Class of 2017: Årets 10 mest lovende nye rappere

Class of 2017: Årets 10 mest lovende nye rappere
Lil Pump.
Hvis du følte, at hiphoppen var ved at blive lige lovlig ung og vild i 2016, følte du dig nok klar til at gå på pension i 2017. Det blev nemlig i dén grad året, hvor en bølge af helt unge rappere gik fra at være kult på Soundcloud til hitlistestjerner.

Den unge bølge, der hurtigt blev klassificeret som Soundcloud-rap efter platformen, hvor musikken opstod, dyrker minimalistiske rim, lo-fi-trapbeats og den sags ikonoklastisk attitude, der altid får de gamle traditionalister op af lænestolen.

Samtidig med, at de unge rappere skabte ravage (og gik til tops på hitlisterne) i USA, har UK-scenen udviklet sig fra at være grime-domineret til at være flersidig som aldrig før. Dancehall, afrobeats og trap skiftedes til at være den mest populære genre på nærmest ugentlig basis derovre.

De to tendenser – ungdomsoprør i USA, diversitet i England – har gjort, at hiphoppen har været i konstant bevægelse i løbet af 2017. Det ene øjeblik opstår afro-trap i London, det næste indtager Lil Pumps ‘Gucci Gang’ top ti i USA.

Det har været ungdommens og forandringens år inden for hiphop. Her er 10 kunstnere, der beviser det.


1. J Hus

Den britiske rapper fik allerede en del opmærksomhed med sit 2015-mixtape ’The 15th Day’, der introducerede en unik blanding af trap, dancehall og afrobeat, men det var i 2017, at han for alvor slog igennem. Vi kårede hans ’Common Sense’ til sommerens bedste hiphopalbum, fordi det kondenserede alle de strømninger, der for tiden gør UK-scenen så spændende, i ét værk.

Der var hårde, UK drill-inspirerede tracks som ’Clartin’, smooth afrobeat-hits som ’Did You See’ og endda UK garage-numre som ’Plottin’. Men højdepunktet var nok ’Spirit’, en varm og episk sang om, hvordan J Hus og hans familie holder sammen i tykt og tyndt og aldrig taber gejsten, selv når tiderne er hårde. Videoen er i øvrigt skudt i Ghana, hvor J Hus delvis er fra – endnu et fingerpeg om, hvor mange indflydelser den unge kunstner kanaliserer.


2. Lil Pump (& Smokepurrp)

Soundcloud-rap har været årets store trend i USA, og Lil Pump er genrens gakkede gallionsfigur. Han indkapsler alt det, der har gjort Soundcloud-rap både elsket og hadet: Han har farverige dreads, glorificerer stoffer som Xanax og er et slags omvandrende meme – hans catchphrase ’Esketit!’ (en omskrivning af ’let’s get it’) gik viralt og er nu synonymt med Lil Pump.

Selve lyden kunne faktisk godt kaldes meme-musik: Catchphrases der gentages over tordnedne, distortede beats. Det er en minimalistisk og ekstremt 2017-agtig stil, som Lil Pump har perfektioneret på sange som ’Boss’, ’Flex Like Ouu’ og hittet ’Gucci Gang’, der blev det korteste nummer i top-10 på USA’s singlehitliste siden 1975.

‘Gucci Gang’ er to minutter og fire sekunder lang, men faktisk har internettet luret, at mange af Pumps sange kun er omkring 30 sekunder lange, hvis man fjerner alle gentagelserne. Det siger en del. Er man til Lil Pump, vil man også elske Smokepurrp: Han er Pumps faste partner og står bag buldrende bangers som ’Audi’, der har det geniale omkvæd »I don’t want friends, I want Audis«.

Der er meget delte holdninger omkring Lil Pump og Smokepurrps unge, rowdy stil og minimalistiske musik, men det er svært at argumentere imod, at de indkapsler den ungdomsbølge, der lige nu sætter tonen i USA og resten af verden. Det bliver spændende at se, om stilen kan bide sig fast i 2018 – især nu, hvor der er kommet en modreaktion mod genrens narkoromantisering i kølvandet på Soundcloud-rapperen Lil Peeps død i november.


3. Cardi B

Cardi B var selvskrevet til denne her liste.

Newyorkeren har ikke bare været et stort navn på grund af hitsinglen ’Bodak Yellow’, med hvilken hun blev den første kvindelige rapper til at gå nummer ét i USA som soloartist siden Lauryn Hill i 1998.

Hun har også sat sit præg på hiphopscenen i kraft af sin personlighed, der forener New York-agtig gadesnak med stripper-æstetik og så meget attitude, at man nærmest er bange for, at hendes Instagram-posts kan hoppe ud af iPhonen og give dig en lussing.

Det skyldes måske, at Cardi B på en måde har været igennem den perfekte skoling til at blive hiphopstjerne i 2017: Hun har været stripper, social media-stjerne og reality-program-deltager – og alle de tidligere identiteter skinner igennem i hendes musik.

