De 10 mest essentielle film på årets CPH PIX-festival

De 10 mest essentielle film på årets CPH PIX-festival
'We The Animals'

Onsdag aften skydes årets udgave af filmfestivalen CPH PIX igang. Frem til den 10. oktober kan man opleve over 170 forskellige film i hovedstadens biografer, og der er i sandhed noget for enhver smag.

Stærkt i årets program står en række danske film, ikke mindst Isabella Eklöfs kontroversielle ‘Holiday’ med stortalentet Victoria Carmen Sonne i hovedrollen. Man kan møde dem begge ved Soundvenues allerførste visning i Danmark af filmen på lørdag kl. 20.00 i Empire Bio – læs mere her.

Men der er naturligvis også en række internationale film, som allerede har gået deres sejrsgang på store festivaler i udlandet, men som ikke nødvendigvis får en almindelig dansk premiere. Vi har her udplukket dem, vi ser allermest frem til.

’First Reformed’

Paul Schraders ’First Reformed’ har fået ekstremt stor hype omkring sig efter premieren på flere internationale filmfestivaler, og der er intet, der tyder på, at filmen får en ordinær dansk premiere, hvorfor det virkelig er om at slå til, når filmen vises på CPH PIX.

Trods en succesrig, om end svingende instruktørkarriere er Schrader bedst kendt som manuskriptforfatter bag Scorsese-filmene ’Taxi Driver’ og ’Raging Bull’, og ligesom det gør sig gældende i disse to mesterværker, er omdrejningspunktet i ’First Reformed’ en samvittighedsplaget og indelukket hovedkarakter, der kæmper med fortidens spøgelser. Blandt andet.

Vi følger en protestantisk præst, spillet til Oscar-buzz af Ethan Hawke, der er fast dedikeret til sin kirke og sin tro, indtil han opsøges af kvinden Mary (Amanda Seyfried), som er bekymret for sin miljøaktivistiske mands voksende sortsyn på menneskehedens fremtid. Efter at have talt med manden sås et frø af usikkerhed i præsten, der ripper op i den personlige tragedie, som han har forsøgt at lægge bag sig. En lavine af tvivl og eksistentiel krise er sat i gang, og snart eskalerer dramaet i en overraskende og foruroligende retning.

’First Reformed’ bliver vist den 27. september, 2. og 8. oktober.


’Leave No Trace’

Debra Granik slog igennem med Jennifer Lawrences gennembrudsfilm, den fremragende ‘Winter’s Bone’ fra 2010. Siden har der været relativt stille omkring instruktøren, men nu vender hun tilbage med ’Leave No Trace’, som er én af dette års mest roste amerikanske film. Granik tager igen udgangspunkt i det fattige, hvide USA med en fortælling baseret på Peter Rocks roman ’My Abandonment’ om en PTSD-ramt krigsveteran, Will, og hans datter, Tom, der er flygtet ud i skoven for at undslippe civilisationen.

Ben Foster og Thomasin McKenzie spiller begge sublimt som far og datter, der bor i en nationalpark uden for Portland, hvor Will forsøger at skjule sin datter for myndighederne og omverden generelt. Den isolerede tilværelse i naturen trues dog, da de bliver opdaget af en fremmed, og snart tvinges både far og datter til at genetablere forbindelsen til civilisationen .

Foruden den fremragende skuespilpræstation fra de to hovedkarakterer bæres fortællingen frem af Graniks stilsikre hænder, der leverer en inderlig og overbevisende historie i enormt flotte billeder fotograferet af Michael McDonough, der også stod bag kameraet i ’Winter’s Bone’. Historien vil måske bringe associationer til Viggo Mortensen-filmen ‘Captain Fantastic’, men der er ingen tvivl om, at Graniks take er mere naturalistisk og underspillet.

‘Leave No Trace’ vises den 27. september, 2. og 8. oktober.


’Mandy’

I festivalens hjørne for de mest mørke og syrede fortællinger finder vi ’Mandy’, der med Nicolas Cage i front omfavner vanviddet i et blodbad af en hævngyser instrueret af Panos Cosmatos, som også stod bag scifi-gyset ’Beyond the Black Rainbow’ fra 2010.

Filmen foregår i 1980’erne og følger skovhuggeren Red Miller (Cage), der fører en fredelig tilværelse i en skovhytte med sin kone Mandy, indtil hun en dag bliver slået ihjel af en satanisk kult. Hændelsen får Miller til at miste besindelsen og leder ham ud i et manisk og overdrevet blodigt hævntogt.

De psykedeliske farver og den hallucinatoriske slowmotion ledsaget af et hypnotisk score (af nu afdøde Johann Johannsson) får hele filmen til at virke som en drøm, eller måske et mareridt. Den bliver både kaldt Nicolas Cages bedste og værste præstation, en filmoplevelse så dårlig, at den er god, som vores filmredaktør skrev om Cannes-oplevelsen. Man bliver næsten nødt til at opleve dette gal-geniale shitshow med egne øjne.

’Mandy’ kan ses den 28. september, den 1. og 8. oktober.


’We the Animals’

Debuterende Jeremiah Zagar har gjort en imponerende entré i filmverden med ’We the Animals’, et rørende coming of age-drama, der blev vist på Sundance-festivalen og vandt prisen for bedste film i NEXT-kategorien for nye, lovende instruktører.

Filmen følger drengen Jonah (Evan Rosado), der bor med sine forældre og to brødre i et fattigt område af upstate New York, hvor der både er kærlighed, vold og skænderier, og hvor køleskabet til tider er gabende tomt. Når moren glemmer aftensmaden, stjæler drengene fra nabomarken. Forældrene slås både med den fattige tilværelse og med hinanden med morens forslåede ansigt som vidnesbyrd. Men midt i kaosset er der også håb, som når drengene går på eventyr i byen og naturen, og når Jonah forsvinder under sin seng for at lave tegninger, som bliver til levende animationer, der tager ham med på flugt fra den barske virkelighed.

’We the Animals’ blev af vores Sundance-udsending beskrevet som en kombination af den rå virkelighed i ’Moonlight’ og fantasien fra ’The Florida Project’ – ikke nogen dårlig blanding.

Filmen bliver vist den 29. september, 2. og 9. oktober.


’Searching’

Aneesh Chagantys thriller ’Searching’ vandt publikumsprisen på Sundance-festivalen og tiltrækker først og fremmest opmærksomhed for sin innovative form: Hele fortællingen udspiller sig nemlig på skærmene, der omgiver os, såsom mobiltelefoner, overvågningskameraer, computer- og tv-skærme.

Hovedkarakteren Davids (John Cho) 16-årige datter er forsvundet, og vi følger den paniske far, der gennem diverse digitale redskaber forsøger at opspore sin datter. Den træge efterforskning fra politiets side får David til at hacke sig ind på datterens computer, og så vælter det ellers frem med overraskende informationer om datterens liv og færden, og David må snart erkende, at den datter, han troede, han kendte, i virkeligheden er helt fremmed for ham.

Man kunne med god grund frygte, at formen i en film som denne kommer til at overskygge handlingen og thrillerelementerne, men på utrolig vis bliver filmen aldrig låst fast af den stringente skærmskildring. Den digitale eftersøgning bliver derimod til en fængslende og dødsens nervepirrende thriller, der kulminerer i et twist eller to.

’Searching’ bliver vist den 28. september, 2. og 6. oktober.


’In Fabric’

Den britiske instruktør Peter Strickland har med nogle få spillefilm cementeret sig som en af tidens mest stilsikre instruktører. Hans syrede film som ’Berberian Sound Studio’ og ’The Duke of Bergundy’, hvor Sidse Babett Knudsen gav sin karrieres måske bedste præstation, er gennemførte hyldester til 70’ernes b-film.

Denne stime fortsætter med ’In Fabric’, der handler om en række mennesker, hvis tilværelser ødelægges, efter de har været i kontakt med en kjole, der er forbandet. Der er endnu ikke nogen trailer til filmen, men i klippet ovenfor får man en fornemmelse af filmens vilde stilistik, der sikkert vil tiltrække nogle og afskrække andre.

Filmen fik fremragende anmeldelser efter premieren på Toronto Film Festival, hvor The Hollywood Reporter skrev: »Der er simpelthen ingen, der laver film som Peter Strickland«. Al desto mere grund til at opleve ’In Fabric’.

Filmen vises den 30. september, 5. og 10. oktober.


’Wildlife’

Paul Dano har længe været en af de mest respekterede skuespillere på den amerikanske indie-scene med roller i film som ’Little Miss Sunshine’, ’There Will Be Blood’ og ’Swiss Army Man’. Nu bevæger han sig for første gang om bag kameraet som instruktør med dramaet ’Wildlife’.

Filmen handler om en ung dreng (Ed Oxenbould) der i 1960’ernes USA ser sine forældres ægteskab krakelere for øjnene af ham. Historien fortælles fra sønnens synspunkt og skildrer en skilsmisses potentielle voldsomme konsekvenser for et ungt barn. Forældrenes spilles af Carey Mulligan og Jake Gyllenhaal, der ifølge de internationale anmeldelser begge leverer fremragende præstationer.

Manuskriptet er baseret på en roman af Richard Ford og er skrevet af Dano sammen med Zoe Kazan. De to danner par i virkeligheden og har før spillet sammen i ’Ruby Sparks’.

For en måned siden placererede vi filmen på tiendepladsen over årets indtil videre vægtigste Oscar-kandidater. Den er langt fra et sikkert kort, men kan overraske på samme måde som andre fremragende indie-film har gjort de senere år – tænk bare på ’Call Me By Your Name’.

Filmen vises den 28. september, 3. og 7. oktober.


’Long Day’s Journey Into Night’

Et one take, der er en time langt og modsat resten af filmen er i 3D, gør kinesiske ’Long Day’s Journey Into Night’, til en af festivalens store attraktioner. Det er instruktør Bi Gans blot anden spillefilm, men skulle stadig præsentere et formfuldendt filmsprog, i en sådan grad at IndieWire har kaldt Gan for »en sammensmeltning af Wong Kar-wai og Andrei Tarkovsky«.

Filmen handler om en mand, der rejser tilbage til sin hjemstavn for at lede efter sin gamle flamme. Plottet skulle dog slet ikke være i højsædet – i stedet er det filmens behandling af hukommelse og minder, der trumfer igennem sammen med de tekniske landvindinger. Med andre ord en film, der skal ses på det store lærred.

Filmen vises den 28. september og 7. oktober


’Blind Spot’

Et one-take er der også at finde i den norske ’Blind Spot’. Faktisk er hele filmen én lang indstilling. Filmen følger en teenagepige og hendes forældre under og efter en traumatiserende oplevelse.

’Blind Spot’ er, ligesom ’Wildlife’, også en debutfilm fra en erfaren skuespiller. Her er det den svenske skuespillerinde Tuva Novotny der selvsikkert giver sig i kast med instruktørfaget. Hun har før spillet med i danske film som ’Sandheden om mænd’ og ’Krigen’, men også i amerikanske film som ’Eat Pray Love’ og ’Annihilation’.

’Blind Spot’ har fået gode anmeldelser i den norske presse, hvor især hovedrolleindehaver Pia Tjelta roses. Hvis filmen kan udnytte sit one-take-format lige så effektivt som i den ligeledes norske ’Utøya 22. juli’, har vi muligvis at gøre med en af årets stærkeste film.

Filmen vises den 30. september med instruktørbesøg, og 3. og 8. oktober.


’The Kindergarten Teacher’

Hvis man spørger dem, der har set ’The Kindergarden Teacher’, om at nævne én grund til at se den, vil de fleste nok svare Maggie Gyllenhaal. Skuespillerinden, der for tiden også excellerer på tv-skærmen i ’The Deuce’, skulle levere endnu et stort højdepunkt i en allerede imponerende karriere.

Men bag ved Gyllenhaals præstation, gemmer der sig også en dybsindig og intens film, der udforsker talent, og hvor langt man vil gå for at udleve det. Gyllenhaal spiller børnehaveklasselæreren Lisa, der bliver overbevist om, at en af hendes elever er et geni. Drengens forældre vil have, at deres søn får en normal barndom, så de ignorerer Lisas opfordringer, hvilket får hende til at ty til mere og mere desperate metoder for at fremmane drengens talent.

I instruktørstolen sidder Sara Colangelo, der med ’The Kindergarten Teacher’ har begået sin anden spillefilm. Hun vandt med denne film prisen for bedste instruktør af en amerikansk film på årets Sundance Film Festival.

Filmen vises den 29. september og 2. oktober.

Soundvenue og CPH PIX præsenterer: Se årets mest provokerende danske film, ‘Holiday’ – og mød skuespilstjerne Victoria Carmen Sonne og instruktør Isabella Eklöf – på lørdag kl. 20.00

Læs også: Soundvenue præsenterer stor serie med amerikanske indie-hits under CPH PIX

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold