Mesterduoen bag ’The Deuce’: »Tv-stationerne kan bedre lide idéen om at arbejde med os end egentligt at gøre det«

Mesterduoen bag ’The Deuce’: »Tv-stationerne kan bedre lide idéen om at arbejde med os end egentligt at gøre det«
James Franco i 'The Deuce'.
Foto: HBO
To af verdens mest respekterede serieskabere David Simon og George Pelecanos vender tilbage med tredje og sidste sæson af deres fremragende HBO-serie ’The Deuce’. Vi fangede dem over telefonen til en snak om, hvordan det er at lave en serie om sexindustrien i en #MeToo-æra, pornoens indflydelse på samspillet mellem kønnene, og om det er blevet lettere at fortælle den slags historier, de brænder for.

I oktober 2017 blev Harvey Weinstein væltet, og Metoo-bølgen ændrede underholdningsindustrien for altid. Måneden forinden startede den nye serie af manden bag ’The Wire’ på HBO. At det skete i netop dén rækkefølge, var virkelig heldigt.

»Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg, at hvis vi gik ind til HBO efter Weinstein-skandalen og sagde, at vi ville lave en serie, der handlede om sexarbejde, pornografi, misogyni og patriarkatet, så tror jeg, at de ville være meget nervøse for at sætte et sådant projekt i søen«, siger David Simon, da vi fanger ham og medskaber på ’The Deuce’, George Pelecanos, over telefonen forud for tredje og sidste sæson.

Timingen var heldig, for med ’The Deuce’ har vi fået en af tidens mest ambitiøse og vedkommende amerikanske serier. Og en fortælling, som faktisk konfronterede mange af de temaer, Metoo-bevægelsen satte fokus på: Mænds syn på kvinder og de underliggende strukturer, vi ikke nødvendigvis tænker over i det daglige.

»Vi havde ikke set det komme. Vi havde ikke set Harvey Weinstein-øjeblikket ske. Vi vidste heller ikke, at det ville bane vejen for en helt ny dynamik i industrien. Vi have den første sæson af serien i kassen, da verden pludselig eksploderede«, fortæller David Simon.

»Gudskelov havde vi konceptualiseret serien og vidste, hvad den handlede om. Vi påtalte allerede de problematikker, #MeToo og Times Up handlede om. Alle, der arbejdede på serien, kunne mærke, at diskussionen var på vej, netop fordi vi adresserede, hvad der allerede foregik. Af alle dramaserier på tv så handlede ’The Deuce’ specifikt om den debat, der var på vej. Vi havde alle en form for indre selvtillid. På et eksistentielt plan vidste vi, hvorfor vi lavede serien, men vi vidste det virkelig meget, da verden begyndte at ændre sig omkring os«.

Nedladende sex

’The Deuce’ handler om pornoindustriens fødsel og storhed fra start-70’erne til midt-80’erne. Titlen er en reference til det gamle øgenavn for området omkring Times Square i New York, der dengang var fyldt med bumser, lommetyve og snaskede grindhouse-biografer.

Når mørket faldt på, huserede de prostituerede med deres alfonser pustende i nakken, og det er midt i dette inferno, at serien præsenterer os for et omfattende karaktergalleri. Centralt i historien står tvillingeparret Vincent og Frankie Martino, begge spillet af James Franco, samt den tidligere prostituerede/nu feministiske pornofilminstruktør Eileen ’Candy’ Merrell, spillet af Maggie Gyllenhaal. Alle navigerer i en barsk branche, hvad enten det er mafiafinansieret bordeldrift eller indspilninger af pornofilm, hvis betingelser er under konstant forandring.

»’The Deuce’ i bund og grund en fortælling om arbejdere, og om, at når arbejdskraften bliver devalueret, når arbejdet kan laves for mindre, så er selv mennesker værdiløse«, som David Simon formulerer det.

Maggie Gyllenhaal og David Krumholtz i ‘The Deuce’. (Foto: HBO)

Den nye sæson er klimakset på et epos i tre akter:

»Vi havde fra starten af udtænkt serien som tre sæsoner. Så vi har hele tiden vidst, hvor vi ville ende historien, og på den måde kunne vi forme serien derefter. I denne sidste sæson ser vi boligmarkedet på Manhattan transformere sig og pornografien erobre verden. Den flytter bogstaveligt talt ind i folks soveværelser. Sæsonen handler om, hvad det betød for vores kultur på godt og ondt, men den handler også om, hvad der skete med de folk, som var pionerer på dette tidspunkt«, fortæller David Simon.

Hvor pornoen i de første sæsoner af serien var noget, der udspillede sig i gedulgte pornobiografer eller klistrede båse, rykkede videobåndet de intime billeder ind bag hjemmets fire vægge. Og så gav hjemmevideoens indtog også mulighed for, at man selv kunne optage sine egne film. Det er en udvikling, som i høj grad har præget forholdet mellem mænd og kvinder, og det er en udvikling, som vi stadig ser eftervirkningerne af i dag, mener George Pelecanos.

»Nu taler jeg kun for mig selv, fordi vi alle har forskellige meninger om det her. For mig at se har porno ændret måden, mænd opfører sig på overfor kvinder. Måden de forholder sig til dem, og måden de ser dem på. Der er en fremragende scene i serien, som David skrev, hvor Candy (Maggie Gyllenhaal, red.) undrer sig over det faktum, at mænd tror, at måden at afslutte sex på er ved at ejakulere kvinden i ansigtet. Det eksisterede altså ikke før pornografien. Pornoen har lært mænd og drenge at have nedladende sex. Det er blevet en helt almindelig del af nutidens parforhold. Hvordan vi end vælger at leve med det, så burde vi i det mindste forholde os til den negative indflydelse, det har haft«.

Læger og advokater sælger

’The Deuce’ behandler disse tematikker med en nuanceret, analytisk og dog dybt empatisk tilgang, som kendetegner alt David Simon og George Pelecanos samarbejde, fra mesterværket ’The Wire’ til New Orleans-serien ’Treme’. Også forud for ’The Deuce’ gjorde de et grundigt forarbejde.

»Vi lavede naturligvis en masse research. Vi havde mange personer til at hjælpe os. Vi konsulterede os også hos eks-pornostjerner, politifolk og journalister. Alle disse mennesker kom ind i forfatterrummet og talte med os«, siger George Pelecanos.

Det er denne metodiske grundighed, der gør, at Simon og Pelecanos serier stikker så dybt. Men det er måske også deres samfundsalvorlige tilgang, der ligger til grund for, at de ikke bare bliver mødt med åbne arme af alverdens tv-stationer og udbydere, selvom de har adskillige anerkendte værker på cv’et.

Fra venstre: David Simon, Maggie Gyllenhaal, James Franco og George Pelecanos. (Foto: Andrew Toth/Getty Images)

»De ting, vi gerne vil lave, er lige så vanskelige at få produceret, som de altid har været. Det virker mest af alt, som om tv-stationerne bedre kan lide idéen om at arbejde med os end egentligt at gøre det. Jeg har længe villet fortælle en anden historisk arbejderfortælling, men når jeg fremlægger det for dem, lader de mest bare, som om de er interesserede. Men ikke i en sådan grad, at de lader en gå videre med projektet. Så jeg tror ikke, det er blevet lettere. Hvis du vil have en serie lavet, så lav en komedie eller en serie om advokater eller læger. Så skal du nok komme i æteren«, siger George Pelecanos.

David Simon supplerer:

»De (tv-stationerne, red.) siger, at de gerne vil have ting som ’The Wire’. De siger, de vil arbejde sammen med folk, som har de ambitioner, vi har. Men det er ikke sådan, det forholder sig, når George og jeg går ind til møder. De vil gerne have folk med ambitioner, men de vil også have hits. George og jeg har i mange år lavet fjernsyn, som vi mente betød noget, og jeg er meget taknemmelig for HBO’s opbakning. Det har ikke altid været lige let«.

Tredje og sidste sæson ’The Deuce’ starter på HBO Nordic 10. september.

Læs også: De bedste serier på HBO Nordic

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold