For femte år i træk vurderer jeg her mellem jul og nytår streamingtjenesternes indsats det forgangne år.
Det kan måske ved første øjekast virke omsonst, for er der virkelig så store udsving i et landskab, der trods alt er domineret af de samme aktører år efter år?
Svaret er: Ja, det er der faktisk.
Den benhårde konkurrence om alle os troløse abonnenter, økonomiske problemer i Hollywood, store fusioner, fejlslagne strategier og kampen om at arbejde sammen med de største stjerner er alt sammen medvirkende til, at vindene skifter på årlig basis.
Sidste år havde jeg hele skalaen i brug fra 0 til 6 stjerner, men i år er der skåret lidt af i begge ender, og to tjenester topper skalaen med fem stjerner, mens én tjeneste må nøjes med én sølle stjerne, selvom det faktisk var sidste år, de nåede bunden.
Her følger dommen over streamingtjenesternes 2024:
Apple TV+
Det giver ret beset ingen mening at have ondt af klodens mest værdifulde virksomhed, men alligevel kan jeg ikke lade være med at synes, det er en lille smule synd for Apple TV+.
I 2023 serverede de flere af årets bedste serier, fra Alfonso Cuaróns ’Disclaimer’ til den exceptionelle anden sæson ’Bad Sisters’ og den evigt pålidelige hyggekrimi ’Slow Horses’. De løftede også sci-fi-serien ‘Silo’ til et egentligt hitniveau, og de skabte en slibrig tv-pageturner med ’Presumed Innocent’, ligesom de slog et stort og dyrt slag i bolledejen med anden sæson af den sydkoreanske ’Pachinko’.
Det er serier, der ville klæde enhver streamingtjeneste. Problemer er bare: Ingen ser dem! Det er selvfølgelig en overdrivelse, men sammenlignet med konkurrenterne er Apple TV+ bare stadig tjenesten, hvor guldet aldrig bliver gravet ud af en kritisk masse.
Selv når de bryster sig af, hvordan Clooney/Pitt-samarbejdet ’Wolfs’ er den mest populære film på tjenesten nogensinde, er virkeligheden bare stadig, at den er blevet set af en brøkdel af rekordfilmene på Netflix og andre tjenester. Og virkeligheden er også, at deres filmstrategi efterhånden generelt må betegnes som en reel fiasko, i år inkarneret af floppene ’Argylle’, ’Fly Me to the Moon’ og ’Blitz’. Selv ’Wolfs’-holdet er uforsonligt rasende over, at de aldrig fik deres lovede biografpremiere.
Man kan kun hylde, at Apple stadig kaster nogle af deres mange dollars efter originale og kvalitetsrige fortællinger, men deres evne til at tiltrække de bedste kreative kræfter forringes uden tvivl for hver gang, en god serie forsvinder i et sort hul af anonymitet.
At en voldsomt dyr produktion som Spielbergs ’Band of Brothers-opfølger ’Masters of the Air’ faldt katastrofalt til jorden, trækker selvfølgelig ikke op i vurderingen af Apple TV+’s årsindsats.
2 stjerner
Prime Video
Ingen kan være i tvivl om, at sportsrettigheder i disse år er streamingudvindingens vigtigste frontier. Sport er nemlig den bedste måde at sikre loyale abonnementer i en branche, hvor kunderne ellers skifter tjeneste for et godt ord aka rygtet om mere bingeværdige serier andetsteds.
Prime Video er foreløbigt landet stærkest i den kolossale kamp om sportsrettigheder, for de har blandt andet punget ud for at vise Thursday Night Football i NFL-glade USA samt et par ugentlige Premier League-kampe i fodboldglade Danmark, og i hvert fald førstnævnte er blevet en bragende succes.
Mere svingende har Prime Videos 2024 været, når det kommer til originale produktioner. Det nærmer sig i hvert fald en ydmygelse, at deres satsning på to af de dyreste serier nogensinde er faldet alvorligt igennem, prisskiltet taget i betragtning. Spionserien ’Citadel’ er et gigaflop, uanset hvor mange lokale spinoffs (har du hørt om ’Citadel: Diana’ eller ’Citadel: Honey Bunny’?) man lancerer.
Og selvom ’Ringenes herre’-serien ’Magtringene’ tilsyneladende trækker rimelige seertal også på årets sæson 2, er den slet ikke blevet det fænomen, Amazon-lejren utvivlsomt havde sat næsen op efter.
Prime Video store succeser i år skal i stedet findes i blandt andet den yderst populære og vellykkede ’Fallout’ og filmremaket af ’Road House’, mens tjenesten samtidig nyder godt af Amazons succesfulde biograffilm, fra ’Challengers’ til ’Civil War’ og senest julefilmen ’Red One’, der har slået seerrekorder.
Mens Prime stadig har deres første danske fiktionsserier i udvikling, slog de til og købte titler som ’Bullshit’ og ’Den som dræber’ fra økonomisk trængte Viaplay, en kløgtig genvej til eksklusivt lokalt indhold. De har også annonceret deres første egenproducerede danske serie, en velkommen afstikker fra det reality- og gameshow-indhold, der ellers har været deres mest markante danske aftryk hidtil.
4 stjerner
Viaplay
Det bedste, man kan sige om Viaplays 2024, er, at det ikke kunne blive værre end 2023.
Sidste år stod i milliardunderskuddets, fyringsrundernes og strategipanikskiftets tegn, og i år var opgaven at skrælle forretningen helt ind til benene og fokuserer på det, Viaplay gør bedst og billigst: sport og reality.
Originale danske serier, spillefilm og dokumentarer er således en saga blot, og en række allerede producerede serier blev afhændet til konkurrenten Amazon, mens ’Robinson’ og ’Familien fra bryggen’-spinoffs viste vejen frem.
Trods en fortsat skattegæld på 162 millioner kroner resulterede det trods alt i et overskud på bundlinjen, der giver håb om streamingtjenestens overlevelse, men for mange seere er de barske realiteter uden tvivl, at hvis Viaplay ikke lagde hus til Premier League- og Champions League-fodbold, ville man cutte den svinedyre abonnementssnor øjeblikkeligt.
Så stor fan af ’Chicago P.D.’, ’Chicago Fire’ og ’Chicago Med’ kan ingen med deres mentale helbred i behold da være?
1 stjerne
Netflix
I slutningen af året leverede Netflix en magtdemonstration, der både viser, hvad streaminggiganten kan, og hvad den vil.
Med thrillerserierne ’Black Doves’ og ’The Madness’, dramedyen ’No Good Deed’ og de skandinaviske ’La Palma’ og ’Helikopterkuppet’ havde de således premiere på flere medrivende kvalitetsserier med masseappel inden for en måned, end de fleste andre streamingtjenester har på et år.
I den forstand synes Netflix i 2024 endelig at have fundet en formel, der virker, når det kommer til at satse på serier, som er velproducerede og velspillede, og som samtidig har en catchy underholdningsfaktor. Der var i 2024 længere mellem discounthits som ’Fool Me Once’ og kortere mellem reelt gode eller som minimum interessante publikumsbaskere som ’One Day’, ’Baby Reindeer’, ’The Diplomat’, ’Nobody Wants This’, ’A Man on the Inside’, ’The Last Airbender’, ’3 Body Problem’ og ’Monsters: The Erik and Lyle Menendez Story’. Indimellem tog de tilmed finkulturelt ambitiøse chancer med serier som ’Ripley’ og ’100 års ensomhed’.
I det store streamingrige er der Netflix, og så er der alle de andre. Det er tjenesten, som har langt flest abonnenter, og som abonnenterne i gennemsnit bruger det meste af deres tid på. I år bevægede de sig også så småt ind på det lukrative sportsmarked med rettighederne til wrestlingfranchisen WWE og NFL-kampe til jul – erhvervelser, der utvivlsomt kun er begyndelsen på deres sportseventyr.
Med danske briller var det som efterdønning af produktionsstoppet i 2022 tyndt med lokalt indhold (’Skruk’ og ’Bytte bytte barn’ måtte bære læsset), men de har en hel stribe serier i støbeskeen for 2025, så det vil der hurtigt blive lavet om på.
Det, der til gengæld trækker Netflix ned fra de seks stjerner, jeg tildelte sidste år, er de efterhånden mere og mere tydelige ridser i filmlakken.
Når Margot Robbie, Emerald Fennell & co. takker nej til en milliard dollars for deres kommende ’Wuthering Heights’-film for at takke ja til et tilbud på lidt over det halve til gengæld for at få deres biografen. Når Greta Gerwig ser ud til at kæmpe hårdt for at få sin kommende ’Narnia’-film i biografen, selvom Netflix betaler gildet. Og når Oscar-kandidater som ’Emilia Perez’ og ’Maria’, som Netflix har de amerikanske rettigheder til, falder igennem på tjenesten. Ja, så ved man, at verdens største streamingtjeneste har et filmproblem.
Trenden er, at de store stjerner og instruktører vil have deres værker i biografen, fordi straight to streaming-film bare ikke har vist sig at have den store gennemslagskraft. Netflix har stadig til gode at skabe en bæredygtig filmfranchise fra grunden, og både deres animationsfilm og storsatsninger som Zack Snyders ’Rebel Moon’ er i år faldet tungt til jorden.
På filmfronten bliver Netflix bare stadig set som andenrangs, hvilket 2024 stillede afslørende til skue. Selv urørlige Netflix har en akilleshæl.
5 stjerner
Max
2024 var året, hvor HBO Max blev til Max takket være moderskibsfusionen mellem Warner og Discovery.
Bagtanken var de synergiske herligheder, der ville komme ud af både at kunne appellere til HBO’s feinschmecker-publikum og de mere, ahem, uprætentiøse fans af datingshows og blå blink.
Det har muligvis givet bonus, for det globale abonnementstal og deraf følgende overskud er stigende, og det følgende er givetvis en kritik lidt for funderet i, at jeg selv er mere HBO-feinschmecker end ’Politijagt’-binger:
Men som samlet udtryk forekommer Max mig i dag som den mest skizofrene af landskabets streamingtjenester, en platform, hvor ’Gadebetjentene’ og ’Ex on the Beach’ kæmper mærkværdigt med ’My Brilliant Friend’ om opmærksomheden. Max fremstår som en tjeneste i konflikt med sig selv.
Samtidig er frygten for HBO’s fremtid efterhånden velbegrundet, for der er ingen tvivl om, at den hæderkronede leverandør af serieguld i disse år presses mere i retning af franchise-malkning, end man kunne ønske. Også dét er HBO gode til, for få andre ville kunne injicere reel kvalitet i en serie om Pingvinen, men HBO gør muligvis sig selv en bjørnetjeneste, når ’The Penguin’, ’House of the Dragon’ og ’Dune: Prophecy’ viser sig som de største seerhits på Max, mens flere af årets originaltitler – som Kate Winslet-serien ’The Regime’ – til gengæld falder igennem.
Øverste Warner Discovery-direktør David Zaslav er i færd med en hardcore spareøvelse, der sender både filmstudiet og HBO i retning af IP og sikre hits, og mens vi venter på det store Harry Potter-seriereboot, kan vi fordrive tiden med bageprogrammet ’Wizards of Baking’. Eller hvad med quizshowet ’Fast Friends’ udelukkende dedikeret til ’Venner’-trivia?
Max har fortsat glimrende originale kvalitetsserier på hånden, som i år med ’Industry’, ’Hacks’ og ’The Franchise’, og snart rammer nye sæsoner af ’The White Lotus’, ’Euphoria’ og ’The Last of Us’. Samtidig nyder tjenesten fint af at kunne sende biograffilm som ’Beetlejuice Beetlejuice’ og ’Joker: Folie á Deux’ (sagde ingen nogensinde) ud på tjenesten.
Men i en tid, hvor alt handler om at sænke udgifterne og udnytte eksisterende franchises til det yderste, kan man godt tillade sig at være en smule bekymret på Max’ og mere specifikt HBO’s vegne.
3 stjerner
TV 2 Play
Vi kårede før jul ’The Son and the Moon’ som årets bedste danske film og ’Den sorte svane’ som årets bedste danske serie. Der stod TV 2 i forteksterne på begge, og alene af den grund må vi sende anerkendende nik efter den danske tv-station gone streamingtjeneste.
Med ’Den sorte svane’ – hvert afsnit set af over 2,2 millioner mennesker – alene var årssuccesen næsten allerede i hus for TV 2 Play, og man skal ikke underkende, hvor stort vovemod det har krævet af TV 2 at sende den kontroversielle serie ud i æteren. Respekt.
Også på fiktionsfronten viste TV 2 mod i 2024. Thomas Vinterbergs ’Familier som vores’ var en af de mest ambitiøse danske serier i årevis, og selvom kvaliteten måske ikke helt stod mål med vingefanget i sidste ende, skal TV 2 igen have ros for at bakke op om en samfundsrelevant storserie, der skabte massiv omtale, da den fik premiere.
TV 2’s bedste fiktionsserie skulle imidlertid findes på en mindre skala i form af Millang-brødrenes ’De bedste år’, der leverede besjælet komik om småbørnsfasen af livet på højt niveau. Så tager vi med, at de største seerhits nok stadig er ’Sygeplejeskolen’ og den nu afsluttede ’Badehotellet’.
Samtidig oprustede TV 2 på sportsrettighederne med blandt andet superligafodbold, og eneste alvorlige aber dabei var, at abonnementspriserne steg igen – i lighed med flere af de konkurrerende tjenester.
Men så længe TV 2 forener evnen til at nå et bredt udsnit danskere med reelt vovemod som i år, er Play prisen værd.
5 stjerner
Disney+
Mens det for nogle år siden var den store dille at sende ventede film direkte på streaming for at booste abonnementstallet, er tendensen nu vendt 180 grader rundt, og Disney leverer det ypperste eksempel på hvorfor.
Med ’Inside Out 2’ og ’Deadpool & Wolverine’ sikrede de sig nemlig årets to allerstørste biografhits – som efterfølgende blev to af de allerstørste hits på streaming efter debuten på Disney+.
Efter tidligere vaklen ved Disney nu om nogen, at biografsucceserne drypper velgørende af på streamingtjenesten, og snart vil ’Vaiana 2’ gøre de to andre triumfer kunsten efter.
Det varmer i Disney+-lejren, som ellers har grund til at være bekymret over, at deres to største franchises generelt vakler gevaldigt. Seerne svigtede ’Star Wars’-serien ’Acolyte’ og tilsyneladende også ’Skeleton Crew’, mens ’Agatha All Along’ udviklede sig til et sleeperhit, der ikke helt kan udviske fornemmelsen af, at også Marvel-serierne har mistet overtaget.
De må derfor prise sig endnu mere lykkelige for at have kvalitetskanalen FX under fanerne, for med ’Shogun’ og ’The Bear’ tegnede FX sig for årets to store Emmy-vindere, og især ’Shogun’ blev også en seermagnet ud over alle forventninger taget i betragtning af, at det er en serie mestendels på japansk. Disney+ har altså stadig noget for det voksne publikum.
Med danske briller var det mest opsigtsvækkende, at også Disney+ kastede sig ind i sportskampen med rettighederne til Europa League og Conference League, især til glæde for FCK- og FC Midtjylland-fans.
Men derfor må konklusionen stadig være, at når Marvel og ’Star Wars’ slingrer, kan det højst være et middelgodt år for Disney+.
3 stjerner
SkyShowtime
Er der egentlig nogen, der abonnerer på SkyShowtime uden om deres TV 2 Play-abonnement? I så fald hører jeg gerne fra jer.
TV 2-integrationen er stadig glimrende, men det er svært at komme uden, at SkyShowtime i Danmark er en niche af en niche, også selvom det er hjem for et af de største seriebrands lige nu: Taylor Sheridan.
Westernkongens serier fra ’Yellowstone’ til ’Tulsa King’ og årets ’Landman’ lægger USA ned, men er trods alt næppe med deres oldschool americana-værdier i lige så høj kurs på vores breddegrader. Og flere af de bedste – som ’Yellowstone’ og ’1923’ – kan som bekendt også ses på Netflix, hvor de sandsynligvis trækker flere danske seere.
Det betyder ikke, at der ikke er gode timer foran flimmerkassen gemt på SkyShowtime, for ud over Sheridanverse kunne man blandt andet se eksperimenterende cringe-tv i ’The Curse’ med Emma Stone og thrillerspænding med den roste ’The Jackal’ med Eddie Redmayne.
’Dexter’-heads skal også nok hænge på takket være den tiltagende mængde af spinoffs, men ellers er SkyShowtime altså herhjemme den tjeneste, hvis eksistens det er nemmest at svede ud af erindringen.
2 stjerner