For bare et år siden udgav de fleste danske rappere kun singler og stort set aldrig album. Hans Philip havde aldrig udgivet et solonummer. Og kvindelige rappere i Danmark var et meget sjældent syn, lidt ligesom storke, ulve eller elge.
Men se nu bare, hvilken forskel et år kan gøre. I 2019 fik vi album fra nærmest alle landets største rappere, Hans Philip kom med sin første soloudgivelse og spillede en række koncerter – blandt andet en uforglemmelig en af slagsen på Roskilde Festival, som vi gav seks stjerner – og så var der selvfølgelig Tessa, der var ét stort spark i skridtet på den mandsdominerede hiphopscene.
Dansk hiphop er altså fuld af overraskelser og nybrud for tiden. Det gør det svært – nej, umuligt – at forudsige, hvad der kommer til at ske i 2020. Kun en tåbe ville prøve at spå om genrens fremtid. Alligevel (eller måske netop derfor?) har vi kastet os ud i at prøve at nedfælde ti spådomme om dansk hiphop i det netop igangsatte år.
Disclaimer: Ligesom sidst, vi forsøgte at lave en liste som denne (det var i 2018), gælder reglen om, at spådommene tit indeholder en god portion ønsketænkning og ikke altid skal tages alt for alvorligt.
Som vi sagde tilbage i 2018: Hvis vi tager fejl, er det ikke vores skyld. Men hvis det passer, så havde vi selvfølgelig set det hele komme!
1. Aarhus-rap kommer tilbage i stor stil
Efter nogle års fredfyldt torneroseslummer er Aarhus begyndt at vågne op til dåd igen. Helt unge crews som Iswaal og Shooter Gang har skabt en lyd, der tager genren i nye retninger gennem henholdsvis hypermelodisk, wavy sange og en rå, UK drill-inspireret gaderap-lyd.
Lidt dybere under overfladen lurer folk som Ham Fra Syd, Shmur og Baloosh. Og så er der selvfølgelig den fantastisk melodiske ghetto-besynger Omar, der er en form for forløber for det hele. Vi spår, at 2020 bliver året, hvor Aarhus virkelig markerer sig på nationalt plan igen.
2. Tessa bliver en af dansk hiphops største stjerner
Alt tyder på, at det, Tessa serverede for os i 2019, kun var en forsmag. Den hårdtslående og frygtløst udfordrende rapper fra Hundige, der nærmest lyder som arvtageren til Orgi-Es sexrap-trone, blev sidste års store gennembrud med singler som ’Snakker for meget’, ‘Okay’ og storhittet ’Ben’.
Hun har alle øjne på sig lige nu, og alt tyder på, at 2020 bliver året, hvor hun tager det helt store skridt og bliver en ægte superstjerne. Hendes ambitioner fejler i hvert fald intet: »Det skal være Gilli-størrelse, før jeg er tilfreds«, sagde hun, da vi interviewede hende i 2019.
3. Og hun er ikke den eneste kvinde, der slår igennem i 2020
Tessa har ikke bare skabt sin egen succes, hun har vist hele musikbranchen, at Danmark i dén grad er klar til kvindelige rappere. Måske bliver hun endda katalysator for en række unge kvindelige artister, der nu har set, at det faktisk sagtens kan lade sig gøre.
Derudover begyndte en del andre talenter også så småt at røre på sig sidste år. Goldie 6is udgav den attitudedryppende banger ‘Basic Bish’, mens FVN skaber stilsikre, engelsksprogede trap-bangers som ‘Pause’ og ‘Baddest’ – for bare at nævne to artister, der er på vej frem lige nu. Vi spår altså, at Tessa kun var begyndelsen.
4. Roskilde giver endelig dansk hiphop sin plads i solen
»Roskilde Festival doesn’t care about brown people!«
Okay, okay, der er måske ingen grund til at gå fuld Kanye, men de seneste år har det altså haltet gevaldigt for Roskilde Festival i forhold til dansk hiphop – især den musik, der kommer fra de belastede kvarterer og omhandler livet der.
Genrens store, toneangivende bannerførere som Gilli, Kesi eller Molo har ikke spillet i musikdagene på festivalen. Og også navne som Jamaika eller Noah Carter, der har trukket store publikummer til warm-up-dagene, får sjældent lov til at tage skridtet videre til det officielle program. Det ville klæde Roskilde at repræsentere den hiphop, der har sat tonen for dansk populærmusik de seneste mange år – så lad os tage chancen og spå, at det sker i 2020.
5. Benjamin Hav og Hans Philip går fra at være rappere til rendyrkede popstjerner
Rap og sang er nærmest blevet det samme, så det kan føles ligegyldigt at lave distinktioner mellem rap, pop, hiphop og r’n’b. Men det er alligevel opsigtsvækkende i hvor høj grad Benjamin Hav og Hans Philip har smidt de lænker, der måtte være i rapperrollen, på deres respektive soloprojekter.
Begge indgik i duokonstellationer (Benal og Ukendt Kunstner), der allerede rykkede ved grænserne for, hvad hiphop kunne være, men som soloartister er de brudt ud i helt nye egne. Benjamin Hav lyder som en helt ny form for hudløst ærlig og evigt kompleks popstjerne på sine to nye soloalbum, mens Hans Philip lukkede os helt ind i privatsfæren på sit Frank Ocean-inspirerede soloprojekt.
Det er fascinerende at følge to af dansk hiphops mest originale lyrikere genopfinde sig som en form for moderne popstjerner. Dén trend tror vi, at de to artister – og måske andre rappere også – følger til nye højder i 2020.
6. Gilli introducerer os for endnu en ny genre
Gilli var en af frontløberne i dansk hiphops grimebølge i starten af 2010’erne, han dominerede dansk rap med den såkaldte afrobeats-lyd i midten af årtiet, og senest har han skabt hits med inspiration fra salsa (’Rica’), baile funk (’Vai Amor’) og house (’Verden vender’). Så det er vel ikke så meget et spørgsmål om, han kommer til at finde på noget nyt i 2020, men mere hvilken genre, det bliver med.
7. Den store album-boom dør ud (når Kesi og Artigeardit har udgivet deres ting)
Okay, den her spådom er mest præget af en form for logik. For der er jo ikke rigtig nogen tilbage: Hvem har ikke udgivet et album på det seneste? Jamaika, Branco, Gilli, Stepz, Carmon, Node, Benny Jamz, Sivas, Hans Philip, TopGunn, Benjamin Hav, L.O.C… de har jo alle sammen lige været her.
Så mangler vi måske noget nyt fra Noah Carter, Suspekt, Kesi eller Artigeardit. Begge de sidstnævnte har faktisk (mere eller mindre) annonceret, at der er album på vej. Men ellers kunne det godt blive et stille år for dansk hiphop på albumfronten – med mindre et par uventede skikkelser udnytter tomrummet og tager et skridt frem.
8. En helt ung generation af rappere indtager scenen
Og apropos ny generation: Er det ikke på tide med lidt nyt blod på scenen?
Den danske hiphopscene bliver stadig i vid ustrækning domineret af artister, der slog igennem i kølvandet på start-2010’ernes hiphoprevolution. Det er der for så vidt ikke noget galt i. Men det er altid fascinerende med helt nye rappere som dem, der for tiden er ved at sætte Aarhus på landkortet igen.
Og der er faktisk allerede et tidligt tegn på, at helt unge rappere hurtigt kan stryge til tops i 2020. For årets første store hit – der i skrivende stund ligger nummer et på Spotify – er lavet af den kun 15-årige Nørrebro-rapper Lolo (der dog får assistance af et bombastisk Branco-omkvæd).
9. Artigeardit tager skridtet helt op i dansk hiphops A-liga
Artigeardit gør tingene på sin egen måde og i sit eget tempo. Han laver ikke store popsingler og har generelt ikke de største armbevægelser. Til gengæld udgiver han bare konstant gode sange, ep’er og album og spiller bedre og bedre koncerter. Han er ikke den mest højtråbende og flashy rapper, men han er en af de mest konsistente og en af dem, der tager sit håndværk mest alvorligt.
Den langsomme, men sikre udvikling har gjort ham til en af landets mest populære rappere i laget lige under de absolutte superstjerner. Men hvis hans udvikling forsætter (hvilket alt tyder på), kan han nå de helt høje luftlag i år – især fordi han har et album på vej og tager på en danmarksturné.
10. Dansk hiphop tør være politisk igen
Vi er på randen af tredje verdenskrig, Rasmus Paludan brænder koraner af i gaden, og apokalypsen føles i det hele taget som et fænomen, vi snart kommer til at stifte meget nært bekendtskab med. Så hvorfor er politisk eller samfundskritisk dansk hiphop nærmest ikkeeksisterende?
Det spørgsmål rejse Raske Penge og Klumben faktisk for nylig, da de gæstede Standard – Soundvenues hiphop-podcast sidst i 2019, og det er svært ikke at give dem ret. For selv om artister som Benny Jamz, MellemFingaMuzik, Sivas og Suspekt alle har tacklet samfundskritiske tematikker i løbet af karrieren, er det som om, ingen artist i Danmark gør det til sit hovedfokus lige nu.
I hvert fald ikke endnu. Men det ændrer sig i 2020, siger vores 100 procent fejlfri krystalkugle, der viser hiphoppens fremtid. For ja, den er nemlig totalt fejlfri. Bare tjek vores spådomme fra 2018. Nå, nej….