’Alien’, ’Rumrejsen 2001’ og ’The Matrix’ er blot nogle af de klassikere, der kan ses på en streamingtjeneste nær dig.
Men i niveauet lige under er der et utal af fremragende sci-fi-film, der fortjener meget mere opmærksonhed.
Her anbefaler vi en række af dem, inklusive et par mere kendte perler, der bare ikke var til at komme uden om. Mens vi samtidig drømmer om, at eksempelvis Katryn Bigelows geniale future-noir ’Strange Days’ og David Cronenbergs mindfuck ’eXistenZ’ snart bliver tilgængelige.
1. ’Cube’ (1997)
Før ’Saw’- og ’Escape Room’-filmene bastardiserede dødbringende værelser-konceptet, var der Vinzenzo Natalis ’Cube’. Den canadiske filmmager havde leget med idéen om en film med mennesker, som skulle undgå fælder i en labyrintstruktur, siden start-’90erme.
Med hjælp fra en matematiker til at designe den firkantede, diabolske struktur lykkedes det endelig i 1997 at realisere mareridtet, hvor seks fremmede vågner op i et rum uden at vide, hvordan de er havnet der. At slippe ud viser sig at være noget nært umuligt, da rummene ikke alene bevæger sig rundt i forhold til hinanden, nogle er også udstyret med fælder.
Som en blodig opdatering af ’Twillight Zone’-afsnittet ’Five Characters in Search of an Exit’ er ’Cube’ et studie i suspense med en overraskende slutning.
Kan ses på Filmstriben
2. ’Color Out of Space’ (2019)
Nicolas Cage-renæssancen (eller har han nogensinde været væk?) har været stærk de seneste år: ’Pig’ kan ikke komme hurtigt nok! Og et af de bedste eksempler er Richard Stanleys filmatisering af H.P. Lovecrafts novelle af (næsten) samme navn.
Cage er en ganske almindelig familiefar, der er flyttet med sine kære ud på sin afdøde fars gård i skoven. Men en meteor styrter ned og begynder at påvirke dem, samtidig med at teenagedatteren Lavinia (Madeleine Arthur) roder med den okkulte bog Necronomicon.
Efter en stille og rolig start, hvor Cage hygger med et par alpakaer, står sidste halvdel på fuld ’Rage Cage’, hvor ’Color Out of Space’ kulminerer i et lilla splatterhelvede.
Kan ses på iTunes, Blockbuster og Viaplay
3. ’Another Earth’ (2011)
Med et budget på blot 100.000 dollars er Mike Cahils fortælling om et øjebliks beslutninger og sorg en af listens billigste produktioner, men også en af de mest rørende.
Indiedarling og medforfatter Brit Marling (’The OA’) spiller den unge Rhoda, der forårsager et biluheld, som dræber Johns (William Mapother fra ’Lost’) gravide kone og søn. Efter at have afsonet sin straf forsøger hun at gøre bod på flere forskellige måder. Umiddelbart et gængs drama, hvis ikke det var, fordi en eksakt kopi af Jorden ligger og svæver klods op ad vores klode.
Eksistentielle overvejelser præger den stille film, der dysterheden til trods emmer af håb.
Kan ses på Disney+, iTunes og Blockbuster.
4. ’Primer’ (2004)
Listens allerbilligste film med et budget på 7.000 dollars er samtidig en af de mest udfordrende. For wunnderkind-instruktør og altmuligmand Shane Carruth dummer ikke videnskaben ned i den store vinder fra Sundance-festivalen i 2004.
Carruth spiller selv den ene af de to hovedroller i ’Primer’, der handler om to mænd, som formår at finde formlen til tidsrejser i den enes garage. Dialogen er spækket med fysiske fagtermer, og den til tider snørklede fortællemåde (som Carruth viderudviklede til perfektion i sin efterfølgende film ’Upstream Color’), er perfekt til den filmnørd, der synes Nolan forklarede lidt for meget i ’Interstellar’.
