Få genrer har så broget et renomme som horror-film. 10’erne bød på en amerikansk gylden periode for genren, der ikke har set sin lige siden 70’ernes voldsomme opbrudstid. Men i horror-sektionen på streamingtjenesterne oversvømmes man ofte af obskure, elendige overskudsvarer.
Her forsøger vi derfor at holde gyseraficionadoer opdateret på det bedste, der kan findes i rodekassen af gysertitler, som er tilgængelige på streaming. Siden vi først begyndte denne artikelserie, er udbuddet af gysere steget markant hos de danske streamingtjenester, hvilket giver plads til at belyse nogle mere oversete titler.
Vi springer let og elegant over de mest åbenlyse klassikere, der ellers normalt dominerer lister som denne. Du ved nok i forvejen, at ‘The Texas Chainsaw Massacre’, ‘Halloween’, ’The Silence of the Lambs’, ‘The Shining’, ‘Psycho’, The Exorcist’, ‘Hereditary’, ‘Get Out’, ‘The Witch’, ’The Conjuring’, ‘Alien’, ‘Paranormal Activity’, ‘Dracula’, ‘The Blair Witch Project’ og ‘Scream’ er obligatorisk pensum.
I forbindelse med alletiders bedste helligdag, Allehelgensaften, har vi gravet dybt i horror-annalerne med ti nye såvel som gamle gysere, der gerne både skulle skræmme og underholde til langt ud på de mørke efterårsaftener.
1. ’Barbarian’
Horrorgenrens post-pandemi-periode fik et gedigent løft, da ’Barbarian’ ud af det blå landede i de amerikanske biografer i sommeren 2022. I en tid hvor alt er gennemgnasket på sociale medier, før filmene nogensinde når lærredet, afskedkom den en oprigtig overraskelse, som man sjældent finder længere.
Hvad der begynder som en spids kønskamp efter en misforstået dobbeltbooking af en Airbnb, kringler sig hele vejen ned i det amerikanske id. Og så skal der ellers ikke spoiles mere herfra.
’Barbarian’ lander ikke fejlfrit, men når springet er så imponerende, er det let at tilgive.
Kan ses på Disney+
2. ‘A Girl Walks Home Alone at Night’
Instruktør Ana Lily Amirpours sort-hvide, punkede debutspillefilm satte sig straks på nethinden med billedskønne indstillinger af en hijabbærende vampyr på et skateboard, som sultent sætter hjørnetænderne i liderbukse under ly af nattens mulm og mørke.
Så meget desto mere er det svært ikke at være bitter over instruktørens status som one hit wonder. For nok brænder de skarpeste flammer hurtigst, men hverken hendes bøvede, postapokalyptiske kannibalfilm ’The Bad Batch’ eller den lige så tamme ’Mona Lisa and the Blood Moon’ har gjort meget for at udvikle hendes efterhånden åbenlyse æstetiske sensibilitet.
Så kan man heldigvis stadig vende tilbage til hovedværket.
Kan ses på Filmstriben, Grand Hjemmebio, Mubi og Blockbuster
3. ‘X’ / ‘Pearl’
Ti West og Mia Goths bloddryppende dobbeltfeature ‘X’ og ‘Pearl’ er som to sider af samme mønt. På den ene side findes en formperfekt homage til 70’ernes prætentiøse smudsfilm og fanden-i-voldske splattere. På den anden en Hitchcock-inspireret kostumethriller, der går tilbage til filmhistoriens spæde begyndelse.
Begge reflekterer over den amerikanske indiefilms portrættering af kvindeligt begær og den hårfine linje mellem den lille og store død.
Den tredje og sidste film i trilogien ’Maxxxine’ rammer ikke de helt samme højder, og så meget desto mere er der god grund til at gå tilbage til den originale dobbeltfeature.
