De 15 mest essentielle film på CPH:DOX 2019

De 15 mest essentielle film på CPH:DOX 2019
'Berlin Bouncer'
Onsdag åbner en af verdens mest fremtrædende dokumentarfestivaler, CPH:DOX, dørene for et overflødighedshorn af eksplosive, rørende, poetiske og tankevækkende film. Vi har udvalgt de mest interessante internationale perler.


’X&Y’

‘X&Y’ er dokumentarfilmen, hvor instruktør Anna Odell vil penetrere Mikael Persbrandt med en strap-on. Det er filmen, hvor Trine Dyrholm spiller Persbrandts grænsesøgende intelligente side. Det er filmen, som Sofie Gråbøl forlader efter overgrebsanklager. Det er den skinbarlige virkelighed. Eller er det?

Den grænsesøgende filmskaber Anna Odells, der i 2013 slog igennem med den kontroversielle ‘Gensynet’, inviterer os ind i rum mellem fiktion og virkelighed. I et radikalt forsøg på at dekonstruere den menneskelige psyke spærrer hun sig selv og den svenske skuespiller Mikael Persbrandt inde i et filmstudie og lader seks skuespillere spille forskellige personificeringer af dem deres egen identitet. Trine Dyrholm, Thure Lindhardt og Shanti Roney gestalter Persbrandt, mens Jens Albinus, Sofie Gråbøl og Vera Vitali er Odell. Vores anmelder giver 5 stjerner.

Se ‘X&Y’ ved første danske visning på torsdag præsenteret af Soundvenue og CPH:DOX – læs mere her

’Three Identical Strangers’

De enæggede trillinger Edward, Robert og David blev skilt fra hinanden, da de var seks måneder gamle, og levede i 19 år uden at kende til hinandens eksistens. I ’Three Identical Strangers’ – et af det forgangne års største dokumentarhits – dokumenteres den surrealistiske oplevelse, da de mødes og ikke kun ligner hinanden, men også i opførsel og personlighed praktisk talt er kloner.

Det er dog kun begyndelsen på en historie af den slags, hvor virkeligheden overgår fantasien. For da brødrene begynder at undersøge baggrunden for deres adskillelse, dukker afsløringer op, som fører fortællingen i den ene uventede retning efter den anden.

Kan ses 21., 23. og 30. marts.

 

’Aquarela’

Selvom overvældende smukke naturbilleder af vand og is er de primære grundelementer i ’Aquarela’, er det her ikke en typisk naturdokumentar. Den russiske instruktør Viktor Kossakovsky erstatter den saglige fortællerstemme med et heavy metal-soundtrack og lader sanseoplevelsen træde helt i forgrunden. ’Aquarela’ har modtaget stor ros blandt kritikerne og er af Variety blevet beskrevet som en blanding af »teknologisk genialitet og skør menneskelig bravado«. Kossakovsky kommer hele verden rundt i sin visuelle fortælling, der illustrerer klimakrisens konsekvenser og menneskets begrænsede magt stillet over for naturens kræfter. Her er ingen gængs handling, men alligevel sidder man som naglet til sædet fra første til sidste sekund.

Kan ses 24., 26. og 30. marts. 

’Berlin Bouncer’

Berlins natteliv har til alle tider været noget helt for sig, og lige fra de vilde ’30’ere til nutidens technofester har den mangfoldige klubscene afspejlet de kaotiske begivenheder i byens historie. I ’Berlin Bouncer’ fortæller tre legendariske dørmænd Frank Künster, Smiley Baldwin og Sven Marquardt (kendt fra Berghain) om deres erfaringer gennem mange år i døren for nogle af de notoriske klubber og åbner en bagindgang til en verden, der ofte kun er for de indviede. Filmen, som havde verdenspremiere på Berlin Film Festival, er anekdotisk historiefortælling og en unik insiderberetning af de sjældne.

Kan ses 22., 27. og 30. marts.

 

’American Factory’

Dokumentaristerne Julia Reichert og Steven Bognar kaster sig over globaliseringens mange udtryk og udfordringer i ’American Factory’. En kinesisk milliardær har købt en lukket glasfabrik i Ohio og genansat dens ansatte og dermed afværget en lurende katastrofe for det omkringliggende lokalsamfund. Men redningsmanden kommer fra en meget anderledes kultur, og det medfører en helt ny række problemer. Dokumentaren, der fik flotte anmeldelser fra Sundance-festivalen tidligere på året, fanger både humoren i sammenstødet mellem kulturer, store penge og fagforeningernes krav og giver indsigt i nogle af den postindustrielle verdens største konflikter, og hvordan de tager sig ud på fabriksgulvet.

Kan ses 27. og 31. marts.

 

’American Dharma’

Den legendariske dokumentarist Errol Morris har i dokumentarer som ’The Unkown Known’ og den Oscar-vindende ’The Fog of War’ taget livtag med kontroversielle skikkelser i amerikansk politik. Med ’American Dharma’ fortsætter han i samme stil. Her sætter han sig ned til et langt interview med Steve Bannon, én af de vægtigste kræfter bag Donald Trumps præsidentkampagne, alt right-bevægelsen og i en kort periode også en af Trumps nærmeste rådgivere i Det Hvide Hus.

Præmissen er de tos politiske uenighed, og Morris forsøger at stille Bannon til regnskab for sine ekstreme holdninger. Men samtalen udvikler sig til en anderledes styrkeprøve, end Morris havde forestillet sig, når Bannon med sine manipulative evner lykkedes med at skabe tvivl om, hvem der har overtaget samtalen.

Kan ses 22., 27. og 30. marts.

 

‘Memory: The Origins of Alien’

Science fiction-genren og filmhistorien var aldrig den samme efter ’Alien’, som med sin stil, historie, visuelle udtryk og tekniske kunnen var banebrydende i 1979. Instruktør Ridley Scott, forfatter Dan O’Bannon og kunstner H. R. Giger var tre af de bærende kreative kræfter, og deres skabende proces dokumenteres nu i ’Memory: The Origins of Alien’ til fryd for alle sci-fi-fans og filmentusiaster i øvrigt. Dokumentaren fortæller historien bag samarbejdet og går detaljeret og nørdet til værks i sin gennemgang af nogle de ikoniske scener og fortællingens inspirationskilder.

Kan ses 23., 28. og 31. marts.

 

‘A Private War’

Den anerkendte dokumentarfilminstruktør Matthew Heinemann (‘Cartel Land’) portrætterer i sin første spillefilm ‘A Private War’ på stærk og autentisk vis den kvindelige, amerikanske krigskorrespondent Marie Colvin, der rapporterede fra verdens mest konfliktprægede brændpunkter, indtil hun i 2012 blev dræbt under et bombeangreb i Syrien.

Filmen er foruden en skildring af et liv i krigszonerne også et gribende portræt af en kvinde, der måtte betale en personlig pris for at leve side om med konstante farer og død. Colvin bliver spillet af Rosamund Pike, der har fået stor ros for sin rolle. Men hvad laver en fiktionsfilm på en dokumentarfestival, vil den vågne læser spørge? Jo, i år har CPH:DOX – som altid har nedbrudt grænserne – en hel serie med fiktionsfilm med et stærkt virkelighedsaftryk, hvor også eksempelvis ‘Danmarks sønner’ og Natalie Portman-filmen ‘Vox Lux’ bliver vist.

Kan ses 21. og 31. marts.

 

‘Jonathan Agassi Saved My Life’

I denne filterløse dokumentar om en verden af sex, porno og stoffer har den israelske instruktør Tomer Heymann fået æren af at følge bøssepornostjernen Jonathan Agassi gennem otte år. Resultatet er et intimt portræt af den israelske superstjerne, der lever en eksplosiv og turbulent tilværelse i henholdsvis Berlin og Tel Aviv. Vi følger således hans vilde liv med optrædener i pornofilm og arbejdet som escort, hvor der ikke er plads til at begå fejl. Det er selvsagt barske løjer – især når der bag den selvsikre facade gemmer sig en usikker dreng med en ulmende identitetskrise.

Kan ses 23., 27. og 29. marts.

 

‘John McEnroe: In the realm of perfection’

Du behøver ikke nødvendigvis synes om tennis for at lade dig betage af Julien Farauts originale, filosofiske, ja,  Jørgen Leth’ske fortælling om den verdensberømte tennisspiller John McEnroe, der ikke blot er blevet betegnet som »verdens bedste tennisfilm«, men også som »en af de bedste film om filmmediet selv«.

