Trin #1: Mor – det punkede udgangspunkt
Karen Marie Ørsted dannede punkbandet Mor sammen med veninden Josefine Struckmann som 18-årig. Mest fordi hun kedede sig, og for at lave ballade i den fynske provinsby Ubberød, hvor hun voksede op. Youtube rummer en hel del eksempler på Mors øretæveindbydende ‘fissepunk’, hvor sangtitler som ‘Brune drømme’ og ‘Skrid ud af mit lorte liv’ kun kan begejstre.
Mor har uden tvivl været med til at forme Ørsted som musiker, for punkbandet rumsterer stadig som et ekko i hendes musik og persona som Mø. Umiddelbart er der langt, rigtig langt, fra den aktivistiske teenager, der skreg ‘Fisse i dit fjæs’ og ‘Nazisvin’ henover en lige dele smadret og skrabet bund af trommemaskinedrevet lortepunk, til den flyvefærdige, professionelle popstjerne, der næste lørdag indtager Orange Scene. Men så alligevel ikke. Som bekendt bunder Møs tiltrækningskraft i høj grad i det faktum, at hun har tappet en hel del af sin punkarv ind i sin ellers velproducerede electropop.
Mø anno 2016 er nemlig stadig – i interviews såvel som på scenen – omgærdet af en jordbunden ærlighed, der gør, at du føler, du kan gå hen til hende og give hende en high-five. Så sent som sidste efterår dukkede hun op i Ungdomshuset i København til en surprisekoncert med Mor – skønt succesen med ‘Lean On’ i den periode var på sit højeste. Punkerhjertet banker stadig.
Trin #2: Første hit som Mø – ‘Maiden’
Den relativt afdæmpede ballade ‘Maiden’ fra foråret 2012 var den første sang til at sætte ansigt på Mø. Karen Marie Ørsted begyndte at lave musik som Mø allerede i 2009 (‘electrosmadder’, har hun selv har kaldt sin tidlige musik), men først da hun tre år senere blev booket til at spille på Spot Festival, blev de første offentligt kendte Mø-sange til.
‘Maiden’ var det første samarbejde med Ronni Vindahl, der siden er blevet Møs danske hofproducer, og man forstår sangerindens selverklærede begejstring, da hun første gang lagde øre til hans behandling af hendes materiale. ‘Maiden’ introducerede meget af det, vi efterfølgende kom til at forbinde med og elske Mø for: Et elektronisk goldt, men sensuelt lydbillede, kælne korstemmer i opfindsomme og sirlige arrangementer og den hamrende fængende calypsoguitar.
Senere samme år gjorde ‘Pilgrim’ en bredere lytterskare opmærksom på Møs originale electropop, men de, der steg på allerede med ‘Maiden’, var ikke i tvivl om, at noget rigtig interessant var på færde.
Trin #3: Første koncert på Roskilde Festival, juli 2013
Allerede da Mø optrådte til P3 Guld i foråret 2013 stod det klart for et bredt publikum, at sangerinden sparker røv live. Og da hun få måneder senere fik enhver musikers våde drøm opfyldt og blev booket til Roskilde Festival, var der tale om noget af en ilddåb.
Møs Roskilde-debut fandt sted på festivalens mindste scene, hedengangne Pavilion Junior, der slet ikke matchede det overvældende fremmøde i størrelsesforhold. Til gengæld matchede sangerindens angrebslystne electropop og ditto sceneoptræden Roskilde-mentaliteten til perfektion. Der var dømt sveddryppende klubfest med fællessang til ‘Glass’, ‘Maiden’ og ‘Pilgrim’, tilsat en aggressivt pumpende bas, der næsten tvang Møs vokal i knæ, alt imens den nu ikoniske fletning piskede om kap med hendes spinkle lemmer – ligesom vi har oplevet det på festivaler landet over så mange gange siden.
Mø fik under sin første Roskilde-koncert forventningerne til hendes videre karriere til at boome – og året efter hed scenen Arena.
Trin #4: ‘XXX 88’ – første samarbejde med Diplo
Det var både en overraskelse og en selvfølge, da Mø i august 2013 kunne annoncere sit første samarbejde med Diplo. Det var imponerende, at sangerinden med så lidt materiale ude havde suget den amerikanske stjerneproducers opmærksomhed til sig, men på samme tid var der virkelig massiv buzz omkring Mø, både inden for og uden for Danmarks grænser. Diplo havde i interviews fortalt om sin begejstring for Mø, respekten var naturligvis gensidig, og derefter tog det kun et par møder med den kvindelige hovedperson og Ronni Vindahl, før ‘XXX 88’ var en realitet.