Pearl kan ses på SkyShowtime, Blockbuster og Viaplay. ’X’ kan ses på Viaplay, Blockbuster, Filmstriben, Scaryo og Apple TV
4. ’Satanic Panic’
En kitschet 80’er-pastiche, der drillende prikker til samtidens hysteri over heavy metal og satanisme, kan måske lyde som godt og grundigt gennemtrasket territorie. ’Stranger Things’-dillen har trods alt kørt sig selv i grunden for længe siden.
Så meget desto mere fortjener Chelsea Stardusts retro-hymne ’Satanic Panic’ skulderklap for at gøre endnu en svingom på Reagans karrusel så forbandet vedkommende. Da pizzabuddet Samantha forstyrrer et satanisk ritual ude i forstaden for at få nogle velfortjente drikkepenge, kommer hun in clinch med en gruppe overklasse hekse.
I den efterfølgende katten-efter-musen-jagt tager heksene stadigt vildere remedier og tarvelige trylletricks i brug for at indfange det arme pizzabud, og instruktøren holder tempoet fornøjeligt højt helt til den eksplosive finale.
Kan ses på Viaplay og Blockbuster.
5. ’Malignant’
Med film som ’Saw’ og ’The Conjuring’ under bæltet har ingen instruktør formet den moderne horror-genre i så markant en grad som James Wan. Han er slet og ret genrens indiskutabelt mest habile håndværker lige nu.
Med ’Malignant’ har han givet alle os gyserfanatikere en greatest hits-plade over sit alsidige arbejde komplet med en sadistisk seriemorder, knivskarpe mordscenarier, adrenalinpumpende jumpscares og uhyrlige, hjemsøgte villaer.
Glæd dig især til et voldsorgie henimod slutningen af filmen, som sprænger samtlige rammer for, hvad der er muligt at vise på skærmen i den ofte så metaltrætte slasher-genre.
Kan ses på Viaplay, iTunes og Blockbuster
6. ’Titane’
Det er med god grund, at begge Julia Ducournaus spillefilm er repræsenteret på denne liste. Mens ’Raw’ repræsenterer en af de stærkeste debuter i gyserregi, er ’Titane’ den perfekte efterfølger.
I stedet for at holde tilbage hamrer Ducournau ind i det nærmeste autoværn i et manisk menageri af maskinolie og ferskt blod. I filmens første del står den på hed sex på bagsædet af en krom-prangende muskelbil (med bilen vel at mærke), og den bliver kun vildere efter det.
Den unge instruktør er den blot anden kvinde i historien til at modtage Cannes-festivalens hovedpris Den Gyldne Palme, men i al sandhed er ’Titane’ langt mere interessant end dette simple, historiske stykke trivia. Ingen vinder af den prestigiøse pris er så aparte, som ’Titane’ er.
Kan ses på Filmstriben, Viaplay, Scaryo og Blockbuster.
7. ’The Sadness’
Kirsebærret på toppen af denne blodige zombie-sundae er uden tvivl, da en parodisk version af den kinesiske statsleders kranie eksploderer i bedste ’Scanners’-stil. Men den taiwanesiske galemandssplatterfilm ’The Sadness’ er mere end ét memeværdigt øjeblik.
I stedet er den slet og ret den bedste zombie-film i mands minde. De levende døde er her inficerede, der har mistet al form for empati. Drevet af deres mest dyriske instinkter myrder, voldtager og torturerer de deres ofre, mens de kakler som dæmoner.
Endelig forstår en film i den ofte så reaktionære genre, at zombierne bør være i fokus i stedet for kedsommelige stærkemænd, som råber ad kone og børn (ja, jeg kigger i din retning ’The Walking Dead’).
Kan ses på iTunes, Blockbuster og SF Anytime
8. ‘Saint Maud’
Rose Glass’ imponerende spillefilmdebut er det nyeste mesterværk i perlerækken af auteurdrevne indie-gysere fra A24. Den unge, nyreligiøse Maud finder sit kald, da hun åbner sin dødsens syge cancerpatients hjerte op for Guds frelse.
