15. Katy Perry
Det startede skidt, og derefter blev det ikke bedre. Først fik singlen ‘Woman’s World’ så meget hån, at popstjernen forsøgte sig med et desperat forsvar og kaldte nummeret for satire.
De følgende singler floppede også, og albummet ‘143’ var intet mindre end en katastrofe. Soundvenues anmelder beskrev værket som »lige så fejlskudt musikalsk, som det har været pr-mæssigt«. En total fiasko.
14. Justin Timberlake
»Det her kommer til at ødelægge turnéen«, sagde Timberlake, da han var blevet taget for spirituskørsel. »Hvilken turné?«, svarede politibetjenten.
Den replikudveksling er, hvad Justin Timberlakes 2024 vil blive husket for. Ikke hans forglemmelige album. Ikke hans langtrukne arena-koncerter. Justin Timberlake er ikke længere ham, der bringer ‘SexyBack’. Han er ham, der skal genforene Nsync for at få opmærksomhed.
13. Jennifer Lopez
J.Lo burde have lært af 2003-filmfloppet ‘Gigli’, at det sjældent er super vellykket, når hendes værker fungerer som reklamesøjler for hendes forhold til Ben Affleck. I stedet genbrugte hun konceptet for sit comeback i år.
Bennifer-kærlighedsalbummet ‘This Is Me… Now’ og hendes dertilhørende film af samme navn floppede fælt, og det blev ikke bedre af, at parret senere på året annoncerede en skilsmisse.
12. Spleen United
Spleen United blev for en håndfuld år siden gendannet som liveband, og det gik enormt godt. Topkarakter på Roskilde!
Fans begyndte derfor at ønske ny musik. To ganske fine singler blev det til i 2022. I 2024 skulle de så udgive deres første album i 12 år. Men på ‘The Blur of Zebras’ blev bandet til en ambient-klingende Tame Impala-pastiche, der aldrig gjorde det store væsen af sig.
11. Nelly Furtado
Det kunne have været så godt. SG Lewis- og Tove Lo-samarbejdet ‘Love Bites’ fik med succes opdateret Nelly Furtados ‘Maneater’-stil, så den gav mening i dancepop anno 2024.
Men Furtado-comebacket blev aldrig mere spændende end det ene nummer. Albummet ‘7’ gav os en popstjerne på autopilot.
10. Linkin Park
Comeback-albummet ‘From Zero’ er ikke dårligt, men det er knap nok et album. Det er en salgstale for Linkin Parks reunion-turné, der ikke vover sig ud i nye territorier, men primært viser, at den nye forsanger, Emily Armstrong, passer ind i den etablerede opskrift.
Efter offentliggørelsen af Armstrong som forsanger er det desuden kommet frem, at hun har forbindelser til Scientology, og at hun har støttet den voldtægtsdømte skuespiller Danny Masterson.
Den nye Linkin Park-frontkvinde har forsøgt at tage afstand til dette, men historien har kastet en skygge over comebacket.
9. Gwen Stefani
Stefani gav i foråret en spektakulær Coachella-genforeningskoncert med sine gamle No Doubt-bandfæller, hvor selveste Olivia Rodrigo gæsteoptrådte. Så fik Stefani også cementeret, at hun er relevant for en ny generation.
Det mundede dog ikke ud i et nyt No Doubt-album, men i stedet soloudgivelsen ‘Bouquet’, hendes første album siden ægteskabet med countrystjernen Blake Shelton, der agerer duetpartner på sidste track.
Gwen Stefani pryder artworket iført en cowboyhat, men country-indflydelserne er ganske begrænsede på albummet, der byder på fin, men forglemmelig poprock. Efter Coachella-showet havde vi forventet mere.
8. Vinnie Who
‘So Real Surreal’, Vinnie Whos første udgivelse efter otte års pause, var en underspillet jazz-folk-ep, der ikke havde store ørehængere, men som absolut stadig vidnede om vovemod og en nysgerrig sjæl.
Musikerens helt store 2024-øjeblik var dog et rørende DR-interview, hvor han blotlagde sin historie med at forlade musikkens verden og nu vende tilbage dertil. Det mindede os om, hvor meget vi havde savnet ham.
7. LCD Soundsystem
Der har været tavst fra LCD Soundsystem i årene efter reunion-albummet ‘American Dream’ fra 2017. Så tavst, at vi faktisk nu har kørt længere uden et nyt LCD-album, end vi gjorde, da bandet formelt var opløst i 2010’erne.
2024 har ikke været det store comeback-år – det har snarere været et lade-op-år. De blev booket til NorthSide 2025, gæstede det populære Idles-nummer ‘Dancer’ og udgav én sang i form af den minimalistiske electro-disco-slasker ‘X-Ray Eyes’.
2025 bliver sandsynligvis deres rigtige comebackår. Der får vi nok også det lovede album.
6. Shakira
Albummet ‘Las Mujeres Ya No lloran’ har været Shakiras mest populære i mindst et årti, og sange som ‘Soltera’, ‘Ultima’ og ‘La Fuerte’ har storhittet. Unge kunstnere som Grupo Frontera, Cardi B og Rauw Alejandro har allieret sig med hende, og hun har for alvor markeret sig som et latinpop-ikon.
Det flotte comeback overrasker dog ikke, for Shakira tog jo allerede verden med storm sidste år med Bizarrap-samarbejdet ‘BZRP Music Session #53’, hvor hun på fantastisk vis slagtede eksmanden Gerard Pique rent musikalsk.
5. Figurines
I august udmeldte danske Figurines, at de blev genforenet og i den forbindelse spillede to jubilæumskoncerter på Hotel Cecil for at markere, at deres magnum opus, ‘Skeleton’ fra 2005, fyldte 20 år.
Så blev de udsolgt, og der måtte komme en ekstrakoncert. Og én til. Og én til. Figurines-feberen spredte sig så hastigt, at der i skrivende stund er hele seks jubilæumskoncerter planlagt på Hotel Cecil, hvoraf fire er udsolgt. De har tydeligvis været savnet.
4. Turboweekend
Turboweekend har allerede spillet en lille comeback-koncert på Autopol, og de spiller i 2025 en række koncerter på tværs af landets fire største byer.
Historien er den samme som med Figurines: Udsolgte koncerter førte til ekstrakoncerter, der også blev udsolgt. Turnéen er gået fra fire til elleve shows. Desuden har Turboweekend fortalt Soundvenue, at comebacket er permanent, og at der venter ny musik.
3. Jamie xx
Vi har sukket efter et nyt Jamie xx-album cirka hvert år siden solodebuten ‘In Colour’ fra 2015. Det fik vi endelig i år med ‘In Waves’.
Albummet er alt, man kunne drømme om. Det dystre, det kropslige, det dansable og det euforiske mødes alt sammen på værket, der snart kommer til Danmark i levende live, når Jamie xx gæster både K.B. Hallen og Orange Scene.
2. The Cure
The Cure fortalte allerede tilbage i 2019, at et nyt album var færdigt, men værket landede aldrig. Vi hørte af og til nye sange live, men først i 2024 kom ‘Songs of a Lost World’, The Cures første album siden 2008.
Hvor mange bands ville køre på autopilot over 40 år inde i karrieren, leverede The Cure en brændende intensitet, der vidnede om, at bandet havde noget at bevise. Tematikkerne om tab og mørke føltes stærkere, end de havde gjort siden storhedstiden i slut-80’erne og start-90’erne.
1. Oasis
Der er ingen ny musik endnu, og koncerterne kommer først til at blive afholdt i 2025. Alligevel stjal Oasis al opmærksomheden, da de i år annoncerede en genforening.
Deres streamingtal eksploderede. De annoncerede koncerter blev lynhurtigt udsolgt. Memes blev delt i massevis. Bandet strøg hurtigt til tops på ønskelister for så godt som alle store festivaler, hvorefter det rapkæftede brødrepar overlegent svarede, at man altså skulle til Oasis’ egne shows, hvis man ville opleve dem i 2025.
Helt frådende blev fans om munden, da Liam Gallagher annoncerede, at der var et nyt album på vej – tilmed med en klassisk Oasis-højrøvet attitude, hvor man ikke helt kunne regne ud, om han bare blæste sig selv op, eller om albummet vitterligt var færdigindspillet.
Sidst men ikke mindst er der ingen Oasis-gendannelse uden beefs, og selvom vi er langt fra fordums 90’er-konflikter med Blur, gjorde blandt andre Fontaines D.C., Jack White og Robbie Williams en hæderlig indsats for at drille Gallagher-brødrene på præcis den måde, der kan få dem til at svare igen på godt gammeldags arbejderklasseengelsk.
Vi krydser fingre for, at både koncerterne og albummet lever op til den astronomiske hype, Oasis har fået skabt i 2024.