Nummeret satte en fed streg under, at Diplo og Mø er et særdeles godt match. Karakteristiske virkemidler som de angrebslystne udråb og de syntetiske trompetfanfarer gør ‘XXX 88’ til en Mø-classic, imens Diplos skæve, dansable signatur på samme tid gennemsyrer den vuggende, synthbårne produktion. Samarbejdet viste sig som bekendt ikke at være en engangsaffære.
Trin #5: ‘No Mythologies to Follow’, marts 2014
Presset på Møs skuldre var tonstungt op til udgivelsen af debutalbummet ‘No Mythologies to Follow’ i marts 2014. Her på sitet beskrev vi dengang sangerindens foregående år som »komplet vanvittigt«, og skønt 2013 rummede mange højdepunkter udover de allerede nævnte i form af overrækkelsen af Kronprinsparrets Stjernedryspris, ‘Bikini Daze’-ep’en og en udsolgt koncert i Store Vega, så må året i retroperspektiv siges kun at have været en forsmag på det stormvejr af et popstjerneliv, som Mø i stigende grad har ført siden.
Ikke desto mindre var forventningerne til Mø i starten af 2014 helt oppe i det neonrøde felt, og man skulle tro, at hendes debutalbum næsten kun kunne skuffe – men sangerinden klarede skærene med 12 iltre, men solide electropopskæringer. Både ‘Maiden’, ‘Pilgrim’, ‘Glass’ og yderligere fire ældre sange fandt vej til ‘No Mythologies to Follow’, der derfor smagte lidt af et greatest-hits-album, men det ændrede ikke på det ekstremt solide bundniveau eller på indtrykket af Mø som Danmarks mest interessante popstjerne.
Trin #6: P3-prisen 2014 overrakt af Melanie C
Som om det ikke var vildt nok i sig selv at vinde P3 Guld-prisen. Det er svært ikke at blive rørt, når man ser, hvor lamslået Mø blev, da hun i april 2014 fik overrakt den prominente pris fra et af sine største idoler, Melanie C aka Sporty Spice.
Få måneder forinden havde Mø udgivet et cover af Spice Girls-sangen ‘Say You’ll Be There’, og som bekendt spøger idolet i hele Møs persona: Fra den høje hestehale til sportsbh’erne og girlpower-attituden. Det kom nok bag på de færreste, at Mø hev sejren og de 100.000 kroner hjem – men sangerinden må alligevel have haft en ud-af-kroppen-oplevelse af de helt sjældne, da Melanie C entrerede scenen og satte trumf på en meget flot hyldesttale med ordene: »She’s bringing girlpower to a new generation!«
Trin #7: Møs indtog i amerikansk tv – fra ‘Saturday Night Live’ til Jimmy Fallon
Du ved, at USA er opmærksom på dig og din musik, når du bliver inviteret indenfor i et af de feterede amerikanske talkshows. Her ser flere 100 mio. seere med hjemme fra stuerne i de 50 stater, og det er således en mulighed uden sidestykke for at slå dit navn fast hos den brede befolkning, fra den ene dag til den anden – hvis du gør det godt, vel at mærke.
Møs første besøg hos et amerikansk talkshow fandt sted i juni 2014 hos Jimmy Kimmel, og i oktober samme år fulgte hun op med en optræden hos ‘Saturday Night Live’ med Iggy Azalea og det fælles nummer, ‘Beg For It’. Sidstnævnte optræden hos sketch-showet over dem alle var desværre mildt mislykket. Skylden var ikke Møs – en teknisk fejl gjorde, at hendes vokal blev forsinket og hendes timing forstyrret, og i et brev på sin Facebook-profil gav hun efterfølgende udtryk for dyb frustration og tristhed over hændelsen.
Men Mø er kommet stærkt igen siden. I 2015 charmerede hun sig ind på livet af amerikanerne, gang på gang præsenteret som »Muh!«, med særdeles skarpe optrædener hos blandt andre Jimmy Fallon og Good Morning America – denne gang flankeret af Major Lazer og DJ Snake med et hit kaldet ‘Lean On’.
Trin #8: ‘Lean On’
I starten af 2015 teasede Mø for et nyt samarbejde med Major Lazer og franske DJ Snake. Det tog lidt tid, før den sprælske ‘Lean On’ med det dominerende vokalsample krøb ind under huden, men i løbet af foråret eksploderede tingene pludselig, og når singlen har gjort Mø til verdensstjerne, er det i høj grad fordi, hun spiller en så stor rolle på nummeret såvel som i den tilhørende video.
‘Lean On’ ville ikke være det samme uden Møs indtagende, men forrevne fraseringer og sexede dansetrin, og sommeren igennem agerede hun frontfigur for truppen på festivalscener over hele verden og i prominente amerikanske talkshows. ‘Lean On’ blev indiskutabelt sidste års største globale hit – den møvede sig op i toppen af den amerikanske Billboard-liste, er blevet afspillet latterlige 1,4 mia. gange på Youtube, og nå ja, i november opnåede sangen titlen som den mest spillede på Spotify overhovedet med på det tidspunkt i alt 526 mio. afspilninger.
Skønt ‘Lean On’ målt på salgstal har været Møs absolutte højdepunkt indtil nu, kan succesen med Major Lazer-samarbejdet dog godt få konsekvenser for hendes karriere som soloartist. I august sidste år kom vi her på sitet med et bud på tre konsekvenser.
Trin #9: Nobels Fredspris-optræden
Invitationen til at optræde til uddelingen af Nobels Fredspris i december 2015 var et symptom på to ting: At Møs popularitet i kølvandet på ‘Lean On’ havde nået et hidtil uset niveau, da hun ved at optræde til showet fulgte i fodsporerne på megastjerner som Rihanna og Annie Lennox, og at hendes musik og udtryk spænder og appellerer bredt.
Til showet, der blev sendt live fra et stort studie i Oslo, optrådte hun i gulvlang hvid kjole – men naturligvis med flashede tatoveringer, meget Mø-agtig hårpynt og løsslupne dansetrin – med ‘Lean On’, der fik publikum til at danse blandt sæderækkerne, samt nytårsballaden ‘New Years Eve’. Hun beviste her, at hun kan blende ind på Ungdomshusets scene lige så vel som til et gallaarrangement for verdens kløgtigste hoveder og vigtigste kulturelle personligheder.
Da Møs optræden blev offentliggjort, satte hun selv ord på, hvorfor Nobels Fredspris og Mø er et godt match. Som ungdomsaktivist engagerede hun sig i de globale problematikker vedrørende menneskerettigheder, som Nobelpris-vinderne belønnes for at ændre på, så på flere måder må oplevelsen til prisuddelingen have været endnu et karrieremæssigt højdepunkt.
Trin #10: Stadigt vildere musikvideoer: ‘Kamikaze’ / ‘Final Song’
Da Mø debuterede med ‘Maiden’ og ‘Pilgrim’ i 2012, var den visuelle del af hendes udtryk præget af en personlig klippeklistre-æstetik. De hjemmeproducerede videoer og covers, der emmede af ungdommelig rastløshed og punket DIY-attitude, var med til at gøre Mø til helt sin egen. Det er meget sigende, at endnu et hjemmelavet cover blev skrottet til fordel for debutalbummets sexede tyggegummiboble. Med ‘No Mythologies to Follow’ styrede Mø og hendes team direkte efter udlandet.
Videoen til Diplo-samarbejdet ‘XXX 88’ fra september 2013 markerede en ny stil med en tilknyttet stylist, en vild location og lækkert producerede billeder, og siden er Møs videoer kun blevet vildere og dyrere at se på. ‘Kamikaze’ fra sidste år blev optaget i Kiev i Ukraine og lånte på utilsløret vis fra M.I.A.’s ‘Bad Girls’ med bilræs, heftige danserutiner, natklubscener med stroboskoplys og særdeles bad-ass outfits. Og i den spritnye video til ‘Final Song’ ser vi altså Mø svæve i et ørkenlandskab og kæle med en fuldvoksen hvid slange. Det koster penge at skyde den slags videoer.
‘Kamikaze’ og ‘Final Song’ har derfor markeret endnu et trin op ad popstjernestigen for Mø. Med til den dyrere og flottere stil medfølger uundgåeligt en højere grad af koreografi, kontrol og medbestemmelsesret fra de tilknyttede instruktørers og pengemænds side. Man kan argumentere for, at de kreative collagevideoer til ‘Pilgrim’ og ‘Waste Of Time’ var mere charmerende. Men det ændrer ikke på, at Mø har attituden, fysikken og udseendet til at bære den dyrt producerede stil – og sikre, at den stadig har en smule kant.
Næste stop: Orange Scene 2016
Lørdag den 2. juli klokken 22.00 når Mø så endnu et højdepunkt og betræder uudforsket grund, når hun indtager festivalscenen over dem alle, Orange på Roskilde. Mø synes helt klar til jobbet – siden sin Roskilde-debut i 2013 har hun udvist eksemplarisk showmanship gang på gang, når hun har kastet sig ud i stagediving, danset, til sveden dryppede, og manet til fællessang fra scener over hele verden. Alligevel bliver det spændende at se, hvordan hun tackler det orange monstrum.
Læs også: Roskilde Festival: 11 must see-koncerter ifølge Soundvenues anmeldere