Coronakrisen raser, og koncerter, turneer og festivaler bliver løbende aflyst i både Danmark og udlandet. Af festivaler herhjemme er årets Spot aflyst, mens Distortion er rykket til august.
Men der er lang tid til 27. juni, hvor Dyrskuepladsen er sat til at åbne, og i kølvandet på sidste uges aflysning af den store britiske festival, Glastonbury, har Roskilde Festival manet til ro.
»Det har umiddelbart ikke betydning for Roskilde Festival, at Glastonbury Festival aflyser. Vi forventer stadig at afholde festivalen, og vi er i fuld gang med planlægningen«, lød det 18. marts fra Roskilde Festivals talskvinde Christina Bilde.
Så ja, vi lever selvfølgelig stadig i håbet. Og derfor fortsætter vi med vores sædvanlige optakt. Denne tid på året er vi kommet til vores ønsker til den endelige spilleplan. Sidste år kom spilleplanen nemlig en måned efter det endelige program, og da årets plakat landede 27. februar, er det altså ved at være tid til vores forhåbninger for tidsplanen. Here goes.
1. Vær ikke bange for at sætte rappere på Arena
Hvis man er et hiphophoved, der tager på Roskilde Festival årligt, har man utvivlsomt oplevet Apollo-koncerter, der har været mere pakkede, end de kunne holde til. Som hiphop bliver en større og større genre for hvert år, der går, er der flere rapnavne end nogensinde, der nok er bedst tjente med Arena.
Veteraner som Pusha-T, The Roots og Malk De Koijn er selvfølgelig selvskrevne til en stor scene – og stjerner som Kendrick Lamar, Suspekt, Anderson .Paak og Tyler, The Creator er allerede bekræftet til Orange Scene. Men man behøver altså ikke at bevæge sig så højt op i lagene, før rapperne kan tiltrække publikum af Arena-størrelse længere.
Young Thug havde ikke svært ved at lokke folk til Apollo i 2016, og han er jo kun blevet et større ikon siden da – han fortjener at blive rykket op. Dave spillede for et udsolgt Store Vega sidste år – kunstnere, der kan det, er helt klart værdige til festivalens næststørste scene.
Og så er DaBaby jo en af sin generations mest hypede rappere. Han burde også kunne tillokke en del mennesker – omend han med sin onsdagsbooking selvfølgelig også ville være en stærk kandidat til at åbne Apollo. Han har trods alt ikke haft så lang tid til at bygge momentum i Danmark.
2. Giv AV AV AV den seneste Arena-tid om onsdagen
Intet er helt som de sene elektroniske fester på Orange Scene – tænk tilbage på nattestunder med eksempelvis The Prodigy, Trentemøller, Major Lazer og Justice. Når festivaldagen slutter med et pulserende dansebrag på den største scene, kan det ende med at være fuldkommen magisk.
Der kommer dog umiddelbart ikke til at være sådan nogle navne på Orange Scene i år. Men så er det jo bare om at bevæge sig over mod eksempelvis Arena, hvor AV AV AV står til at skulle vælte hele lortet om onsdagen. Vores bøn er derfor, at de får en rigtig sen tid – allerhelst som aftenens (dagens?) allersidste navn.
3. Charli XCX har fortjent Arena
Ja, poppioneren Charli XCX havde svært ved at sælge billetter, da hun sidst gæstede Danmark. Det endte med, at hun blev nedgraderet fra Store Vega til Lille Vega, hvor koncerten først blev udsolgt en lille uges tid inden showet.
Men vi regner altså med, at der er helt andre forhold på spil til sommer. Ikke mindst fordi vi er på en festival. Mange, der måske ville tøve med at købe en halvdyr (det var den) Vega-billet, ville måske ikke være i tvivl om, at de skulle se Charli på Roskilde.
Og så medbringer hun altså et show, der er designet til de helt store scener – så Arena vil helt klart være at foretrække frem for Apollo og Avalon, der ellers godt kunne ligne muligheder oven på Charlis skuffende Vega-salgstal.
