Lowly-sangerinde Soffie Viemose: »Husk at dele noget, der ikke kun handler om din egen navle«

Soffie Viemose fra bandet Lowly tror, at Facebook er ved at dø, unfollower dem, som kun poster perfekte Instagram-billeder og er mest til sociale medier med en snert af kunst. Vi har talt med hende om at få noia af Snapchat, digte på Instagram samt om at uddanne sine følgere om verden og kunsten.
Lowly-sangerinde Soffie Viemose: »Husk at dele noget, der ikke kun handler om din egen navle«

Hvorfor har du en Instagram-profil – og hvad bruger du den til?
»Jeg har den for at dokumentere mit liv, tage billeder af grineren ting og for at have et output af en art, som jeg ikke bruger alt for meget energi på, inden det ryger ud til andre.«

Tænker du over, hvad du lægger ud?
»Det er lidt forskelligt. I nogle perioder er jeg meget stilbevidst og framer alting ind og bruger lang tid på filtre. Andre gange er det mere spontant, og det er ofte også de mest vellykkede posts.

Og tænker du over det i forhold til dit arbejde som kunstner?
»Nej, det tror jeg ikke, jeg tænker så meget over. Det er jo bare mit liv, kan man sige. Men jeg prøver ikke at lave spamposts eller ting, hvor det er reklame. Jeg styrer også vores bandprofil, og den er til tider lidt mere infomercial-agtig.«

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

We have arrived at @latitudefest and we’re playing at 9pm, Solas stage? Everything looks fab so far??

Et opslag delt af Lowly (@lowlyband) den

Du poster blandt andet digte på din Instagram-profil – hvorfor det?
»Jeg poster både mine egne digte og andres digte, som jeg tripper over. Mine egne er fordi, jeg er superræd for at tage dem for seriøst, og når de så ligger dér, så er de udgivet på en måde og så er der ikke så meget at gøre ved det. Så kan jeg også selv læse dem på en anden måde. Det er lidt ligesom, når man bouncer et track ud fra Ableton [et audio/midi-sequencerprogram til remixing og live performances, red.] og først, når det ligger i iTunes, kan man tage stilling til mix. Eller mere analogt: Når man printer en tekst ud på papir og først dér rigtigt kan læse, hvad der står.«

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

? #lortedigt #andersonpaak

Et opslag delt af Soffie Viemose (@suff_______) den

Hvad tænker du generelt om det at dele sit liv på sociale medier? Her tænker jeg både på Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter etc.
»Det er en meget personlig ting, og alle har sine egne behov. Men jeg tror for mit vedkommende, at jeg mest er til de medier, der har en snert af kunst i sig.«

»Snapchat har jeg aldrig fattet. Jeg får noia af det og bliver også lidt trist af at skulle se alle muliges liv, som er sjove og hurtige. Facebook er ved at dø, tror jeg, fordi det har mistet kunsten. Man sidder bare og dør i flere timer om dagen og får en masse reklamespam og clickbait i hovedet. Der er nogle, der er rigtig gode til at skrive flotte, poetiske eller relevante og interessante posts, men ellers er det jo mest bare et sted, der vil have noget fra dig hurtigst muligt.«

»Twitter bruger jeg til at følge politik og forskellige mennesker, der er gode til at skrive korte, grineren ting – for eksempel Mira Gonzales [amerikansk digter, red.]. Det er interessant i forhold til at organisere grupper af stemmer, som man for eksempel så ved Det Arabiske Forår, og det fungerer som et talerør for mange, der ikke ville kunne tale frit ellers.«

»Instagram bruger jeg selv mest. Der får jeg både katte- og corgivideoer samt inspiration til min musik, mine tekster og visuel identitet. Jeg kan bedst lide ærlige og rå profiler. Jeg unfollower folk, der kun poster flotte og perfekte billeder af deres perfekte babyer og deres perfekte hud eller flade maver. Det bidrager ikke med noget, synes jeg.«

Foto: Toke Hage/Soundvenue

Bør man i din optik i højere grad overveje det indhold, man deler, når man er et kendt ansigt?
»Et eller andet sted har vi vel allesammen et ansvar for det indhold, vi lægger ud. Ligegyldigt om du er ukendt eller kendt, er det dumt at dele noget, der skaber had eller noget, der udstiller andre – og som de ikke har godkendt. Måske kunne vi godt tænke lidt mere over, at vi burde have et intellektuelt og kunstnerisk ansvar. At du skal huske at dele noget, der ikke kun handler om din egen navle, men også uddanne dine følgere lidt om verden og kunsten. Men altså: Der skal også være plads til bare at følge en corgihund, hvis du har lyst til det, uden at du skal høre om klimaforandringer eller Proust.«

Hvad er i din optik det største plus ved at dele ud af tilværelsen på sociale medier? Både generelt, men også som kunstner.
»For mig er det en god måde ikke at tage mig selv så seriøst på. Det er nem og hurtig tilfredsstillelse, og det er dejligt at dele billeder, digte, mennesker og ting, der er vigtige for mig, med andre – og få et anerkendende like fra dem. Det er jo i en eller anden udstrækning også det, jeg gør, når jeg skriver sange.«

Og modsat: Hvilke negative elementer er der så ved brugen af sociale medier? Både generelt og som kunstner.
»Det negative er, at det for eksempel er lidt weird, hvis nogen kender dig fra din Instagram og liker dine posts på Face eller Insta, men ikke siger hej IRL. Det er fesent, synes jeg. Hvis man kan like, kan man også sige hej. Sådan må det være.«

Hvem er du selv vild med at følge på sociale medier?
»Jeg følger mine venner, fordi de giver mig glæde og kærlighed. Men ellers følger jeg Alexandra Marcella, en dejlig queer-ish person, der tager lækre, uhøjtidelige, normcore billeder af ubarberede ben og sine artsy newyorker-venner. Liana Finck er en tegner, der på minimalistisk og humoristisk vis tegner sin – og min – tragikomiske tilværelse, Beige Cardigan følger jeg for gode memes, og Lucia Odoom følger jeg, fordi hun har god stil og gode ting at sige. Derudover følger jeg Steve Roggenbuck for at få en lidt mere wack tilgang til at skrive og Binny Debbie for virkelig ærlige, hårde memes og samtidig meget politisk bevidste posts.«

Her skulle der være et Instagram-opslag, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ignore the distractions

Et opslag delt af alexandramarzella@gmail.com (@artwerk6666) den

Hvad er den bedste oplevelse, du har haft på sociale medier?
»Simon Raymonde fra vores pladeselskab Bella Union ”friede til os” i en privatbesked på Twitter og sagde, at han gerne ville have os med i sin Bella Union-familie. Meget kort og konkret og fuldstændig sindssygt fedt.«

Hvad er den dårligste oplevelse?
»Den dårligste oplevelse er, at jeg bruger for lang tid på at sidde og kigge ind i en lysende firkant frem for at lave musik. Hver gang, det går op for mig, er dét den dårligste oplevelse.«

Hvor mange timer om dagen ser du da ind i en skærm?
»Det prøver jeg ikke at tænke på.«

Hvornår er det allermest dårlig stil at hive sin smartphone frem?
»Midt i en samtale eller hvis nogen er kommet til skade, og det lige skal på snappen.«

Hvis du skulle give et godt råd til dit kommende barn, inden han/hun opretter en profil på sociale medier, hvad skulle det så være?
»Husk nu at sætte hashtagget før det taggede ord. Og ingen hashtags på Facebook, tak. #justbecauseyoucandoesntmeanyoushould«

Læs også: Sofie Hagen om sociale medier: »De skal fandme ikke forsøge at få mig til at holde kæft«

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af