Cannes Film Festival annoncerer årets program – fra skandinavisk islæt til Wes Anderson og Adam Driver som komiker

Cannes Film Festival annoncerer årets program – fra skandinavisk islæt til Wes Anderson og Adam Driver som komiker
Bill Murray og Wes Anderson under Cannes-festivalen i 2012. Nu vender de tilbage med 'The French Dispatch'. (Foto: Andrew H. Walker/Getty Images)

Efter coronaaflysning sidste år vender verdens vigtigste filmmekka, Cannes Film Festival, tilbage i år.

Om blot en måned, 6. juli, rulles den røde løber ud, og nu har festivalledelsen annonceret, hvilke film der skal sole sig i rampelyset og dyste om årets eftertragtede Guldpalme i hovedkonkurrencen, også kendt som filmverdenens mindste nåleøje.

Og blandt de udtagne film må man sige, at Norge er årets helt store skandinaviske vindere.

I hovedkonkurrence er ‘Verdens værste menneske’ fra den norske instruktør med danske aner, Joachim Trier, som er afslutningen på den Oslo-trilogi, der også inkluderer de mesterlige ‘Reprise’ og ‘Oslo, 31. august’.

Og i underkonkurrencen Un Certain Regard vises Joachim Triers faste manuskriptmakker Eskil Vogts første film siden debuten ‘Blind’, ‘The Innocents’.

Begge film er co-produceret af det danske produktionsselskab Snowglobe og er allerede købt hjem til dansk biografpremiere.

Som tidligere annonceret får flere prominente film, der allerede skulle have spillet på festivalen sidste år, nu endelig verdenspremiere i det sydfranske: Wes Andersons stjernespækkede ‘The French Dispatch’ og Leos Carax’ første film siden sensationen ‘Holy Motors’, ‘Annette’ med Adam Driver som standupkomiker og Marion Cotillard som sanger, som er festivalens åbningsfilm.

Kontroversielle Paul Verhoeven, der senest lavede den omdiskuterede ‘Elle’, lander også på Croisetten med sin uden tvivl provokerende nonnefilm ‘Benedetta’.

En lang række andre prominente instruktører har verdenspremiere på deres nye film i hovedkonkurrencen, heriblandt Asghar Farhadi, Francois Ozon, Sean Penn og Jacques Audiard.

Blandt de interessante yngre navne er nye film fra Sean Baker, der tidligere har stået bag ‘The Florida Project’, og instruktøren bag ‘Raw’, Julie Ducournau.

Festivalen får hvert år kritik for den ringe andel af kvindelige instruktører, og det er nu heller ikke prangende i hovedkonkurrencen i år. Ducournau får selskab af Catherine Corsini, Ildikó Enyedi og Mia Hansen-Løve som de fire kvindelige instruktører repræsenteret i hovedkonkurrencen.

Også uden for konkurrence er der interessante projekter, heriblandt en ventet dokumentarfilm om Val Kilmer, en ny Oliver Stone-film om JFK-mordet og ‘Spotlight’-instruktør Todd McCarthys nye film med Matt Damon, ‘Stillwater’.

Selvom festivalen blev aflyst sidste år, annoncerede festivalchef Thierry Fremaux & co. stadig et program for 2020-udgaven, der inkluderede to danske film i form af Thomas Vinterbergs ‘Druk’ og Jonas Poher Rasmussens ‘Flugt’.

Ud over Norges dobbelttriumf er både Island (‘Lamb’ i Un Certain Regard) og Finland (‘Compartment No. 6’ i hovedkonkurrencen) repræsenteret i år, mens ingen danske film klemte sig med i det fine selskab, hvilket man dog heller ikke havde forventet på forhånd.

Til gengæld er det overraskende, at Ruben Östlunds ‘Triangle of Sadness’, der har danske Zlatko Buric og Vicki Berlin på rollelisten, ikke er at finde i programmet. Det er svenskerens første film siden Guldpalmevinderen ‘The Square’, og normalt er man garanteret en plads med sin opfølger til en guldpalmevinder. Men alt tyder på, at filmen, hvis optagelser blev afbrudt flere gange på grund af corona, simpelthen ikke er blevet klar i tide.

Festivalledelsen har fortalt, at de har fået indsendt flere film end normalt, hvilket uden tvivl skyldes, at en række kunstnerisk betonede film har ventet på hylden gennem corona-året, samtidig med at produktionen af igangværende projekter generelt har været opretholdt.

