Hold øje med dansk/kinesiske A.A. Spectrum: »Hvorfor skal ‘Made in China’ være et tabu?«

Hold øje med dansk/kinesiske A.A. Spectrum: »Hvorfor skal ‘Made in China’ være et tabu?«
Foto: Polina Vinogradova
Med sit farvemonokrome og oversize tech-overtøj vil designeren Elisabet Stamm blandt andet italesætte et af modebranchens tabubelagte emner.

I et designstudie på Frederiksholm Kanal holder den danske designer Elisabet Stamm til. Langt fra Beijings skyskrabere og smog, men alligevel tættere på end de fleste.

Designeren har netop sendt sin tredje kollektion på gaden for mærket A.A. Spectrum. Et brand, der er noget så usædvanligt som et krydskulturelt samarbejde mellem den danske designer og en kinesisk producent.

Med A.A. Spectrum formår Stamm både at markere sig med en særpræget æstetik, der fokuserer på tekniske overdele og som skubber til silhuetter og kønsidentifikationer, men også ved at italesætte et af modebranchens mere tabubelagte emner.

»Alt for få kinesere er stolte af det arbejde, som de laver. Derfor ser jeg også A.A. Spectrum som at tilføje et lag til sin eksistens. I forhold til Kina er det, at de skal turde tage deres baggrund med ind i noget«, fortæller hun.

Elisabet Stamm i en af sine egne dynejakker

Forud for etableringen af A.A. Spectrum har hun igennem flere år boet og arbejdet i Kina som designer for blandt andet Bestseller. Den indsigt, som hun fik i landet, har medført, at Kina i dag er kernen i designerens kreative univers. Stamm vil nedbryde de ofte negative konnotationer ‘Made in China’-stemplet fremkalder i modesammenhænge. Samtidig vil hun være med til at ruske op i en hel kulturel selvopfattelse.

Derfor er ét af de gennemgående elementer i kollektionerne at gøre opmærksom på, at de faktisk er lavet i Kina. Et godt eksempel stammer fra AW16-kollektionen, mærkets første. Her var der flere items, hvorpå der var påtrykt ‘Made in China’. Det fik Stamms kinesiske kolleger til at undre sig. Hvorfor brugte man ikke New York- eller Los Angeles i stedet for? Trods den indledende skepsis fra samarbejdspartnerne, er de tydelige kinesiske referencer siden blevet en del af mærkets dna – og kineserne er i dag stolte af det.

Du har en fortid i Kina, men hvorfor er det så vigtigt for dig at sætte fokus på Kina nu?
»Jeg har fået et helt andet perspektiv på Kina, efter jeg kom hjem. Der er så meget potentiale, som både gør mig nysgerrig, men også provokerer mig. En dag stod jeg og klippede nogle labels ud af noget tøj til min søn. ‘Made in China’ stod skrevet på det hele, men det er alligevel et tabu at snakke om, at tingene bliver lavet i Kina.

Annonce

I vores interne snakke ser de også gerne selv, at vi fokuserer på, at vi har en skandinavisk designer. Men hvorfor er man ikke stolt af det kinesiske aspekt? Der er så mange smukke ting ved kulturen, som de ikke ser«.

…men hvorfor er ‘Made In China’ så tabubelagt modsat andre produktionslande?
»Det handler tit om, at mange modevirksomheder bruger Kina til at producere store mængder. Ofte meget billigt. Derfor får Kina også mere kritik. Men altså, det er også efterspørgslen, der afgør, hvad der produceres. Jeg ønsker at udnytte de ressourcer, der allerede findes til at skabe et produkt af høj kvalitet«.

(Foto: Polina Vinogradova)

Fokuserer på overdele og maxer klassikere op

Udover sit gennemgående fokus på ‘Made in China’, er ekspressionistisk ordet, der flere gange går igen, når jeg spørger Stamm om A.A. Spectrums æstetiske kunnen. Den aktuelle AW17-kollektion har hun valgt at kalde ‘Stereotypes Losing Control’.

»Den præges af klassikere, man kender til. Men jeg har maxet dem helt op og arbejdet med, at funktionelle materialer også bliver til en form«, fortæller hun.

Kollektionen kombinerer kinesiske farvereferencer og materialer i form af blandt andet silke i rød og gul med den danske designsans for de små detaljer. AW17-kollektionen byder på flere tidstypiske quiltede og puffede jakker i både ekstra lange og stumpede silhuetter. Der er også flere tekniske jakker, som vi generelt ser meget af for tiden i forlængelse af det større fokus på sports- og techwear.

Og så er der kollektionens afsæt i klassikere, som har resulteret i flere interessante fortolkninger af trenchcoaten, der har fået en coated overdel og en oversize pasform. Og netop pasformen er med til at tilføre et androgynt udtryk til kollektionen.

»Jeg tænker meget mere på det som en form og et udtryk end et køn, når jeg designer. Selvfølgelig har kollektionen et maskulint fortegn, men det er fedt, når pigerne også vil have det på. Det kan løsne op for noget mellem kønnene«, fortæller hun.

Hvor får man fat i A.A. Spectrums kollektioner?
»Lige nu er vi repræsenteret en del steder i Kina, men vi håber på at få et gennembrud på den europæiske scene også. Vi har netop indledt et samarbejde med et showroom i Paris«.

Selv om A.A. Spectrum kun er repræsenteret i Kina på nuværende tidspunkt, inviterer mærket til kollektionsfremvisning i dag i Studio Travel på Blågårdsgade 14 på Nørrebro.

Læs også: Saks Potts efter Beyoncé-hype: »Vi afleverede pelsen for tre år siden«