Det er netop det, der gør ’Bodak Yellow’ så stærk: Man kan mærke Cardi B’s magtfulde og karismatiske personlighed, når hun rapper ting som »Now she say she gon’ do what to who? / let’s find out and see«.

Igen: Man kan nærmest mærke den verbale lussing flyve ud gennem sangen.


4. Kevin Abstract (og Brockhampton)

Kevin Abstracts kollektiv Brockhampton blev en decideret bevægelse i 2017. Gruppen har mødt hinanden på Kanye West-fanforummet KanyeToThe og er siden flyttet sammen i et kunstnerisk kollektiv, hvilket har ført til to stærke mixtapes (‘Saturation’ og ‘Saturation II’) bare i år. Det tredje i rækken skulle lande i løbet af december.

Lederen Kevin Abstract inkarnerer, hvad der gør crewet så unikt. Han er en biseksuel rapper, der ikke er bange for at påtale sin seksualitet i sine sange samtidig med, at hans centrale budskab er inkluderende: Det her er musik til alle, der føler sig anderledes. Et frirum for nørder, udstødte og enspændere. Hør bare sangen ‘Queer’. Man kunne måske tro, at den kun handlede om homo- eller biseksualitet, men i virkeligheden er det en hymne om alle der føler sig ‘queer’ – som i anderledes.

Selve musikken videreudvikler den Neptunes-fascinerede stil, som Odd Future udviklede, samtidig med at tekstuniverset er både personligt og lyrisk komplekst.

På den måde er Brockhampton en sjov parallel-bevægelse til Soundcloud-rap. Begge er opstået på internettet, og begge bruger tit bastunge beats. Men hvor Soundcloud-rap primært vil gennemsmadre dine forventninger om, hvordan en rapsang skal lyde, er Brockhampton mere interesserede i at skabe deres helt eget, nuancerede univers.

Sponsoreret indhold
Til den lyse sommeraften – og dagen derpå
Skål for solskinnet, livet og de lune, lyse nætter. Royal har skabt en ny øl med halvt så meget alkohol, samme gode smag og masser af økologi.
Royal Beer

5. XXXTentacion

I den ene ende af Soundcloud-spektret er der unge, ret så harmløse typer som Lil Pump, der mest af alt benytter sig af hiphop som en legeplads, de kan tumle rundt på. I den anden er der folk som XXXTentacion: Ekstremt dystre, deprimerede skikkelser, der laver musik, der er eksplicit dedikeret til folk med selvmordstanker.

Florida-rapperen har desuden en sag kørende, hvor han er anklaget for vold mod sin ekskæreste, der var gravid, da overfaldet skulle have fundet sted. Voldsanklagerne har præget en stor del af diskussionen omkring XXX, især fordi man godt kan argumentere for, at medieopmærksomheden omkring sagen har været medvirkende til hans gennembrud.

Det er selvfølgelig en forfærdelig og utilgivelig handling, hvis det viser sig, at han er skyldig.

Men uanset, hvad man mener om XXXTentacion, er det svært at benægte, at han har præget hiphoppen som få andre rappere i 2017 – både gennem sin musik og gennem sin blotte tilstedeværelse. Hans ’Look At Me’ var det første Soundcloud-hit i den genre, som Lil Pump nu har massiv succes med, mens albummet ’17’ var et mindre mesterværk af skrøbelige sange til selvmordstruede mennesker.

Samtidig er kontroverserne og mediebevågenheden omkring ham kun eskaleret  – han har lavet en sang med Miley Cyrus’ 17-årige lillesøster, været oppe at slås med gruppen Migos, annonceret at han er færdig med at lave musik samt opfordret til boykot af stoffet Xanax.

Det kan være svært at vide, hvad man præcis skal sige om XXXTentacion – om mennesket og musikken hører sammen, eller om man overhovedet skal sige noget som helst. Diskussioner, som hele hiphopindustrien (fra rappere til medier) uden tvivl vil blive konfronteret med igen i 2018. For selv om mange helst så ham forsvinde, ser det ud til, at rapperen kommer til at være en del af snakken i noget tid endnu. Gennem afvigende adfærd, men forhåbentlig også gennem sin musik.


6. Stefflon Don

’Real Ting’-mixtapet kom godt nok i december 2016, men dets efterdøninger skyllede ind over 2017. Stefflon Dons dancehall-rap har nemlig skabt genklang i sådan en grad, at hun brugte det meste af året på at samarbejde med sine forbilleder: Giggs (’Real Ting (Remix)’), French Montana (’Hurtin’ Me’) og Skepta (’Ding-A-Ling’).

Den britiske scene er en kogende gryde med ingredienserne grime, hiphop, trap, dancehall og afrobeats for tiden, men Stefflon Dons Jamaika-inspirerede opskrift har sikret, at hun har sin helt egen plads på scenen.

Det er også en scene med flere kvindelige rappere, end man ellers ser, og udover Stefflon Don anbefaler vi også den flersidige Ms. Banks, der netop er blevet citeret af Nicki Minaj på Instagram, det døsige sang/rap-talent Iamddb, historiefortælleren Little Simz og r’n’b-håbene Jorja Smith og Ray BLK.


7. Yxng Bane

Ja okay, der står Yxng Bane med stor skrift foroven, men denne plads er egentlig reserveret til hele den såkaldte afro trap-scene, der er opstået i England i kølvandet på J Hus. For mens J Hus opererer i et væld af genrer, har afro trap-artisterne især taget lyden fra det tidlige, bouncy hit ‘Lean & Bop’ og sommersinglen ‘Did You See’ fra 2017-albummet ‘Common Sense’ til sig.

Resultatet er en række artister, der blander trap-musik med afrobeats – på en lidt mere afdæmpet, caribisk-inspireret måde end den franske rapper MHD, der jo egentlig har opfundet udtrykket ‘afro trap’ (jep, det er forvirrende med de genrebetegnelser).

Yxng Bane er et af de mest spændende talenter, der er dukket op på den scene i 2017: Han har både lavet den dystre ‘Froze’, der nikker til UK drill, samt hittet ‘Rihanna’, der nærmest har en Torey Lanez-agtig sommerstemning. Derudover er J Hus evige rival Kojo Funds værd at tjekke ud, mens Lotto Boyzz fra Birmingham er en hemmelig favorit. Deres ‘No Don’ og ‘Birmingham’ har været sensommerhits, der antyder hook-skriveskills udover det sædvanlige.


8. G Perico

En gang imellem er det godt med en reminder om, at al ny og ung rap ikke behøver være grænseoverskridende. I år er G Perico dén reminder.

Los Angeles-rapperen opererer nemlig inden for det felt, der gennem 20 år har defineret L.A.: G-funk. Genren, der blev grundlagt af Dr. Dre og co. i vestkystens storhedstid i start-90’erne, har fået en revival i mainstreamen i ny og næ (senest med YG), men få gør det så stærkt som undergrundsrapperen G Perico.

Ligesom Kamayiah, der var med på sidste års liste her på sitet, har han studeret de legendariske rappere, der startede vestkystens lyd, og skriver sig nu ind i traditionen. Titlen på dette års stærke album ‘All Blue’ er en reference til banden Crips, og han har samme jheri curl-frisure som Ice Cube gjorde populær for årtier siden.

Men vigtigst af alt er musikken en perfekt stiløvelse i solskinsgennemsyret g-funk. Det er døsigt, tilrøget og sommerligt. G Perico har desuden en stemme i nogenlunde samme toneleje som Los Angeles-legender som Kurupt eller Warren G. Man forventer nærmest at høre et Nate Dogg-vers, indtil man kommer i tanke om, at crooneren jo er død for år tilbage. Men så er det jo godt, at vi nu har G Perico.


9. Ski Mask The Slump God

Før Soundcloud-rappens gennembrud havde Ski Mask the Slump God samlet et hold af rappere omkring sig i gruppen Members Only, der både inkluderede den senere kontroversielle stjerne XXXTentacion og den mindre Soundcloud-stjerne wifisfuneral. Men mens Soundcloud-rap som genre er brudt igennem, har Ski Mask distanceret sig fra både den tidligere gruppe og genrebetegnelsen som helhed.

I stedet har han omfavnet et næsten MF Doom-agtigt mumlende flow og samarbejdet med folk som Timbaland, Migos-medlemmet Offset og ASAP Ferg. Han har samtidig fået anerkendelse fra forbilleder som Missy Elliot. Det virker altså som om, at Ski Mask allerede er på vej til at gentænke, hvordan en Soundcloud-rapper kan lyde.


10. Lil Peep

Lil Peep døde i november, men det ville alligevel føles forkert ikke at have ham med på denne liste. Han var uden tvivl en af de mest spændende nye artister, der kom frem i 2017.

Lil Peep skabte en helt ny lyd i form af emo-rap og var en af de første rappere overhovedet, der turde tematisere depression, narkomisbrug og selvmordstanker i sin musik. På den måde kommer han uden tvivl til at have stor indflydelse på, hvordan hiphop kan udtrykke sig i fremtiden. Det vil han blive husket for.

Samtidig har hans død også vist, at der er et stort narkoproblem i hiphoppens kultur – både i mainstream-hiphoppen, men især også blandt de helt unge Soundcloud-rappere, hvor stoffer som Xanax nærmest er en del af uniformen. Rappere som Lil Uzi Vert og XXXTentacion, der kommer fra samme miljø som Lil Peep, har allerede taget afstand til stofferne, så et opgør synes at være undervejs.

Men først og fremmest var Lil Peep en exceptionel og original kunstner, der gjorde noget så sjældent som at finde fælles grund mellem emo, poppunk og Atlanta-hiphop. Hans ‘Come Over When You’re Sober (Part One)’ var et af de bedste hiphopalbum i 2017. Det er grundstenen i den nye genre emo-rap.

Læs interview: J Hus definerede lyden af britisk rap i 2017: »Min mor sagde, at min musik var alt for aggressiv«