Klezmofobia
TIGER-butikken (jep, den der med kopper, lokumsbørster og ringbind) har lavet et pladeselskab, og sælger nu 20 kroners skiver fra butikkerne landet over. De har valgt at satse på nogle lidt skæve udgivelser, og danske Klezmofobias debutudgivelse, ‘Tantz!’, er absolut en værdig åbning, hvis målet er at pifte det danske musikmarked op med nye toner.
Channe Nussbaum har produceret og optræder som gæstevokalist på et par numre på albummet, som ellers tro mod den traditionelle klezmer-stil er holdt næsten instrumentalt. Klezmer er de østeuropæiske jøders folkemusik, og ‘Tantz!’ giver også fornemmelsen af at blive inviteret til jødisk bryllup med knuste glas og sprællemandsagtig dans.
Trommeslager Jonathan Aisen, der også optræder i svensk-danske Tummel, står for de rullende trommer i baggrunden, og hjertet holdes fast i brystet af Jesper Lunds solide bassbalalaika, et instrument, som bedst kan beskrives som en blanding mellem en robåd på højkant og en forvokset banjo. Oven over ligger Bjarke Kolerus’ flotte klarinet og Ole Reimers trompet, der sammen giver følelsen af at lande i det jødiske kvarter i New York eller forvilde sig ind i en ukrainsk shtetl. Andreas Ugorskijs guitar åbner nogle gange døren til mere tydelige rock og jazz-toner.
Man bliver i godt humør af ‘Tantz!’ Efter blot et par afspilninger af pladen, fandt jeg mig i gang med at lede efter live-koncerter, hvor jeg med lidt hjemmebrændt vodka i hånden og en sjov hat over krøllerne, kunne hoppe hæmningsløst rundt. Men på anlægget bliver det hurtigt kitsch. Åbningsnummeret ‘Tantst Yidelekh’ og afslutningen ‘New York Psycho Freylekhs’ har lidt længere holdbarhed, men ellers går man træt i de steder, hvor guitar, bas og trommer får lov at titte lidt frem i forgrunden. Det giver et squeeze af rock, der virker for storladent, blandet med følelsen af ‘Søren Banjomus’ spillet på speed.