Dokumentaren består af scener, der er skudt tilbage i 1980’erne af Gil de Kermadec, der var besat af McEnroe og filmede mange af hans kampe, og den franske skuespilstjerne Matthieu Amalric giver liv til filmen i voiceover.

Kan ses 22., 24. og 30. marts. 

‘Koko-di Koko-da’

Er dit værste mareridt også at blive dræbt af en psykopatisk Peter Belli om og om igen? I ‘Koko-di Koko-da’ går svenske børnesange og psykologisk gys op i en højere enhed, når parret Elin og Tobias på en telttur må gennemleve den samme nat i de svenske skove igen og igen i bedste ‘Groundhog Day’-stil.

Den svenske instruktør Johannes Nyholm har i næsten otte år arbejdet med den obskure film, der er optaget i både Sverige og Danmark, og i år fik galskaben premiere på Sundance Film Festival – hvilket blandt andet førte til en positiv anmeldelse fra Variety.

Kan ses 22. og 30. marts.

 

‘Searching Eva’

Instruktør Pia Hellenthal har i sit portræt af 25-årig Eva, der bor i Berlin og eksperimenterer med skiftende og modsætningsfyldte identiteter, skabt en performativ dokumentarfilm, hvis feministiske nerve både viser den kvindelige hovedpersons stærke og skrøbelige sider. Eva er feminist, sexarbejder, biseksuel, model, poet, afhængig af stoffer og har med sine egne ord dedikeret sit liv til at »vise verden, at du kan være lige præcis den, du har lyst til«.

Hellenthal har sørget for at sammensætte et filmhold, der næsten udelukkende består af kvinder, og hun formår at møde Eva i øjenhøjde. Filmen blev vel modtaget under Berlins Film Festival i februar.

Kan ses 26., 28. og 30. marts.

 

‘Dark Suns’

I den sort-hvide politiske dokumentar ‘Dark Suns’ undersøger instruktør Julien Elies med uhyre grundighed Mexicos stigende antal kvindedrab, der blandt andet skyldes landets dybtstikkende misogyne kultur, trafficking og narkokriminalitet.

Dokumentaren afslører lidt efter lidt landets dybt korrupte politiske system, hvor de – for eksempel journalister og aktivister – der forsøger at gøre en indsats for at ændre på voldskulturen, risikerer at miste livet eller. Dokumentaren er Elies forsøg på at give Mexicos mange ofre en stemme – i en kultur, hvor forbryderne ellers altid får det sidste ord.

Kan ses 26., 28. og 31. marts.

 

‘The Kleptocrats’

Historien om den malaysiske storsvindler Jho Low får Stein Bagger og Britta Nielsen til at ligne et par 12-årige, der har stjålet penge fra deres forældres jakkelommer for at få råd til fredagsslik.

Det er ironisk, at Jho Low, som plyndrede en velfærdsfond i Malaysia for 3,5 milliarder dollars for efterfølgende at flygte til Hollywood, endte med at blive producer for Martin Scorsese og finansiere ‘The Wolf of Wall Street’ med den stjålne pengesum.

Ærgerligt for Low lykkedes det for graverjournalister at opsnuse snavset. Heldigt for os bliver det til denne underholdende film, der undersøger hele det vanvittige forløb.

Kan ses 21., 29. og 31. marts.

 

‘Hi, AI’

Tyske Isa Willinger debuterer med science fiction-dokumentaren ‘Hi Al’, der allerede har udmærket sig med at have vundet prisen for ‘Bedste Dokumentarfilm’ ved den tyske Max Ophüls Filmfestival, hvor den blev kaldt for »en følelsesmæssig og intelligent film«.

I ‘Hi, Al’ møder algoritmer menneskelige følelser, når vi følger henholdsvis en japansk ældre dame og en ensom mand i Californien, der får sig hver deres nye livsledsager i form af en robot. Men spørgsmålet, som filmen netop rejser, er, om disse menneskelignende robotter, som er ankommet til jorden, skal behandles som vores venner, tjenere eller en ny herskende klasse?

Kan ses 26., 28. og 30. marts.

Læs også: Har Mikael Persbrandt og Anna Odell virkelig sex? Hvor vild er Trine Dyrholms BDE lige? Læs anmeldelsen af ‘X&Y’

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold