Soundvenues helt egne Grammy-priser: Vindere, overraskelser og WTF-øjeblikke

I nat blev der uddelt Grammy-priser for 63. gang. I forlængelse af det officielle show uddeler vi her Soundvenues egne og (lidt) alternative grammofon-statuetter.
Soundvenues helt egne Grammy-priser: Vindere, overraskelser og WTF-øjeblikke
Megan Thee Stallion til Grammy Awards 2021. (Foto: Kevin Winter/Getty Images)

Grammy Awards har måske ikke den samme troværdighed, som prisshowet havde engang, men det et godt sted at tage temperaturen på den internationale musikscene. Det er trods alt stadig den største prisuddeling i musikkens verden.

Derfor har vi selvfølgelig også fulgt med igen i år for at se, om Grammy Awards natten til mandag ville overraske, overvælde eller ramme helt forbi.

Her i kølvandet på det officielle show kommer så Soundvenues helt egne og en smule alternative priser, hvor vi giver vores bud på nogle af nattens vigtigste øjeblikke.

For hvis Grammy-akademiet kan tillade sig at uddele priser, hvorfor skulle vi så ikke også?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Årets mest forudsigelige pris: Taylor Swift vinder Album of the Year

Lad os – helt i Grammy-uddelingens ånd – starte med noget forudsigeligt: Nemlig Taylor Swifts sejr for årets album. Det lå ikke bare i kortene, at hun ville vinde, det stod også mejslet i sten og skrevet i skyerne.

Efter det trap-inspirerede ‘Reputation’ og det pastelfarvede popalbum ‘Lover’ signalerede Swift i dén grad seriøsitet med det indie-lænende ‘Folklore’. Albummet var oplagt Grammy bait, så selvfølgelig slubrede akademiet det i sig som en sulten torsk. Det var desuden tredje gang, Taylor Swift vandt Album of the Year.

2. Årets største overraskelse i ’the big four’-kategorierne: H.E.R.

Mens Taylor Swifts, Megan Thee Stallions og Billie Eilishs sejre i de tre andre ‘big four’-kategorier (Album, New Artist og Record) var ret sandsynlige, var det en stor overraskelse, at H.E.R.’s intime r’n’b løb med Song of the Year foran blandt andre Beyoncé, Dua Lipa og (igen) Taylor Swift og Billie Eilish.

Det kunne godt ligne, at valget af ‘I Can’t Breathe’ – der omhandler racisme og politivold – også er en anerkendelse af den stærke sangs vigtige og højaktuelle tema. Grammy-akademiet kan jo i dén grad bruge politiske point efter mange sager om skæv kønsfordeling og negligering af sort musik.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Årets danskersucces: TheSkyBeats

Okay, i første omgang var det selvfølgelig Bad Bunny, der vandt en Grammy for sit album ‘YHLQMDL’, der tog prisen for Best Latin Pop or Urban Album. Men på det album finder du ‘P FKN R’, der er produceret af 20-årige Frederik Thrane fra Odense. Og fordi prisen også tildeles albumets producere, har han altså simpelthen vundet en Grammy – kæmpe tillykke!

4. Årets mest fremsynede hædring: Megan Thee Stallion vinder Best New Artist

Grammy Awards har længe haft et problem med kønsfordelingen blandt de nominerede, og prisceremonien er også blevet kritiseret for at overse sort musik.

Men måske er der langt om længe tegn på, at man godt kan hædres i de større kategorier, selv om man er sort og/eller kvinde. Som Megan Thee Stallion, der i år fuldt fortjent vandt prisen for Best New Artist.

5. Årets mest fortjente pris: Fiona Apple vinder bedste alternative album

Fiona Apples mesterlige ‘Fetch the Bolt Cutters’ var det bedste album, der blev udgivet i 2021, punktum. Så ja, nu hvor det af uransagelige årsager ikke var nomineret i hovedkategorien, så var det selvfølgelig aftenens nok mest fortjente pris, at Apple vandt for Best Alternative Album.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Årets ’bedre sent end aldrig’: Nas vinder Best Rap Album

Nas har været i gang i 30 år. Han har lavet hiphophistoriens måske største klassiker i form af ‘Illmatic’ i 1994. Manden er en legende. Så ja: Det var på tide, han fik en Grammy via ‘King’s Disease’. Så pyt med, at albummet, han rent faktisk vandt for, langt fra er hans bedste…

7. Årets ’hvor var du?’: The Weeknd

The Weeknd har været rasende, siden det kom frem, at han ikke var nomineret til en eneste Grammy. Forståeligt nok, for han har lavet ikke bare et af sidste års mest succesfulde album (‘After Hours’), men et karrieredefinerende storværk.

Der er mange rygter om årsagerne til forbigåelsen af The Weeknd – blandt andet er der tale om skjulte aftaler og hemmelige komiteer. Det skal vi ikke gå for langt ind i her, men lad os bare konstatere: Abel Tesfaye manglede. Han burde have vundet op til flere priser for ‘After Hours’.

8. Årets kristne rapper: Kanye West

Den gode nyhed for Kanye West var, at han vandt en Grammy. Den dårlige var, at det ikke var i en af hovedkategorierne – eller i en rapkategori for den sags skyld – men i afdelingen Best Contemporary Christian Music Album, hvor ‘Jesus Is King’ sejrede. Så må vi jo se, om han også har tænkt sig at pisse udover sin nye pris. Det virker umiddelbart ikke specielt kristent at gøre.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. Årets rekord: Beyoncé

Fire nye priser til samlingen. 28 priser i alt. Den mest vindende kvindelige artist i Grammy-historien og den mest vindende sanger overhovedet.

Jep, det går meget godt for kunstneren, mange efterhånden bare kalder Queen Bey.

Af nulevende mennesker har kun producerlegenden Quincy Jones lige så mange statuetter på cv’et – og den ultimative rekord er inden for rækkevidde. Den holdes af den afdøde dirigent Georg Solti (med 31 grammofon-statuetter) – i hvert fald et år eller to endnu.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. Årets »jeg skulle ikke have vundet«: Billie Eilish

Macklemore i 2014. Adele i 2017. Billie Eilish i 2021. Alle de artister har nu præsteret at undskylde for deres egen Grammy-sejr.

I 2014 sms’ede Macklemore sin undskyldning til Kendrick Lamar (hvilket vi ved, fordi han siden postede den på sociale medier), i 2017 hyldede en hulkende Adele taberen Beyoncé, og i år brugte Eilish så hele sin Record of the Year-takketale på at storrose »dronningen« Megan Thee Stallion.

Og det er måske meget sigende for prisshowet, at det har en så lang historie for at ramme forkert, at artisterne efterhånden har taget det på deres egne skuldre at korrigere akademiets fejl – selv når de vinder.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af