DC Extended Universe (DCEU) lakker efter 10 tumultariske og stormombruste år mod enden. Der har været masser af kontroverser og langt flere fejlskud end succesoplevelser.
Og nu står DC Studios og Warner Bros. så endelig på tærsklen til en ny æra med den garvede mastermind bag ’Guardians of the Galaxy’ og ’The Suicide Squad’, James Gunn, og producer Peter Safran ved roret.
Det betyder et farvel til Zack Snyders svulstige og abnormt regnfyldte visioner for franchisen og (forhåbentlig) også den vulgære fankampagne, #RestoreTheSnyderVerse, der har raseret siden instruktørens hardcorefans fik deres vilje med ’Zack Snyder’s Justice League’.
Gunn og Safran overtog nøglerne til DC Studios (førhen DC Films) i oktober sidste år, efter den daværende chef Walter Hamada fik sparket. Duoen blev dengang headhuntet af Warner Bros. Discoverys topchef, David Zaslav, som ifølge Variety »følte, at der manglede en sammenhængende markedsføring og kreativ strategi for DC-universet«.
Et udsagn, der næsten kun kunne læses som en længsel efter en maestro a la Kevin Feige, der har været dygtig tovholder for alle ledder og kanter af Marvel-franchisen, og som altså endte med at blive Gunn og Safran.
Duoen fik en hård start på jobbet, da de sidste år besluttede sig for at sløjfe Henry Cavills nyligt annoncerede comeback som Superman og såede tvivl om en potentiel efterfølger til Dwayne Johnsons lunkne superheltedebut, ’Black Adam’. Ja, der er endda allerede startet en infam smædekampagne på Twitter, der kræver Gunn fyret …
Ikke desto mindre ser det ud til, at han og Safran har fundet arbejdsro nok til at lægge de kreative byggesten for det nybagte DCU (DC Universe), som kickstartes med animationsserien ’Creature Commandos’, mens den første film bliver ’Superman: Legacy’ (med Gunn som manuskriptforfatter).
Med Gunn som kaptajn for Warners nye superhelteflagskib har studiet formentlig gjort deres største scoop, siden de hyrede Patty Jenkins til ’Wonder Woman’. Forløber transitionen fra DCEU til DCU smertefrit, og får franchisen en tilfredsstillende debut, ser fremtiden lys ud.
Vi tager et kig på, hvilken strategi Gunn og Safran har udlagt, og hvordan makkerparret kan få søsat deres ambitiøse projekt på en ordentlig måde.
Stumperne fra DCEU
Ét af de største spørgsmål, der siden rekrutteringen af Gunn og Safran har rumsteret højlydt i kulissen, er, hvilken rolle de allerede igangsatte film og tilhørende karakterer, der stadig har udgangspunkt i DCEU’s kringlede kontinuitet, spiller i DCU.
Der er tale om fire film, nemlig ’Shazam: Fury of the Gods’, ’The Flash’, ’Blue Beetle’ og ’Aquaman and the Lost Kingdom’, som alle har premiere i år. Hvordan passer de ind i det hele?
I en præsentationsvideo af det første kapitel i DCU (her er den strategiske lighed slående med MCU, der arbejder med faser), ’Guder og monstre’, slog Gunn fast, at alle fire film ville have betydning for franchisens fremtid.
Her proklamerede han, at filmene hver især ville lede over i DCU-kontinuiteten. ’The Flash’ er det centrale kardinalpunkt, eftersom filmen, ifølge Gunn, nulstiller DC-universet, hvilket giver fin mening, når nu Ezra Millers titelrolle kan rejse i tiden. Dermed er vejen banet for en frisk start – og måske også en gylden mulighed for at recaste Miller, der har skabt massive problemer for DC og Warner med sine mange offentlige eskapader.
Patty Jenkins’ ’Wonder Woman III’ ser også ud til at have fået kniven, og spørgsmålet er nu, om Gunn og Safran venter med at recaste amazonkrigeren, da de, ligesom med Jason Momoa (Aquaman), Ezra Miller (The Flash) og Zachary Levi (Shazam), har ladet døren til DCU stå på klem for Gal Gadot.
Lidt sikrere ser det ud for Gunns egen DCEU-serie, ’Peacemaker’, der blev en stor succes på HBO Max, og som har fået grønt lys for en anden sæson. Og eftersom 2024 lader til at blive et stille år for Gunn og co., ville det give god mening, hvis han finder tid i sin pressede kalender til at please fansene med anden ombæring af ’Peacemaker’ her.
Uagtet hvilken rolle de etablerede film og skuespillere fra DCEU får i den nye franchise, er det vigtigste, at Gunn rammer rigtigt med overgangen til DCU i ’The Flash’. Her er Christina Hudson (’Birds of Prey’) hyret som hovedforfatter, og hun er også en del af hans writer’s room (som blandt andre også tæller ’Daredevil’-skaberen Drew Goddard), der skal være med til at udtænke DCU’s fremtid.
På den måde ser det heldigvis ud til, at Gunn tager de sidste fire film meget seriøst, da DCU helst skal komme helstøbt fra land i sin spæde start. Han har allerede bombastisk kaldt ’The Flash’ en af de bedste superheltefilm nogensinde.
Omvendt er det også vigtigt, at Gunn og Safran får vasket tavlen ren og får lagt afstand til den Zack Snyder’ske tone, som hang over de fleste DCEU-film franchisen igennem.
Guder og monstre
Den officielle præsentationsvideo af DCU’s første kapitel, der blev offentliggjort i sidste uge, landede på et tørt sted efter flere måneder med rygter og støj i kulissen.
Gunn har dog været god til at italesætte sig selv som en rendyrket fan af DC’s katalog af superhelte – også når der har været ublu reaktioner fra visse fangrupperinger.
Og efter præsentationen af det første kapitel, ’Guder og monstre’, er der i den grad grund til at få sommerfugle i maven, hvis man holder af DC’s superhelte.
Foruden de fire DCEU-film og ’Superman: Legacy’ blev der løftet sløret for fire kommende film: ‘The Authority’, ’The Brave and the Bold’, ’Supergirl: Woman of Tomorrow’ og ‘Swamp Thing’.
’The Authority’ ligner et klassisk James Gunn-projekt, hvor han introducerer det titulære superhelteteam, der udspringer fra det DC-ejede forlag WildStorm. Holdet består af en samling brogede antihelte, hvor de ofte ser sig selv nødsagede til at likvidere fjender og statsoverhoveder i den gode sags tjeneste. Altså en præmis, som ikke ligger langt fra ’The Suicide Squad’ og ’Peacemaker’.
’The Brave and the Bold’ er en ny Batman-film, men i modsætning til Matt Reeves ‘version af karakteren vil sidekicket Robin (den 10-årige Damian Wayne, som Bruce Wayne har adopteret og oplært i hemmelighed) også optræde i filmen. Ifølge Safran vil der også blive plads til andre medlemmer af Bat-familien.
Så er der ’Swamp Thing’, som ’Logan’-instruktøren James Mangold er blevet sat i forbindelse med, og ’Supergirl: Woman of Tomorrow’, hvis hovedpersoner tidligere er blevet afbildet på det smalle lærred. ’Swamp Thing’ følger videnskabsmanden Alec Holland, der bliver forvandlet til et rædsomt plantelignede monster, mens ’Supergirl: Woman of Tomorrow’ agter at vise en langt mere brutal udgave af Kara Zor-El i forhold til CW’s ’Supergirl’-version.
Supergirl optræder faktisk også i den kommende ’The Flash’, hvor hun spilles af Sasha Calle, og det er fortsat uvist, om der castes en ny skuespiller til rollen i ’Supergirl: Woman of Tomorrow’, eller om Calle tager springet med over i DCU.
‘True Detective’ i rummet
Derudover offentliggjorde Gunn også fem nye tv-serier: ’Creature Commandos’, ’Waller’, ’Lanterns’, ’Paradise Lost’ og ’Booster Gold’.
Gunn har placeret sig i midten af begivenhederne, så han i bedste Kevin Feige-stil kan orkestrere de forskellige produktioner ned til den mindste detalje. Og med henblik på, hvor fragmenteret DCEU var, er lidt endevældig kreativ drivkraft måske, præcis hvad der er brug for.
Det skal i hvert fald blive spændende at se, hvad Gunn kan gøre med overeksponerede karakterer som Superman og Batman, og om han kan tilføje noget nyt til dem. Dog lyder en serie som ’Lanterns’ særligt interessant med en præmis, der skulle minde om ’True Detective’ – i rummet, vel at mærke.
Marvel har haft fin succes med serier, der låner fra andre genrer, så skal Gunn lade sig inspirere fra sin tidligere arbejdsgiver, kan han passende gøre det i serie-regi.
Andre standouts i præsentationsvideoen er animationsserien ‘Creature Commandors’, der som nævnt kickstarter franchisen, som inkluderer karakterer, der også skal kunne optræde i live-action-projekter, samt nyheden om, at computerspil også vil være kanon.
Her var Gunn dog ude med en beroligende update til de fans, der ikke er udprægede computerspil-connaisseurs: De vil uden problemer kunne følge med i det fælles univers uden at anskaffe sig en konsol.
Det måske vigtigste træk for Gunn var at få etableret en klar distinktion mellem, hvad han kalder DCU og ’DC Elseworlds’, hvor Todd Phillips to ’Joker’-film og Matt Reeves ’The Batman’-trilogi hører hjemme i alternative tidslinjer. Det er også her, den længde ventede ’Superman’-film med en sort skuespiller i hovedrollen er tiltænkt en plads.
Om distinktionen vil føles lige så klar, når filmene med deres forskellige versioner af de kendte helte lander, må tiden vise.
Men med et nyt superhelteunivers, der tæller film, serier og computerspil over de næste otte-ti år, fejler armbevægelser i hvert fald intet. Og formår Gunn og Safran at vinde fansene over på deres side – og at balancere de mange projekter, tidslinjer og karakterer – går DCU en spændende fremtid i møde.