Lotte Freddie virker fejlcastet i DR-programmet ‘Mode og sex’

Lotte Freddie virker fejlcastet i DR-programmet ‘Mode og sex’
Modellen Vincent Beier er en af dem, der bliver dømt og vejet af værten Lotte Freddie i programmet.
Foto: Christabelle Beaudry Timmermann/Soundvenue
I stedet for at gå nysgerrigt til værks virker programmet på DRK ofte unødvendigt fordømmende i sin retorik.
Lotte Freddie virker fejlcastet i DR-programmet ‘Mode og sex’
Kristian Keller

Redaktionschef og moderedaktør hos Soundvenue

KOMMENTAR. Der er noget sjovt og befriende ved folk, der snakker, før de tænker. Eller er så bramfrie, at de er ligeglade med forventninger og etikette. Tænk på Kanye West og alle de vilde episoder og udtalelser, han har givet os igennem de seneste mange år.

Måske er det også det, DR har tænkt, når de har castet – eller godkendt castingen af – Lotte Freddie som den ene af to modeeksperter over for Chris Pedersen i DRK-programmet ‘Mode og sex’. Hvor Chris Pedersen nysgerrigt undersøger sammenhængen mellem mode og sex historisk og nu, blandt andet igennem underholdende besøg i DR’s enorme kostumeafdeling, udmærker Lotte Freddie sig mest af alt ved at fyre den ene sviner og definitive vurdering af andre mennesker og stil af efter den anden: »Beige gør ikke noget godt for nogen«, »hun er ultra billig og vulgær og forfærdelig« eller »det er helt ved siden af«.

Det blev især tydeligt, efter modellen Vincent Beier i løbet af weekenden følte sig trådt på af programmet og især Freddie, som i seriens andet afsnit om kønsnormer syntes at mene, at der var noget helt galt med Beier i en kjole – i øvrigt uden at give nogen kontekst omkring modellens flydende kønsforståelse.

»Det der er decideret forkert«, siger Freddie om Beier, mens hun sammen med Pedersen kigger på et billede af modellen i en kjole ved siden af en kvindelig model iklædt et jakkesæt. Bagefter slår hun fast, at man en mand skal være mere »mandig« for at kunne bære en kjole.

Som medværten Chris Pedersen siden forklarede på Instagram, er noget af konteksten måske røget i klipperummet, eller Freddie har i hvert fald næppe ment det så firkantet, som det fremstod.

Lotte Freddie. (Foto: DR)

Episoden understreger dog blot, hvordan Freddies skarpe holdninger om, hvad der er rigtigt eller forkert, god stil eller ej, virker gammeldags. Det er selvfølgelig især ærgerligt, når Freddie i sin lille præsentationsmontage i programmet siger, at hun er træt af at blive kaldt modens grand old lady. »Jeg hader alt det aldersmøg«‚ som hun siger. Men i de to ud af tre afsnit, der foreløbig er tilgængelige i serien, fremstår hun mest som en, der ikke er fulgt med tiden.

For hvis der er noget, der har kendetegnet moden de senere år, er det et opgør med modepolitiet og det hierarki, som tidligere pegede fingre af andre og dikterede, hvad der var rigtigt og forkert. Post-Instagram er ‘magten’ fordelt ud på flere stemmer, og forbrugerne er kommet til orde på en ny måde. Samtidig har vi set en higen efter en større mangfoldighed til at afspejle, at det ikke kun er de tynde, hvide mennesker, der bestemmer eller er potentielle kunder.

Det har blandt andet ført til, at de store modespillere ikke længere kan slippe af sted med ufølsomme handlinger som H&M’s ‘Coolest Monkey in the Jungle’-trøje eller Guccis blackfaces-sweater. For Lotte Freddies kommentar om Vincent Beier og om Kim Kardashian, som hun synes ser billig ud i en minibikini, føles som eksempler på den hverdagsdiskrimination – tilsigtede eller ej – der dagligt bliver udstillet på sociale medier.

Lotte Freddie skal selvfølgelig have lov til at synes, at kjoler bør have en vis længde, og at danskerne burde gå i flere farver, men når hendes skarpe holdninger tromler hen over en kamp for menneskers ret til at definere deres eget køn og kvinders ditto til at tage ejerskab over deres seksualitet, er det et problem. Det burde Freddie, Chris Pedersen og DR også have været opmærksomme på.

For en ting er at sige det for egen regning, noget andet er at sige det i et program, som DR alt andet lige er medafsendere på. Det giver udsagnene en større pondus.

Det nu slettede billede fra Kim Kardashians Instagram, som Lotte Freddie udtaler sig om.

Det mærkelige er, at i seriens første program, ‘Pornokroppen & den tildækkede’, fortæller Mascha Vang sågar, at man ikke må sige det, som Freddie siger, når hun reagerer på bikinibilledet af Kardashian – at det er vulgært, grimt, og at hun ligner en sexdukke.

»Hvis du sagde det på de sociale medier, så bliver du lynchet«, siger Vang og griner.

Mens der selvfølgelig er mange, som mener, at tidens krænkelsesdebat ofte bliver overfølsom og slagter folk, der ikke følger trop i den politiske korrekthed, så føles det stadig, som om DR næsten kaster Lotte Freddie under bussen i ‘Mode og sex’-programmerne. For mon ikke der har siddet en tilrettelægger et sted og tænkt, at den slags bramfri kommentarer er godt for seertalene?

Uden anden sammenligning så er der lidt Blachman over Freddies ligefremhed – og mens det kan være forfriskende, så glemmer alle implicerede, at der følger et vist ansvar med, når man beskæftiger sig med følsomme emner som køn og seksualitet. To emner, hvor vi oplever store forandringer, og hvor folk dagligt kæmper for retten til at være den, de har lyst til.

Det skal siges, at Freddie på et tidspunkt i første program siger, at vi skal blæse på Janteloven. »Du skal bestemt stikke næsen frem. Du er noget – og alle er noget. Og alle skal klæde sig så godt, de overhovedet kan, for at gøre opmærksom på, her er jeg«, siger hun. Men desværre ender det med at stå i kontrast til de fleste af hendes andre udtalelser.

Så i stedet for at hjælpe med at belyse tidens komplekse køns- og sexdebat, så ender ‘Mode og sex’ ofte mere fordømmende end oplysende og nysgerrigt. Det er synd.

Læs også: DR-program om mode og sex skaber forargelse

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold