Hvis de her film ikke kommer til Danmark, surmuler vi som treårige børn

Hvis de her film ikke kommer til Danmark, surmuler vi som treårige børn
'Queen and Slim'.
En række af sidste års mest roste film ser lige nu ikke ud til at ramme de danske biografer. Det skal der laves om på.

Vi har tidligere på måneden set frem mod de mest spændende film, der kommer i de danske biografer det kommende år. Men vi må samtidig sande, at en række af sidste års mest anerkendte internationale film slet ikke ser ud til at nå de danske breddegrader på det store lærred. Og det virker jo urimeligt.

Så nu giver vi den et sidste skud. Lad følgende liste tjene som inspiration til de danske distributører, for vi ville give vores højre lillefinger(negl) for at opleve dem i biografen frem for at skulle vente på, at de måske/måske ikke rammer en streamingtjeneste engang i fremtiden.

‘Her Smell’

Elisabeth Moss er sublim i rollen som falleret punkmusiker i Alex Ross Perrys frenetiske ’Her Smell’, som vi – fordi vi ikke kunne lade være – inkluderede på listen over de bedste film fra sidste år. Hvorfor skal de danske biografgængere snydes for en af de bedste musikfilm i nyere tid?

’The Souvenir’

Også ’The Souvenir’ tog vi lidt snydagtigt (men i en god sags tjeneste!) med på vores liste over de bedste film i 2019. Britiske Joanna Hoggs pirrende-skæve film er løst baseret på hendes egen oplevelse med at falde for en alkoholiseret charlatan i 80’ernes London. Hogg arbejder allerede på noget så sjældent i arthouse-regi som en toer – men skal vi ikke lige få etteren til Danmark først?

’Waves’

Trey Edward Shults har markeret sig som en af de mest spændende nye amerikanske filmstemmer med den utrolige debut ’Krisha’ og den intense survivalthriller ’It Comes at Night’. Hans nye, ’Waves’ – en poetisk fortælling om en sort familie i forstaden – har fået stor ros i USA. Traileren indikerer en guddommeligt smuk film.

‘Queen and Slim’

En moderne ‘Bonnie & Clyde’ – med klare samfundskritiske overtoner. Det unge par Slim og Queen ender på flugt, efter Slim kommer til at dræbe en racistisk politibetjent i Melina Matsoukas hypede film, der ligner en sjældent stilsikker sag. Og så har den ’Get Out’-stjerne Daniel Kaluuya og stortalentet Jodie Turner-Smith i de bærende roller.

’The Nightingale’

Jennifer Kent debuterede med gysernyklassikeren ’The Babadook’, og selvom hendes opfølger måske ikke er en decideret gyser, er den endnu mere brutal med sin historie om en ung kvinde, der i Tasmanien i 1825 søger hævn over en britiske soldat, der har voldtaget hende. Filmen skulle være usandsynligt barsk – men ifølge mange også en exceptionel oplevelse.

‘The Last Black Man in San Francisco’

Den måske mest hypede amerikanske debutfilm fra 2019 er Joe Talbots fortælling om en sort mand, der prøver at finde et hjem i et San Francisco, der undergår stor forandring. ’The Last Black Man in San Francisco’ skulle både være poetisk og humoristisk – og på alle måder helt sin egen. Hovedrolleindehaver Jimmie Fails har selv skrevet filmen.

’Synonyms’

»Intens, absurd, kaotisk og overraskende«, kaldte vores udsendte Nadiv Lapids fortælling om en israelsk mand, der forsøger at skabe en fransk identitet i Paris, efter verdenspremieren på Berlin-festivalen. Filmen vandt Guldbjørnen samme sted, og siden har anerkendelsen blot stået i kø. Indiewire kårede den således som en af det forgangne årtis bedste film.

’First Cow’

Kelly Reichhardt har i en årrække været en klar favorit på den amerikanske artfilm-scene med naturalistiske og lavmælt poetiske film som ’Wendy og Lucy’, ’Meek’s Cutoff’ og ’Certain Women’, alle med Michelle Williams. Hendes nye film foregår i 1800-tallets landlige Oregon og tager udgangspunkt i en kok og en kinesisk immigrant, der bliver venner og begynder et forretningseventyr sammen. Indiewires Erich Kohn kaldte filmen »hypnotisk« og »uforudsigelig« i sin anmeldelse og uddelte topkarakteren A-.

’The Chambermaid’

Med ’Roma’ satte Alfonso Cuarón i 2018 fokus på en hushjælp fra sin mexicanske barndom, og sidste år var det så Lila Avilés tur til at kaste lys over de ellers usynlige skæbner i et Mexico, hvor uligheden – som i mange andre lande – er kolossal. Filmen følger med humor og varme hverdagen for en rengøringsdame på et luksushotel i Mexico City. New York Times’ chefanmelder A.O. Scott kaldte den en »mirakuløs debutfilm«.

’Diane’

Den tidligere kritiker Kent Jones fik stor ros for sin første spillefilm med fortællingen om den titulære ældre kvinde, der tilsidesætter sit eget liv for at hjælpe sin stofafhængige søn og sin sygdomsramte fætter og være frivillig i det lokale suppekøkken. Men hun kan ikke løbe fra den skyld og skam, der løber gennem hendes fortidsminder. Mary Kay Place skulle være helt fantastisk i hovedrollen, og The Hollywood Reporter beskrev filmen som »rå, ægte og lavmælt bevægende«.

’Beanpole’

Kantemir Balagovs film fik verdenspremiere på Cannes-festivalen, hvor den vandt Fipresci-kritikerprisen sidste år, og den var shortlistet til en Oscar for bedste internationale film, ligesom de internationale anmeldere har overøst den med flotte ord siden. ’Beanpole’ handler om to unge kvinder, der forsøger at genopbygge deres liv i ruinerne fra Anden Verdenskrig i Leningrad 1945. »Utroligt dyster, men skabt med så stor finfølelse at den også er dybt overbevisende«, skrev Variety i deres anmeldelse.

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold