle af de mest fascinerende karakterer på tv.
Disney+ besidder den mest bingeværdige serie fra de seneste måneder, nemlig dramatiseringen af Theranos-skandalen og Elizabeth Holmes utrolige bedrag, ’The Dropout’ med en seriøst blændende Amanda Seyfried.
Hos HBO Max kan man vælge mellem ’The Wire’-skaber David Simons nye miniserie ’We Own This City’, en dybt kompleks og barsk sag om politikorruption i Baltimore med en karismatisk Jon Bernthal som overskurk, og Bill Haders originale dramedy ’Barry’, der igen og igen overrasker i fortællingen om en lejemorder, der får forvildet sig ind i en teatertrup, men umuligt kan slippe sin fortid. Vi kører nu på sæson tre, det er komedieudgaven af ’Breaking Bad’, kom i gang!
Apple TV+ har for nylig afsluttet to suveræne slowburns: Det tankevækkende og visionære mindfuck ’Severance’ om en arbejdsplads, der via et indgreb skiller deres ansattes professionelle og private jeg ad. Og det sydkoreanske, tårefremkaldende familiedrama ’Pachinko’ om en immigrantfamilie i fire generationer – delvist instrueret af en af de mest interessante instruktører i disse år, Kogonada (’After Yang’).
Viaplay kører lige nu ugentlige afsnit af den overraskende gode Watergate-serie ’Gaslit’, hvor Julia Roberts excellerer som den karismatiske politikerfrue, der er med til at afsløre den største skandale i USA’s politiske historie. Sean Penn er hendes mand godt forklædt i et tykt lag makeup, og birollerne er perfekt besat. Mere sjov og underholdende bliver historieundervisning ikke.
Selv har jeg en længere watchlist, for jeg hører også gode ting om alt fra pornobladsserien ’Minx’ (HBO Max), anden sæson ’Russian Doll’ (Netflix), spiladaptionen ’Halo’ (Paramount+), den alternative spionserie ’Slow Horses’ (Apple TV+) og anden sæson af den opfindsomme, animerede ’Undone’ på Amazon Prime Video.
I forgårs fik fiktionsudgaven af ’The Staircase’ desuden premiere på HBO Max, og den har fået en voldsomt flot modtagelse – også af Soundvenues anmelder – og var man som jeg besat af true crime-serien om den mordmistænkte Michael Peterson, er det selvfølgelig et must-see.
Soundvenues anmeldere har desuden kvitteret med fem stjerner til såvel den kvindedrevne antologiserie ’Roar’ (Apple TV+) og gyserkomedien ’The Baby’ (HBO Max). Jeg glæder mig til at nå til afslutningen på Pamela Adlons geniale ’Better Things’ (HBO Max), der gennem fem sæsoner har holdt et usædvanligt højt niveau. Og så bliver flere og flere hooked på den mest populære serie på flow-tv i USA i disse år, Taylor Sheridans westernserie ’Yellowstone’ (Paramount+).
Der bliver ved gud også smidt mange gennemsnitlige, ligegyldige eller straight out dårlige serier ud i atmosfæren – sidste år fik 559 fiktionsserier premiere alene i USA.
Og i perioder forbløffes man over, hvor svært det kan være at finde noget, man gider at se, når mulighederne aldrig har været større.
Men kombinerer man streamingtjenesternes udbud, skal ret være ret: Der er et overflødighedshorn af gourmet-serier for tiden. Så er det bare om at vælge dem frem for den endnu større mængde fastfood.
Bon appetit.