Filmen er en fascinerende undersøgelse af den millimetertynde grænse mellem tro og besættelse i et ungt, selvhadsk sind. I dens første indstilling kigger en blodsindsmurt Maud op mod loftet – og ser Gud i form af en stor fed kakerlak.
Det kulminerer i en af genrens mest eksplosive slutninger – et fænomenalt startskud til instruktørens karriere, der fortsatte i år med den ligeledes vanvittige ‘Love, Lies, Bleeding’.
Kan ses på Apple TV, Viaplay og Blockbuster.
9. ‘Revenge’
Få film er er så kontroversielle som dem, der tilhører voldtægt/hævn-genren. Er de fandenivoldske feministiske hymner, der giver ofrene velfortjent hævn? Eller blot et billigt trick til at retfærdiggøre at gøre voldtægtsscenarier pirrende for det mandlige publikum?
Den franske instruktørdebutant Coralie Fargeat lykkes med at vende genrens konventioner komplet på hovedet i ’Revenge’, der bruger meget lidt energi på voldtægtsakten og til gengæld giver dens heltinde en power fantasy af dimensioner, når hun jagter sine voldsmænd ned med haglgevær og furie.
Se den som optakt til instruktørens svære toer ‘The Substance’, som låner fra Cronenbergs drejebog, når en aldrende skuespiller (Demi Moore) vil gøre alt for at genfinde sin ungdom.
Kan ses på Blockbuster, Viaplay, Scaryo og Youtube Movies.
10. ’Raw’
Julia Ducournaus rygende originale coming-of-age-via-kannibalisme-film har hele den ferske pakke. Da den jomfruelige vegetar Justine tvinges til at spise kaninnyre som et ydmygende rus-ritual for de nyklækkede dyrelægestuderende, får hun pludselig smag for det forbudte kød.
Der er intet nyt ved en horrorfilm, som bruger en kvindes spirende seksualitet til gys og væmmelse. Men i modsætning til andre (glimrende) coming-of-age-gysere som ’Carrie’ og ’Ginger Snaps’ er filmen lige så liderlig og hungrende efter rå, hed korporlig omgang – både i form af den lille og store død – som sin unge kannibal in spe.
Kan ses på iTunes, SF Anytime, Blockbuster og Viaplay
11. ‘Cobweb’
I de sidste par år har anmelderkorpset nådesløst slået kløerne i den ene enfant terrible-gysertitel, som jeg selv blåøjet har nusset kærligt om, efter den anden. Fra ’Malignant’ i ’21 over ’Studio 666’ i ’22 til Samuel Bodins rablende vanvittige monsterfilm ’Cobweb’ fra sidste år.
Endnu en gang står vi med et uransageligt misforstået mesterværk, der skider på takt og tone til angiveligt alles store misfornøjelse. Tydeligt inspireret af Stephen King præsenterer Bodin en rasende underholdende fabel om en lille, forstyrret dreng, hvis fantasiven bag væggen begynder at spørge, om det ikke er på høje tid at servere mor og far en portion rottegift i græskarsuppen.
Kan ses på Viaplay og Blockbuster.
12. ‘When Evil Lurks’
Med dens udskejende brug af rød sirup og latexlemmer er splattergenren ironisk nok tæt forbundet med falden-på-halen-komedien. Derfor kan det også være svært at gøre andet end at grine i afmagt, når de menneskelige torturscenarier udspiller sig i film som ’Terrifier’, ’Hostel’ og ’Saw’-serien.
Men selv en freak som jeg selv har en grænse, og den overskrides milevidt af den argentinske eksorcisme-film ’When Evil Lurks’. Ofrene af en corona-lignende pandemi ender som ækle, forrådnede deadite-monstrøsiteter, og modbydelighederne hober sig op, da sygdommen først har rodfæstet sig i et lille landsbysamfund.
Som en seksstjerners anmeldelse af et dødsmetalalbum ved du allerede, hvis filmen kommer til at fungere for dig. For alle andre – find din underholdning et andet sted.
Kan ses på Blockbuster og Viaplay.
13. ‘I Saw the Devil’
Lige siden Park Chan-woks ’Oldboy’ har Sydkoreas filmindustri været synonym med hårdtslående hævnhistorier dryppende med sorthumoristisk satire. Men få er så diabolske som Kim Jee-Woons ’I Saw the Devil’, hvor politibetjenten Kim gør det til sit livs mission at hjemsøge lejemorderen, som myrdede sin gravide forlovede.
Efter en gruopvækkende intro, hvor mandslingen Kyung-chul (’Oldboy’-skuespilleren Choi Min-sik) parterer hende i en guillotine, opsporer Kim ham for blot at slå ham til plukfisk og derefter slippe ham fri igen.
Som Sisyfos gentager Kim hævnens gale idioti, men hver gang formår den psykotiske morder at hærge uskyldige omkring sig. Til syvende og sidst perverteres Kims ensporede hævntørst, til den minder om Kyung-chuls mordlyst.
Kan ses på Blockbuster og Viaplay
14. ‘Nosferatu’ / ‘Nosferatu: The Vampire’
Få gyserfilm er omringet af så megen spekulation og røverhistorier som de to tyske adaptationer af Bram Stoker’s ‘Dracula’. Det originale tyskekspressionistiske mesterværk var nær tabt for evigt, da Stoker-boet succesfuldt sagsøgte instruktør F.W. Murnau for plagiat.
Og skuespilleren bag Grev Dracu’-… undskyld Grev Orlok, Max Schreck, var så overbevisende i rollen som den rottelignende (læs antisemitiske) blodsuger, at folk frygtede, han virkelig var en vampyr.
Lige så urovækkende er galemanden Klaus Kinskis version af greven i Werner Herzogs nihilistiske remake. Remaket fra New German Cinema-bølgens sidste dage er mere dybfølt og uransagelig i sin omtågede melankoli, men intet drypper af gotisk uhygge som Orloks lange skygge i originalen.
De er dog begge et visit værd op til Robert Eggers længe ventede tredje svingom med det transsylvanske spøgelse.
‘Nosferatu’ kan ses på MUBI, Filmstriben, Cultpix, Blockbuster, Scaryo og Viaplay. ‘Nosferatu The Vampire’ kan ses på MUBI, Filmstriben, Viaplay, Blockbuster og Apple TV.
15. ‘Watcher’
Mange thrillere har i tidens løb drillende placeret seeren i rollen som den nysgerrige voyeur, der passivt ser til fra sit panorama med fuglekikkerten ved hånden. I ’Watcher’ følger vi i stedet objektet på den anden side af den optiske linse.
Den musede skuespiller Julia (Maika Monroe) har forladt venner, job og hjemstavn for at tage med manden til hans hjemland. Her spreder utrygheden sig hurtigt, da en mystisk figur beglor hende fra den anden side af lejlighedskomplekset.
Instruktør Chloe Okuno lader mesterligt paranoiaen snige sig under huden, mens Julia føler sig presset ud i mere og mere desperate situationer for at undgå sin uvelkomne stalker. Det slutter med et helvedets klimaks, som tager lige dele fra de amerikanske spændingsmestres drejebog og de italienske giallo-maestroer.
Kan ses på Viaplay og Blockbuster
16. ‘Under the Shadow’
Irans undergrundsfilmindustri er måske mest kendt for dets antiautoritære dramaer, som leverer skarp kritik mod præstestyret, men britisk-iranske Babak Anvaris oversete ’Under the Shadow’ pakker samfundskritikken ind i en uhyrlig historie om spøgelser og kvindeundertrykkelse.
For under Irak-Iran-krigen er der intet sted at skjule sig for Shide (Narges Rashidi fra ’Speed Racer’) og hendes lille barn. Hjemme i huset hærges den lille familie af en ondartet djinn, men det overnaturlige er småting i sammenligning med virkelighedens rædsler.
Ude på de sønderbombede gader antastes den unge mor af moralpolitiet for at færdes uden en mand, alt imens Saddam Husseins missiler regner ned fra himlen.
Kan ses på Netflix, Apple TV og Blockbuster.
17. ‘The Beyond’
Jeg har længe begrædt manglen på Lucio Fulcis filmografi på de danske streamingtjenester. Det er der endelig blevet rådet bod på, da italienerens om muligt mest outrerede splatterfilm ’The Beyond’ nu endelig kan ses herhjemme.
Handlingen er til at skyde en hvid pil efter, men det er for så vidt underordnet, når glubske taranteller først begynder at mæske sig i en stakkels mands ansigt. Instruktørens tilnavn som The Godfather of Gore kommer i den grad til sin rette i en af giallo-genrens mest voldelige og afstumpede film.
Kan ses på Blockbuster.
18. ‘Mute Witness’
Denne lavbudget 90’er-thriller vil nok være et ukendt blad for de fleste, og det er en forbandet skam. Den har nemlig ikke så lidt til fælles med Brian de Palmas nøje orkestrerede jagtsekvenser i filmene ’Body Double’ og ’Blow Out’. Ligesom sidstnævnte begynder ’Mute Witness’ sågar med optagelsen af en dårlig slasherfilm.
Da den stumme effektmager Billy er vidne til en snuff-filmoptagelse i et russisk filmstudie, går det næste et kvarter med en nær formfuldendt katten-efter-musen-sekvens, hvor spændingen sidder helt ude på tøjet, mens to store russere jagter den stakkels kvinde igennem det afdankede studie.
Er det ikke nok til at sælge filmen, så optræder ingen ringere end Alec Guinness i sin sidste rolle som en mystisk gangster. Velbekomme.
Kan ses på Blockbuster
19. ‘In My Skin’
Vi mennesker kan få de mest pudsige indfald. Under en firmamiddag opdager konsulenten Esther pludselig, at hendes ene underarm ikke længere hænger sammen med resten af kroppen. I ren panik begynder hun at grave gaflen ned i det følelsesløse stykke kød, alt imens den sociale angst og fysiske smerte gror til ekstatiske højder.
Den gyselige scene er fra Marina de Vans mesterlige studie i selvskade, som er en overset perle i den kontroversielle New French Extremity-bølge, hvor flåede lemmer og fontæner af blod opstod inde for det franske borgerskabs latente aggressioner.
I hovedrollen giver instruktøren selv en sjældent modig præstation som en kvinde ude af stand til at kontrollere sin hungrende appetit og gruende fetich.
Hermed er du også advaret på forhånd: De morbide scener af Esther, som fører kødkniven mod låret, vil utvivlsomt være triggering for nogle.
Kan ses på Blockbuster.
20. ‘The Devil’s Rejects’
Tobe Hoopers seminale mesterværk ’Motorsavsmassakren’ har netop fejret sin 50-årsdag. Den film behøves næppe flere skulderklap på vejen, men 30 år senere spejlede musiker og instruktør Rob Zombie Hoopers DIY-æstetik og inciterende grusomheder i sin seriemorder-roadmovie ’The Devil’s Rejects’.
Filmen følger den morderiske Firefly-familie bestående af Captain Spaulding (Sid Haig), Otis (Bill Moseley) og Baby (Sheri Moon Zombie), som først blev introduceret i Zombies instruktørdebut ’House of a 1000 Corpses’, på flugt fra loven. Hvor debuten er mere fjoget end uhyggelig, så er ’The Devil’s Rejects’ en sjældent modbydelig fortælling, der tvinger seeren til at forholde sig til sine tre utiltalende hovedpersoners forbrydelser mod menneskeheden.
Kan ses på Blockbuster.