Desværre er genialitet og galskab tæt forbundet, og efter forholdet med skuespiller og instruktør Amy Seimetz (’She Dies Tomorrow’) forliste, har hun ad to omgange søgt om polititilhold imod ham. Fornyeligt blev det stadfæstet, så der er et permanent tilhold imod Carruth gældende til 21. august 2025.
Kan ses på Mubi
5. ’They Live’ (1989)
Sci-fi og horror er en perfekt kombination til at sætte samfundsproblemer på spidsen, og få gør det med så megen schwung som John Carpenter i ’They Live’. Pro-wrestleren ’Rowdy’ Roddy Piper spiller en vagabond, der får fingrene i et par solbriller, som viser verdens sande tilstand: Vi er overtaget af groteske, blåhudede yuppie-rumvæsner.
Subliminale beskeder florerer på billboards over hele Los Angeles, og det er herfra, Shepard Fairey fik inspirationen til sin ’Obey’-ikonografi. Som sædvanligt med Carpenter er filmens score en lækkerbisken, og der er god punch i de mange actionscener og den ditto spidende satire af det Reagan’ske USA.
Kan ses på iTunes og Google Play
6. ’Pi’ (1999)
Science fiction er ikke kun rumvæsner, tidsrejser og dystopiske fremtider. Det kan også være noget så elementært som matematik, som det er tilfældet i unikummet Darren Aronofskys debutfilm ’Pi’.
Matematikeren Max (Sean Gullette) er overbevist om, at hele verden kan forstås igennem tal. Da den psykisk sårbare mand forsøger at forudsige aktiemarkedet, får han et underligt 216-cifret tal og et tip ud af sin computer – som viser sig at være rigtigt. Resten af den fremragende sorthvide film forløber som en sci-fi-thriller, hvor Max’ søgen efter svar og mening bringer ham på kollisionskurs med både suspekte Wall Street-folk og ortodokse jøder, der ser en sammenhæng mellem tallet og Gud.
Kan ses på Netflix, Blockbuster, iTunes, Google Play og SF Anytime
7. ’Midnight Special’ (2016)
Jeff Nichols er en af de bedste nulevende amerikanske filmskabere, der ofte elegant tager følelser og situationer fra eget liv og transformere dem til fantastiske fortællinger. I dette tilfælde handler det om en fars frygt for at miste sin søn, hvilket var instruktørens værste mareridt, da hans egen søn var otte måneder gammel og led af voldsomme feberkramper.
I ’Midnight Special’ bliver det kanaliseret ud i Roy (instruktørens hofskuespiller Michael Shannon), der har kidnappet sin søn Alton (Jaeden Martell) fra en religiøs kult. Drengen har overnaturlige kræfter, og et kapløb mellem kultister, FBI-agenter og knægtens skrantende helbred (han kan ikke tåler sollys) skaber flere intense øjeblikke, som leder til en episk slutning, der går lige i hjertekulen og tårekanalerne.
Kan ses på iTunes, Blockbuster, Viaplay, SF Anytime og Google Play
8. ’Gattaca’ (1997)
Det er svært at komme på et mere skræmmende koncept end eugenik, eller arve-/racehygiejne. Nazisterne baserede en hel politisk agenda på det, og i science fiction har det ofte været et tilbagevendende tema. Få gange så effektivt som i Andrew Niccols debutfilm ’Gattaca’.
Med stjernetrioen Ethan Hawke, Uma Thurman og Jude Law i hovedrollerne skildrer biopunkfilmen, hvordan genetik bliver brugt til at skabe perfekte mennesker. Alle, der er skabt på den gammeldaws måde (som Hawkes Vincent-karakter), bliver betragtet som undermennesker, og den eneste vej til det perfekte liv er, hvis man har dna fra et af de gode mennesker, de såkaldte valids.
Elegant og tankevækkende er de to ord, som bedst opsummerer ’Gattaca’, et værk der om muligt ræsonnerer endnu stærkere i dag end ved udgivelsen i 1997.
Kan ses på iTunes og Viaplay
9. ’Abre los ojos’ (1997)
’Abre los ojos’, ’Open Your Eyes’, ’Luk øjnene op’ … uanset hvilken titel man finder den spanske perle under, bør man unde sig selv at se den. Tom Cruise blev så begejstret for filmen, at han ikke alene købte rettighederne til at lave det amerikanske remake (der blev til ’Vanilla Sky’), han faldt også så pladask for Penelópe Cruz i den kvindelige hovedrolle, at de to datede i tre år i start 00’erne.
Filmen er et mindfuck af snørklerier, hvor den stærkt vansirede mand Césare (Eduardo Noriega) forklarer sin psykiater gennem flashbacks, hvordan han er endt i fængsel. Grænserne mellem drømme og virkelighed bliver mere og mere udviskede indtil en højst overraskende slutning.
Kan ses på iTunes og Google Play
10. ’Annihilation’ (2018)
Få har haft så stor indflydelse på sci-fi-genren de seneste 20 år som forfatter, instruktør og manuskriptforfatter Alex Garland. Det havde selvagt været for oplagt at tage den enigmatiske instruktørdebut ’Ex Machina’ med på listen (den er naturligvis obligatorisk pensum for alle filminteresserede).
I stedet falder valget på den lige så fremragende ’Annihilation’, der bedste kan beskrives som en herlig mutation af ’Color Out of Space’ (se ovenfor) og John Carpenters ’The Thing’. Natalie Portman spiller en videnskabsmand, der leder en ekspedition ind i et område, The Shimmer, som er opstået efter en meteornedstyrtning. Derinde er naturen alt andet end normal, og en gruopvækkende scene med en mutantbjørn er blot en af mange lækkerbiskner i en af de bedste sci-fi-film i dette årtusinde.
Kan ses på Netflix, iTunes, Blockbuster og Viaplay
11. ’Starship Troopers’ (1997)
Den hollandske galning Paul Verhoeven er egentlig uddannet matematiker og fysiker, men heldigvis valgte han en karriere som filminstruktør i stedet for. ’Robocop’ og ’Total Recall’ er begge klassikere og gode eksempler på hans smag for bidende satire og ultravold.
Men hans ultimative provokation i science fiction-regi er uden tvivl filmatiseringen af Robert A. Heinleins ’Starship Troopers’. Filmen er en lang actionsatire over militarisme og fascisme, hvor menneskehedens selvretfærdige ekspansionskamp mod en planet af insekter er en genial allegori over den kvalmende nationalisme, der til tider gennemsyrer nationer, særligt det amerikanske samfund.
Kan ses på Disney+ og Blockbuster
12. ’WarGames’ (1983)
Atomkrig var i årtier en af de største bekymringer i verden. Det var ikke til at vide, om en eller anden irrationel hidsigprop så sig sur på en modstridende nation og besluttede sig for at udslette den – eller omvendt ikke var klar til at gengælde et massivt angreb.
Det er med det in mente, at et A.I.-system er blevet kreeret i ’WarGames’. Der er bare det lille problem, at highschooleren David (Matthew Broderick) uvidende får hacket sig ind i systemet og derved får sendt verden ud på randen af katastrofe. Trods det alvorlige emne formår instruktør John Badham at tilføje tiltrængt humor, uden det munder ud i infantile platheder.
Kan ses på Filmstriben, iTunes, SF Anytime, Google Play
13. ’Dark City’ (1998)
Lidt over ét år før ‘The Matrix’ satte en ny dagsorden for action-sci-fi med eksistentialistiske undertoner, udkom en beslægtet neo-future-noir. Alex Proyas’ (’The Crow’) ’Dark City’ starter med, at en mand med hukommelsestab vågner op i et badekar på et hotel. Her får han et opkald fra en mystisk mand, der fortæller ham, at han skal stikke af, inden fremmede mænd kommer og fanger ham.
Ud over den lignende åbning på filmen er der sammenfald med ’The Matrix’ i forhold til at bevæge sig i en verden, hvor fysikkens love ikke altid gælder, samt hovedpersonen John Murdochs (Rufus Sewell) ønske om at slippe ud af den dystre og altid mørke by.
Som filmen skrider frem, bliver lighederne flere og flere, om end tonen og mængden af kung-fu adskiller de to betydeligt.
Kan ses på iTunes, Blockbuster, SF Anytime og Google Play
14. ’28 Days Later’ (2002)
Selvom den på overfladen godt kunne minde om en zombie-film, er monstrene ikke udøde skabninger med hang til kød i Danny Boyles ’28 Days Later’.
I et laboratorium i Storbritannien har forskere eksperimenteret på chimpanser og skabt en aggresionsvirus, der overføres til en gruppe dyrerettighedsaktivister, som forsøger at befri dyrene. 28 dage senere er den britiske ø lagt fuldstændigt øde.
Netop billederne (fremragende fanget med almindelige DV-kameraer af den danskuddannede og Oscar-vindende fotograf Anthony Dod Mantle) af det affolkede London til tonerne af John Murphys dystre score står stærkt. Filmen var også katalysator for den genopstandelse, zombiegenren nød i de efterfølgende år, altså også selvom de ikke var rigtige zombier.
Danny Boyle og manuskriptforfatter Alex Garland (der er han igen!) gentog samarbejdet i den ligeledes fremragende ’Sunshine’ fra 2007, hvor en gruppe astronauter skal rejse ud og ’genstarte’ solen ved at sende en masse atombomber ind i den. Den absurde præmis til trods er også denne en ofte overset perle fra 00’ernes vilde genoplivning af intelligent science fiction.
Kan ses på iTunes, Blockbuster, Viaplay og SF Anytime
15. ’Delicatessen’ (1991)
Frankrig er berømt for deres gastronomi, og retten på menukortet i Jean-Pierre Jeunet og Marc Caros vanvidspostapokalyptiske komediedrama ’Delicatessen’ er menneskekød.
En suspekt udlejer ejer en slagterbutik, hvor han tjener en fin skilling på at sælge det mildest talt interessante og meget friske kød til sine beboere. I filmens dystopiske fremtid er mad en mangelvare, og få har lyst til at bide hånden, der fodrer én.
At den æstetiske lækkerbisken har været en af inspirationskilderne til Anders Thomas Jensens ’De grønne slagtere’, er der næppe tvivl om, men den franske forfader er om muligt endnu mere latterfremkaldende.
Kan ses på iTunes, Google Play, Rakuten TV
16. ’Moon’ (2009)
Det er noget poetisk over, at David Bowies søn laver en film om en mand alene ude i rummet. Sam Bell (Sam Rockwell i en af karrierens bedste roller) arbejder for det private selskab Lunar Industries, som udvinder et alternativt brændstof på månen.
Hans eneste selskab er A.I.’en GERTY (Kevin Spacey), og netop som Sams turnus er ved at ophøre, kommer han ud for en ulykke. Da han vågner op igen tilbage på basen, er noget helt galt, og hans virkelighed bliver vendt på hovedet.
Instruktør Duncan Jones formår med få midler at skabe en fantastisk og tænkevækkende sci-fi-fortælling, hvor Clint Mansells hypnotiske score er med til at cementere den udenjordiske stemning.
Kan ses på Blockbuster og SF Anytime
17. ’Event Horizon’ (1997)
Paul W. S. Anderson (ikke at forveksle med mesterinstruktøren Paul Thomas Anderson) har kun lavet én god film i sin snart 30 år lange instruktørkarriere.
Hans filmatiseringer af diverse spil er kun blevet ringere med årene efter den kitch-charmerende ’Mortal Kombat’ fra 1995. To år efter kom hans magnum opus. Sam Neil (’Jurassic Park’) og Laurence Fishburne (O.G. Morpheus) fører an i sci-fi-gyseren, hvor rumskibet Event Horizon pludselig dukker op efter at være forsvundet i syv år.
Et redningsfartøj tager ud til Neptun for at finde ud af, hvad der er sket, men hurtigt begynder der at ske mystiske ting og besætningsmedlemmerne mister livet på tiltagende blodig og makaber vis. Der er godt med gore, og selvom vedvarende rygter om, at et blodigere cut af filmen skulle eksistere et eller andet sted derude, er denne version af ’Event Horizon’ perfekt til en sen aften med vennerne eller et Halloween-maraton.
Kan ses på iTunes, Blockbuster og Viaplay
18. ’Serenity’ (2005)
Før vi fik kendskab til, hvor dumt et svin Joss Whedon var/er, og før han samlede alle Marvels helte, var han tv-kultdarling for både fans og anmeldere. ’Buffy the Vampire Slayer’ og ’Angel’ var obligatorisk for alle teenagere i slut-90’erne og rumwestern-tv-serien ’Firefly’ er gået over i historien som en af de fremragende serier, der desværre kun fik en sæson, før den blev lukket.
Heldigvis kom der et sidste eventyr med mandskabet fra det altid beskadigede rumskib Serenity. Filmen er alt det, som ’Star Wars’-fans har hungret efter, at deres yndlingsfranchise ville være, indtil det gik i opfyldelse med ’The Mandalorian’.
En lidt modvillig helt i Malcolm Reynolds (altid fabelagtige Nathan Fillion), god action og drama, der trækker i hjertestrengende samt en skurk (Chiwetel Ejiofor er magnetisk dragende), der bare oser coolness. ’Serenity’ er den bedste Star Wars-film siden ’The Empire Strikes Back’.
Kan ses på Netflix, Amazon Prime og YouTube Movies
19. ‘The Thing’ (1982)
Ét ord kan beskrive John Carpenters fortolkning af John W. Campbells novelle ’Who Goes There?’: Mesterværk!
Fra de første toner af Ennio Moricones score trænger ud igennem højtalerne, til sidste øjeblik Kurt Russells krystalblå øjne frygtsomt pryder skærmen, er ’The Thing’ et veritabelt mareridt, man ikke kan tage øjnene væk fra.
En flok amerikanere på en forskningsstation på Antarktis bliver bytte for et formskiftende rumvæsen, som absorberer alle dyr, det kommer i nærheden af. En efter en forsvinder de, og paranoiaen bliver stærkere og stærkere. Hvem kan man stole på? Filmen er en af de ypperste inden for både science fiction og horror. Og ja, hele filmhistorien generelt.
Kan ses på iTunes, Blockbuster og Viaplay
20. ’Timecrimes’ (2007)
‘Los Cronocrimenes’, som den hedder på spansk, er på sin vis en slags spirituel forfader til Netflix-perlen ’Dark’. Héctor (Karra Elejalde) bor med sin kone ude på landet klods op ad en skov. Fra et vindue spejder han ud i skoven og ser en ung, smuk kvinde tage sin top af. Da konen tager på indkøb, smutter den lumre fyr ud i skoven for at finde kvinden. Hun ligger bevidstløs, og Héctor bliver stukket i armen af en mand med pink bandage om hovedet.
Hvordan sci-fi-elementet spiller ind, skal næsten ikke afsløres, da en del af nydelsen ved Nacho Vigalondos film er at opleve Héctors panik, da kendsgerningerne går op for ham. ’Timecrimes’ er langt fra den mest flashy film på effektfronten, men det opvejes til fulde i spænding og kreativt håndværk til at få det maksimale ud af et budget.
Kan ses på Filmstriben og Blockbuster