Efter ‘Parasite’ gik fra verdenspremiere og Guldpalme på Cannes til Oscar-sejr og triumf verden over i 2019, er iveren efter at få film vist på festivalen heller ikke ligefrem blevet mindre, om end festivalen stadig kæmper en smule med at tiltrække stjernespækkede amerikanske projekter, der ofte foretrækker en senere premiere på Venedig og Toronto i begyndelsen af efteråret.

Det bliver Spike Lee, der skal lede årets jury, som i sidste ende skal uddele årets Guldpalme. Han var allerede tilknyttet juryen sidste år, før festivalen blev aflyst, og har altså indvilliget i at tage 2021-udgaven i stedet. Hvem de øvrige jurymedlemmer bliver, er endnu ikke meldt ud.

Tidligere på ugen blev det offentliggjort, at Jodie Foster skal modtage en Æres-Guldpalme under festivalen.

Cannes Film Festival løber af stablen 6.-17. juli, udskudt fra de normale maj-datoer.

CANNES-PROGRAMMET 2021

Hovedkonkurrence
Annette (Leos Carax, Frankrig – åbningsfilm)
The French Dispatch (Wes Anderson, USA)
A Hero (Asghar Farhadi, Iran)
Everything Went Well (Francois Ozon, Frankrig)
Tre Piani (Nanni Moretti, Italien)
Titane (Julia Ducournau, Frankrig)
Red Rocket (Sean Baker, USA)
Petrov’s Flu (Kirill Serebrennikov, Rusland)
Par Un Demi Clair Matin (Bruno Dumont, Frankrig)
Nitram (Justin Kurzel, Australien)
Memoria (Apichatpong Weerasethakul, Thailand)
Lingui (Mahamat-Saleh Haroun, Chad)
Les Olympiades/Paris 13th District (Jacques Audiard, Frankrig)
The Restless (Joachim Lafosse, Belgien)
La Fracture (Catherine Corsini, Frankrig)
Verdens værste menneske (Joachim Trier, Norge)
Compartment No. 6 (Juho Kuosmanen, Finland)
Casablanca Beats (Nabile Ayoch, Marokko)
Ahed’s Knee (Nadav Lapid, Israel)
Drive My Car (Ryusuke Hamaguchi, Japan)
Bergman Island (Mia Hansen-Løve, Frankrig)
Benedetta (Paul Verhoeven, Holland)
The Story of My Wife (Ildikó Enyedi, Ungarn)
Flag Day (Sean Penn, USA)

Un Certain Regard
The Innocents (Eskil Vogt, Norge)
Lamb (Valdimar Jóhansson, Island)
Moneyboys (C.B. Yi, Østrig)
Blue Bayou (Justin Chon, USA)
Freda (Gessica Géneus, Haiti)
Delo (Alexey German Jr., Rusland)
Bonne Mére (Hafsia Herzi, Frankrig)
Noche de Fuego (Tatiana Huezo, Mexico)
Commitment Hasan (Hasan Semih, Tyrkiet)
After Yang (Konogada, USA)
Let There be Morning (Eran Kolirin, Israel)
Unclenching the Fist (Kira Kovalenko, Rusland)
Women Do Cry (Vesela Kazakova/Mina Mileva, Bulgarien)
Rehana Maryam Noor (Abdullah Mohammad Saad, Bangladesh)
Great Freedom (Sebastian Meise, Østrig)
La Civil (Teodora Ana Mihai, Rumænien/Belgien)
Gaye Wa’r (Na Jiazuo, Kina)
A World (Laura Wandel, Belgien)

Special Screenings
H6 (Yé Yé)
Black Notebooks (Shlomi Elkabetz)
Mariner of the Mountains (Karim Aïnouz)
Babi Yar. Context (Sergej Lotznitsa)
The Year of the Everlasting Storm (antologifilm)

Cannes Premieres
Evolution (Kornel Mundruczo)
Deception (Arnaud Desplechin)
Cow (Andrea Arnold)
Love Songs for Tough Guys (Samuel Benchetrit)
Mothering Sunday (Eva Husson)
Hold me Tight (Mathieu Amalric)
In Front of Your Face (Hong Sang-Soo)
Val (Neo Scott/Ting Poo)
Jane by Charlotte (Charlotte Gainsbourg)
J.F.K. Revisited: Through the Looking Glass (Oliver Stone)

Uden for konkurrence
Stillwater (Todd McCarthy)
De Son Vivant (Emmanuelle Bercot)
Emergency Declaration (Han Jae-Rim)
The Velvet Underground (Todd Haynes)
Aline, The Voice of Love (Valerie Lemercier)
Bac Nord (Cédric Jimenez)

Midnight Screening (flere annonceres senere)
Bloody Oranges (Jean-Christophe Meurisse)

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af