Owen Pallett
Som komponist for blandt andre Arcade Fire, Beirut og The Last Shadow Puppets, liveviolinist for Grizzly Bear og Mika og tre album inklusiv det kritikerroste ‘Heartland’ fra januar og nu denne ep har den canadiske sanger/violinist Owen Pallett (tidligere kendt under kunstnernavnet Final Fantasy) et misundelsesværdigt cv.
At violinen allerede fra barns ben har været hans tro følgesvend, bærer hans symfoniske indiepop præg af. Med bløde strøg over intens kradsen til letbenet pizzicato er han en virtuos i ordets sande forstand. At han også er en utrolig begavet sangskriver OG en fandens god sanger gør bare alting sjovere. På ‘Heartland’ åbnede Pallett, der tidligere havde et mere indsnævret arbejdsområde, døren til det analoge univers, og på denne ep træder han videre ud i sin rejse mod nye perspektiver i sit særegne udtryk.
Bedste eksempel på foreningen af det symfoniske og analoge findes på det uimodståelige åbningsnummer ‘A Man With No Ankles’, der bevæger sig mod nye og dansable horisonter, med funky basgang, Palletts nærværende kordrengestemme og skønne melodilinjer leveret frit fra skulderen. ‘Scandal at the Parkade’ er en tour de force i kammerindie, hvorimod ‘Honour the Dead Or Else’ placerer sig i den modsatte lejr af Palletts udtryk med bølgende synth. Og på ‘Don’t Stop’ får han uvant selskab af et fremdrevent hiphop-beat.
‘A Swedish Love Story’s fire numre kunne sagtens have været med på ‘Heartland’, men hvert nummer er så gennemført, at det fortjener den ekstra opmærksomhed, som ep-formatet tilbyder.