Roskilde-plakaten vinder på x-faktor – og ikke den slags, man finder i talentshows

Roskilde-plakaten vinder på x-faktor – og ikke den slags, man finder i talentshows
Roskilde Festival.
Foto: Benjamin Lund/Soundvenue
Det fulde program til årets Roskilde Festival er landet, og det er virkelig svært at brokke sig over de øverste lag på plakaten. Ud over selve kvaliteten af musikken udmærker mange af bookingerne sig nemlig på ét punkt: Timingen. For den giver x-faktor til koncerterne.
Roskilde-plakaten vinder på x-faktor – og ikke den slags, man finder i talentshows
Christian Wolkoff

Musikredaktør hos Soundvenue

KOMMENTAR. »Det er fantastisk. Fabelagtigt. Verdensklasse«.

Nej, det her skal ikke handle om talentshows på tv… Men hvis nu jeg sad bag et imaginært dommerbord. Og hvis nu årets Roskilde-plakat på magisk vis var blevet levende og havde optrådt lige der foran mig. Ja, hvem ved – så havde jeg nok også kastet om mig med sådan en slags kaskade af superlativer, som hver fredag ryger ud af kukkassen.

For årets Roskilde-program har x-faktor (ikke ’X Factor’). Det har noget specielt. Noget ekstra. Noget der kan løfte nogle af årets koncerter til mere end bare oplevelser – til begivenheder.

Det hele handler om timing. For én ting er at booke en fed artist, som nok skal give et brag af en koncert. Noget andet (og ekstra) er at ramme kunstneren på det rigtige tidspunkt. Et tidspunkt, hvor man som publikum føler, at der er noget på spil. Hvor det føles ekstra vigtigt at overvære det, der foregår på scenen.

Det kan være et ventet comeback efter mange års fravær (for ikke alle comebacks er imødesete), et peak-tidspunkt i en kunstners karriere, det første show i Danmark før eller efter en essentiel udgivelse.

Altså det modsatte af en kunstner, som optræder på dansk jord for tredje gang på baggrund af det samme album fra et par år tilbage. Det modsatte af en kunstner, som kommer til landet med sit andet/tredje/fjerde album, som ærlig talt ikke var nær så godt eller banebrydende som det forrige. Det modsatte af gentagelser.

Dén slags koncerter er der selvfølgelig også på Dyrskuepladsen i år, men hvis man kigger specifikt på de to øverste lag af plakaten, så er der altså virkelig meget x-faktor. Indrømmet: Der er ikke én enkeltstående koncert, som på hype-skalaen kan måle sig med Eminems første besøg på dansk jord, men i 2019 er der mange flere af den slags begivenheder.

Oven på sidste års aflysning får vi endelig Cardi B’s første koncert i Danmark – og hun er en endnu bedre booking i 2019.

Efter otte års albumtørke udgav Robyn sidste år endelig comeback-albummet ’Honey’ – vi kårede det til årets bedste album, og det bliver fantastisk endelig at kunne høre det live.

Travis Scott var på Tinderbox i 2017, men med ’Astroworld’ har rapperen positioneret sig som en af tidens største, vigtigste og mest ambitiøse hiphopartister. Han indtager Orange på peak.

Vampire Weekend kommer til Danmark for første gang i ni år – og det med deres ekstremt ventede album ’Father of the Bride’ i bagagen.

Ja, The Cure spillede også Roskilde i 2012, men denne gang bliver det (efter alt at dømme) med sangene fra deres første album i mere end ti år.

En af de allersejeste og mest nyskabende artister på den globale popscene hedder Rosalía – hendes første danske koncert bliver på Roskilde Festival.

Janelle Monáe har henrykket på Roskilde Festival tidligere, men nu kommer hun altså til Danmark med sidste års ’Dirty Computer’; hendes hidtil bedste album.

Britiske Bring Me the Horizon er klar til Orange Scene efter et komplet banebrydende stilskifte med dette års album ’Amo’.

Det var vist nok med eksempler, var det ikke? Men der er altså også Silvana Imams unikt sammensatte showcase for svensk rap på Orange, besøg fra Brockhampton (ja ja, de var også på Haven sidste år, hvor timingen var endnu bedre), og så er Bob Dylan jo Bob Dylan.

Der er x-faktor over de her koncerter. Det handler ikke kun om kunstneren, det handler også om tidspunktet – og det har altid været en essentiel del af Roskilde Festivals dna. At der er nogle omstændigheder ud over selve musikken på scenen, som spiller ind. Og det er altså ofte sådan nogle ting, der er ekstra gode til at skabe minder. Det er sådan nogle oplevelser, man husker. Sådan nogle, man bliver ved med at tale med sine venner om.

»Var du der, første gang Rosalía spillede i Danmark?«

»Kan du huske, da Robyn gjorde comeback med den sygeste Orange-fest?«

»Så du Travis Scotts sindssyge ’Astroworld’-forestilling?«

Forhåbentligt kan vi svare ’ja’ til alle de her ting efter årets festival – meningen er jo, at det skal sidde fast i mange år. Mens ingen altså kan huske, hvad der skete i sidste uges ’X Factor’.

Læs også: Roskilde Festival: Årets hiphopprogram har præcis det, der manglede i 2018

Læs også: Roskilde Festival afslører det fulde program – 56 nye navne på plakaten

Læs også: Roskilde Festival: Her er de 10 største scoops i dagens musikpakke

Læs også: Hvem spiller på Orange Scene til sommer? Her er de sikre navne og vores bud på de sidste pladser

Læs også: Roskilde Festival: Se dagsplanen for årets program

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold