FIRST LISTEN. Danmarks største rapper er trådt ind i en klub, der inkluderer nogle af hiphoppens GOATs.
2Pac. Lil Wayne. DMX. Nas. Future. Og nu altså Gilli.
Alle har de udgivet to album i samme år.
Det kræver en vis selvtillid og status at smide to udgivelser afsted inden for de samme 12 måneder. Og det kræver en appetit blandt publikum.
Det må man sige, at der er i Gillis tilfælde. Han har domineret den danske rapscene på usammenlignelig vis de sidste mange – mange – år. Senest med albummet ’Carnival’, der udkom for kun ni måneder siden, men stadig figurerer på hitlisterne i dag.
Nu er der så udkommet 14 nye sange. Vi har lyttet og nedfældet en række umiddelbare tanker. En decideret anmeldelse lander inden længe.
1. Turen går til: Sydafrika. Og New Jersey!
Gennem hele karrieren har Gilli gjort det til sin mission at introducere Danmark for nye genrer og indflydelser, som han har suget til sig i de multikulturelle kvarterer, hvor han er vokset op, og på de seneste års mange udlandsophold.
’Suave World’ er ingen undtagelse. Albummet er ikke en rendyrket global oplevelse som ’Carnival’, men der er et par sange, der prøver nye ting af.
Som for eksempel ’Du min’, hvor Gilli skaber en kærlighedserklæring til sin datter over et pulserende Jersey club-beat.
Eller på ’Ligesom os’, hvor han udfolder en veritabel Post Malone-vibratovokal over et beat, der leger med de gyngende, tunge rytmer fra den sydafrikanske genre amapiano.
De to genrer inspirerede i øvrigt også Drakes seneste album – så måske er Gilli fan af ’Honestly, Nevermind’?
2. Man kan godt fyre den af og være far på samme tid
En af de store nyheder på ’Carnival’ var, at Gilli var blevet far. Han dedikerede endda slutnummeret ’Urørlig’ til sin datter.
Datteren bliver også omtalt på ’Suave World’, hvor Gilli rapper følgende på den ømme ’Du min’: »Vi var udenfor siden barndom, har en baby derhjemme / Og der er flere på vej / Folk prøver at komme og snakke, om jeg har ændret mig / prøv at få et barn, se hvordan man ændrer sig«.
Men bare fordi man er far, kan man altså godt fyre den af. I hvert fald hvis man hedder Gilli.
Mange af sangene på ’Suave World’ drejer sig således om klubliv, sex, stoffer og fest. Der bliver bestilt tre-liters Ciroc, poppet Tramadol og leveret rimelig offensive bars om at bange.
»En hoe er en hoe, der er ikke så meget til det«, lyder det næsten L.O.C.-agtigt på ’Varmeste herinde’.
Albummets groveste linjer kommer på ’Money Dial’, og handler om at have sex, vaske sin pik og efterfølgende stjæle kvindens ejendele. The fuck…?
3. Saveus er den eneste overraskelse
Da det viste sig, at første single fra ’Suave World’ blev besøgt af Saveus, var det svært ikke at fantasere om et folkeligt Gilli-album med en række uventede gæster fra den danske popverden.
Sådan forholder det sig imidlertid ikke.
Saveus er den eneste surprise. Ellers er ’Suave World’ et klassisk eksempel på hiphoppens no new friends-mantra. B.O.C-makkerne Kesi og Benny Jamz er de eneste gæster, mens Nicki Pooyandeh bestyrer produktionerne med undtagelse af et par T&O-beats.
Dermed skriver ’Suave World’ sig ind i en tendens på hiphopscenen, hvor diverse rappere har fundet sig til rette med nogle mere eller mindre faste producere. Kesi har for ekempel et parløb med Hennedub, mens Artigeardit og Lamin ofte laver musik med Anton Westerlin.
Gilli har altså Nicki Pooyandeh, hvilket giver mening. Han er, ligesom Gilli, ekstremt god til at skifte mellem genrer. Som her på ‘Suave World’, hvor han blandt andet laver Jersey club og amapiano, som havde han aldrig lavet andet.
Bonus: Mandekoret er tilbage!
Én af de seneste års mest overraskende udviklinger har været Gillis inkorporering af skrålende, fodboldagtige mandekor på sange som ’Ibiza’ og ’Miami Vicer’.
Det er der ikke vildt meget af på ’Suave World’ – på nær på den saxofon-drevne festsang ’Romario’. Et nummer, der passende nok er opkaldt efter en fodboldspiller. Så skal der fandme skråles.