4. Hold Kacey Musgraves og FKA Twigs fra Orange
FKA Twigs stod som headliner, lige fra hun blev annonceret, og Kacey Musgraves blev også rykket op til den største skrifttype, da dagsplanen udkom. Man kunne tro, at det ville betyde, at de ville få Orange – men vi ville klart foretrække begge på Arena. Og det er da også set før, at stor skrift kan være lig den næststørste scene (se for eksempel Solange).
Ja, Musgraves kan forføre et udsolgt Store Vega, men hendes yndige popcountry er måske stadig lidt for rolig og drømmende til, at Orange er det rigtige valg. First Aid Kit har ganske vist vist tidligere, at eftermiddagscountry på Orange kan fungere, så Orange ville slet ikke være katastrofalt, men Arenas mere aflukkede rammer ville være bedst til Musgraves’ svævende æstetik.
Samtidig er FKA Twigs’ abstrakte artpop ingenlunde indbegrebet af den folkelighed, man forbinder med Orange Scene. Det er musik, der kræver en meget specifik sindsstemning, som altså er lettere at etablere på Arena. Ligesom med Musgraves er der dog også en ting, der taler i Oranges fordel, og det er ambitionsniveauet. Hun gør formentlig sin koncert til et visuelt spektakel af dimensioner, og det vil Orange Scene måske være vældig godt tjent med.
5. Giv Anderson .Paak en tidlig Orange-tid
Til Anderson .Paaks tredje Roskilde-koncert har han fået Orange Scene fredag. Det synes vi kalder på solskin i lange baner.
Jovist, han holdt en formidabel afslutningsfest lørdag nat i 2018, men solskinnet er altså der, han hører bedst til. Desuden er det allerede annonceret, at Suspekt skal lukke Orange fredag nat i år.
I 2016 spillede han på Apollo allerede kl. 14.00, og han formåede at få stort set hele koncertarealet i feststemning allerede så tidligt på dagen. Det var en helt perfekt placering for den amerikanske hiphop-humørspreder, så vi håber på noget lignende i år. De tidligste Orange-koncerter starter som regel kl. 16.00, så vi krydser fingre for godt vejr, når .Paak forhåbentlig får den tid.
6. Sæt Ride på Avalon – gerne ud på aftenen
Shoegaze-veteranerne Ride imponerede, da de sidst gæstede festival-Danmark. Det var på NorthSide i 2017, hvor stort set alt sad i skabet, hvad gjaldt bandets præstation. Der var dog én væsentlig hage ved koncerten, og det var, hvordan festivalen havde placeret kultbandet.
De havde fået den store Blue Stage, hvor de altså havde lidt svært ved at tiltrække publikum. De havde desuden fået spilletid allerede kl. 16.30, hvilket altså ikke var optimalt for deres svævende, æteriske rocklyd. Publikum var i eftermiddags-fadølsstemning – ikke just optimalt for døsig, indadvendt shoegaze. Hvis de får en aftentid på Avalon a la den, Slowdive fik på Roskilde i 2017, er det vist noget nær optimal placering.
7. The Strokes bør lukke Orange
Når vi kigger gennem lørdagens Roskilde-program, er Thomas Helmig og The Strokes de eneste Orange-bekræftede navne, mens Haim og The Roots også virker oplagte til festivalens største scene.
Haim er nok bedst til et show ud på eftermiddagen eller tidligt på aftenen, men ellers ville både The Roots’ folkekære hiphopfest, Thomas Helmigs nostalgiske flødepop og The Strokes’ energiske rockbrag være glimrende måder at afslutte Orange Scene anno 2020.
Men vi ville dog foretrække The Strokes. For mens Roots og Helmig mest af alt ser tilbage, er The Strokes også et band, der ser fremad.
De har et nyt album i horisonten (‘The New Abnormal’, ude 10. april), der virker yderst lovende. Efter knap to årtier som rockmastodonter har de en samlende effekt – men de har stadig så meget nerve og slagkraft, at koncerten vil kunne få en vitaliserende effekt på hele publikumsskaren. Tænk på, hvor godt LCD Soundsystem klarede at lukke Orange Scene i 2016 – The Strokes er en booking af nogenlunde samme format.