Vi udråber: De største skuespillergennembrud i 2016

Du kan lige så godt lære navnene med det samme, for de er morgendagens stjerner. Vi har samlet årets mest markante nye ansigter på skuespillerfronten.
Vi udråber: De største skuespillergennembrud i 2016
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Sasha Lane (’American Honey’)

Den engelske instruktør Andrea Arnold har et skarpt øje for uprøvede talenter.

Hendes caster fandt 16-årige Katie Jarvis, der gjorde det fremragende i ‘Fish Tank’, på en togstation i Essex, hvor Jarvis skændtes højlydt med sin kæreste. Og Arnold fik selv øje på 19-årige Sasha Lane dansende på en strand i Panama City Beach i Florida, hvor Lane var på Spring Break. Og inviterede hende til casting på hovedrollen i ‘American Honey’.

Lane er en åbenbaring som den rebelske og drømmende Star, der griber chancen for at undslippe sin white trash-tilværelse i en lille by i Texas, da en trup af unge omrejsende magasinsælgere besøger byen og tilbyder hende et job. Lane er magnetisk på lærredet: rå og piget og overbevisende som den barnligt naive, trodsige og modstandsdygtige Star, der slipper godt fra enhver situation, hun dumdristigt og selvsikkert kaster sig ud i.

Den nu 21-årige texanske skuespiller har flere film på vej. Hun spiller over for Chloë Grace Moretz og Jennifer Ehle i Desiree Akhavans drama ‘The Miseducation of Cameron Post’, over for Ellar Coltrane fra ‘Boyhood’ i Stephen Kijaks 80’er-komedie ‘Shoplifters of the World’ inspireret af The Smith og spiller hovedrollen i Paul Franklins filmatisering af YA-sci-fi-romanen ‘Hunting Lila’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ruth Negga (’Loving’, ’Preacher’)

Oscar-buzzen har omgivet Ruth Negga, siden Jeff Nichols’ racekærlighedsdrama ‘Loving’ havde premiere i Cannes i maj. Her spiller hun en sort kvinde, der gifter sig med en hvid mand og får myndighederne på nakken i 1950’ernes Virginia, og ifølge kritikere og awards-spåmænd leverer hun en af årets stærkeste præstationer.

‘Loving’ har endnu ikke nogen dansk premieredato. Til gengæld kan man se Negga i serien ‘Preacher’, der bygger på tegneserieforlægget af samme navn. Her spiller hun Tulip, en ret badass håndlangertype, som forsøger at lokke sin reformerede ekskæreste og seriens hovedperson tilbage i den kriminelle verden. I rollen er hun super rå og iskoldt voldelig, men er også sjov og viser bløde sider af sig selv, for eksempel over for to børn, hun får til at hjælpe med at bygge en bazooka (advarsel: høj tolerance for ultravold kræves).

Ruth Negga er født i Etiopien til en etiopisk far og irsk mor, og familien flyttede til Irland, da hun var fire. Hun startede på teateret og har et langt cv med film- og tv-roller siden 2004, blandt andet i ‘World War Z (2013) og ‘Agents of S.H.I.E.L.D.’ (2013-15). Men 2016 skulle altså blive året, hvor hun for alvor slog igennem.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Phoebe Waller-Bridge (’Fleabag’, ’Crashing’)

Britiske Phoebe Waller-Bridge står for årets både sjoveste og tristeste serie, komedien ‘Fleabag’ om en selvdestruktiv og sexglad ung singlekvindes hverdagsudfordringer i London. Hendes problemer stikker forfriskende dybere, end hvad vi er vant til i navlepilleriserier som ‘Girls’ og ‘Love’, men leveres med kulsort humor, kynisme og syleskarpe replikker.

‘Fleabag’ startede som et one woman-show, hvor Waller-Bridge som karakteren Fleabag bekender sig til publikum. Den direkte henvendelse har Waller-Bridge beholdt i serien, hvor hun bryder den fjerde væg og gør seeren til sin fortrolige. I det hele taget er serien og Waller-Bridges spillestil enormt teatralsk, og det fungerer overraskende godt. Med sin røde læbestift og sorte page ligner hun en femme fatale fra 1940’erne, og hun spiller rollen som farlig forførerske med glimt i øjet (til os, ikke til mændene) til perfektion.

31-årige Phoebe Waller-Bridge er noget af et multitalent – både teaterskuespiller og dramatiker, manuskriptforfatter og film- og tv-skuespiller, blandt andet i ‘Broadchurch’ og ‘The Iron Lady’. Lige inden ‘Fleabag’ skrev hun og spillede hovedrollen i komedieserien ‘Crashing’ om en gruppe venner i 20’erne, der bor på et tomt hospital som såkaldt ‘property guardian’. Men hun har tilsyneladende også ambitioner om at udvide repertoiret: BBC America har lige bestilt otte afsnit af thrillerserien ‘Killing Eve’ med hende som showrunner og exeutive producer.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Tarjei Sandvik Moe (’Skam’)

Hvem kan komme i tanke om en skuespiller, der har formidlet så levende et indre følelsesliv ved at stirre passivt ind i en computerskærm?

Vi er mange, der har fulgt ekstra intenst med i ‘Skam’s dramatiske tredje sæson, og en af grundene er den talentfulde 17-årige debutant Tarjei Sandvik Moe, der næsten ene mand har båret sæsonen med tæt fokus på den isolerede og tyngede Isak. Mens Isaks indre har været ved at eksplodere af angst, længsel, skuffelse og forelskelse, har han kæmpet benhårdt for at opretholde sin cool facade, og Sandvik Moe har på fornemste vis ladet Isaks følelser komme til udtryk i minimale ansigtsudtryk.

Således bliver et lillebitte smil efter snakken med Even i gymnastiksalen eller en tåre ned ad kinden til mamas sms en kæmpe forløsning.

Ligesom sin karakter går Tarjei Sandvik Moe nu i gymnasiet på Hartvig Nissens, men han har fortalt i talkshowet Skavlan, at han har ambitioner om at blive skuespiller. I disse dage spiller han en lille rolle i teaterstykket ‘What Would Jesus Do’ i Oslo – vi håber, han får mange flere.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Anya Taylor-Joy (’The Witch’)

Debutanten Anya Taylor-Joy og indiehorrorfilmen ‘The Witch’ af førstegangsinstruktøren Robert Eggers var på alles læber på Sundance-festivalen i 2015, hvor filmen havde verdenspremiere. Den unge skuespiller har hovedrollen som den ældste datter, Thomasine, i en udstødt familie, der kæmper for overlevelse i 1600-tallets New England.

Da familiens yngste medlem forsvinder, og en anden søn vender tilbage i forhekset tilstand, anklager forældrene Thomasine for at have indgået en pagt med djævlen. Taylor-Joy spiller Thomasine, en pige på tærsklen til at blive kvinde, med en blanding af barnlig uskyld og voksen klogskab og selvstændighed. Som tilskuer bliver vi i tvivl: Straffes hun for sin kvindelighed, eller er der noget om heksesnakken?

Mens filmen langsomt har spredt sig til hele verden – herhjemme fik den en enkelt visning i forbindelse med CPH PIX – har 20-årige Taylor-Joy fået godt gang i karrieren. Hun spiller blandt andet titelrollen i sci-fi-thrilleren ‘Morgan’ over for Kate Mara, Paul Giamatti, Toby Jones, over for Olivia Cooke og Anton Yelchin i den psykologiske thriller ‘Thoroughbred’ samt Barack Obamas kæreste i Devon Terrells ‘Barry’ om præsidentens ungdomsår.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Natalie Madueño (’Bedrag’)

‘Bedrag’ bliver næppe en del af DR’s dramakanon, men den gav os i det mindste Natalie Madueño. Den nyuddannede 29-årige skuespiller af dansk-kroatisk-spansk herkomst tilførte den ambitiøse jurist Claudia sårbarhed, brutalitet, drive, kløgt og skønhed, så vi trods hendes vanvittige og amoralske handlinger krydsede fingre for, at det ville gå hende godt.

2016 bød også på to filmroller: feministisk adelskvinde i ‘Tordenskjold og Kold’ og livsglad studerende og forelskelsesgenstand i ‘Swinger’. Hverken film og Madueños roller gjorde noget særligt væsen af sig, men mon ikke der er flere saftige roller i vente for den talentfulde skuespiller i 2017?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Millie Bobby Brown (’Stranger Things’)

Alle tween-skuespillerne i ‘Stranger Things’ er fremragende, men særligt 12-årige Millie Bobby Brown brænder igennem i rollen som den mystiske Eleven. Næsten uden ord, men med sine store udtryksfulde øjne og sit nøgne ansigt skaber hun et dragende portræt af en traumatiseret pige, der både er skræmt og barnligt nysgerrig over den nye verden, hun møder. En gammelklog sjæl, der har set for meget, men stadig har meget at lære om det levede liv og på rørende vis åbner sig følelsesmæssigt over for drengegruppen.

Brown underspiller nok til at bevare Elevens gådefuldhed, og hendes højdramatiske øjeblikke klinger lige så rent. Hun er både skrøbelig og sårbar, samtidig med at hun besidder en intens indre styrke, der gør den lille piges superkræfter overbevisende.

Brown, der tidligere har spillet mindre roller i blandt andet ‘NCIS’, ‘Grey’s Anatomy’ og ‘Modern Family’, blev efter sommerens premiere på ‘Stranger Things’ straks udnævnt til en af Hollywoods nye stjerner. Hun har erobret internettet med diverse late night show-optrædener og Instagram-videoer, hvor hun blandt andet synger som Adele og rapper som Nicki Minaj, og mens Eleven var en Halloween-kostumefavorit er Brown selv blevet lidt af et modeikon.

Hun spiller hovedrollen i musikvideoen til duoen Sigmas ’Find Me’, og rygter om flere velbetalte filmtilbud svirrer. Foreløbig er sæson 2 af ’Stranger Things’ dog hendes eneste bekræftede rolle. Brown blev forbigået til Golden Globes, men er nomineret til skuespillernes branchepris, Screen Actors Guild Award – ret blæret som 12-årig.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Wyatt Russell (’Everybody Wants Some!!’, ’Black Mirror’)

Han har skuespillergenerne med sig, 30-årige Wyatt Russell, der er søn af Goldie Hawn og Kurt Russell og bror til Kate Hudson og Oliver Hudson.

I mange år fokuserede han på sin hockeykarriere, men måtte stoppe på grund af en skade. Så begyndte han at spille skuespil. Og efter nogle år med mindre roller – mest markant i ’22 Jump Street’ – ser han nu ud til at være på nippet til et større gennembrud. I 2016 har han gjort sig bemærket både i Richard Linklaters college-film ‘Everybody Wants Some!!’ og et afsnit af Charlie Brookers teknologidystopi ‘Black Mirror’.

I begge roller fremstår han med sit halvlange blonde hår og skovhuggerskæg som en charmerende, hyggelig og lidt tykhovedet happy-go-lucky-dude. I ‘Everybody Wants Some!!’ er han en lidt skæv baseballspillertype, der sætter pris på hashrygning og intense filosofiske samtaler. I ‘Black Mirror’ er han en entusiastisk oplevelsesjunkie, der deltager i et uhyggeligt gaming-eksperiment.

Han ser ud til at fortsætte stilen i AMC’s kommende dramaserie ‘Lodge 49’, hvor han spiller hovedrollen som eks-surfer, der flytter ind i en broderskabsorden. Han spiller også med i det mørke komediedrama ‘Ingrid Goes West’ med Elisabeth Olsen og Aubrey Plaza, der har premiere på Sundance i januar, krimithrilleren ‘Shimmer Lake’ og komediedramaet ‘Table 19’, med Anna Kendrick og Lisa Kudrow og manuskript af Duplass-brødrene.

Og så kombinerer han sine to passioner i Jay Baruchels hockeykomedie ‘Goon: Last of the Enforcers’ med T.J. Miller og Liev Schreiber.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Lily Gladstone (’Certain Women’)

Det er ret imponerende at løbe med opmærksomheden i en film med Laura Dern, Michelle Williams og Kristen Stewart. Men det gør det 30-årige stortalent Lily Gladstone i sin gennembrudsrolle i Kelly Reichardts stille og poetiske tredelte kvindeportræt ‘Certain Women’.

Her spiller Gladstone en ensom og indesluttet hestepasser, der bliver forelsket i en akavet og overarbejdende juraunderviser, Beth (Stewart, også i storform) en kold vinter i en flække i Montana. Gladstone er en fornøjelse at se på, både når hun fodrer heste, stener foran tv’et og betaget betragter Stewart, der klager over sit stressede liv, mens hun propper sig med tvivlsom diner-mad. Hendes tillukkede, men blide ansigt lyser op i scenerne med Stewart og er malet med uudtalt længsel. En afsluttende bilscene, hvor Reichardt holder kameraet på Gladstones ansigt gennem forruden pinefuldt længe, efter hun helt udramatisk har fået sit hjerte knust, står som filmens emotionelle højdepunkt.

Gladstone, der er indfødt amerikaner og er vokset op i et reservat i Browning, Montana, har studeret drama og spillet en del teater og filmroller i Montana, inden hun nu er blevet verdenskendt – i hvert fald blandt indie-fans – med ‘Certain Women’.

Hun er nomineret til prisen for årets skuespillergennembrud ved Gotham Awards og kvindelige birolle til Independent Spirit Awards – de to toneangivende amerikanske indiefilmprisfester – og er blevet kåret til bedste kvindelige birolle af kritikersammenslutningerne i Los Angeles og Boston. I USA kunne hun i efteråret ses i dramamysteriet ‘Buster’s Mal Heart’ sammen med ‘Mr. Robot’-stjernen Rami Malek.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Alden Ehrenreich (Hil Cæsar!)

»Would that it were so simple« er ikke så simpel en replik at få til at sidde i skabet for den unge sydstats-westernstjerne Hobie Doyle, som sættes til at spille gentleman i en britisk prestigefilm i Coen-brødrenes Hollywood-pastiche ‘Hil Cæsar!’. Alden Ehrenreich rammer til gengæld både sine replikker, komiske timing, drengede charme, filmstjerneformat og lassokastning med præcision i filmen, der sikrede hans gennembrud.

27-årige Ehrenreich var den eneste skuespiller, der skulle igennem en audition til filmen, der ellers er befolket af Coen-brødrenes stjernevenner George Clooney, Josh Brolin, Tilda Swinton, Scarlett Johanson, Frances McDormand, Ralf Fiennes og Channing Tatum. Og står tilbage som et af højdepunkterne.

Alden Ehrenreich blev opdaget af selveste Steven Spielberg under en Bat Mitzvah-reception, hvor Spielberg så en video, Ehrenreich havde lavet til sin ven. Kontakten førte til roller i ‘Supernatural’ og ‘CSI’, inden han scorede hovedrollen i Francis Ford Coppolas ‘Tetro’ fra 2009, der blev set af alt for få, men gav ham ros fra kritikerne. Siden spillede han hovedrollen i den ikke så vellykkede ungdomsfantasyromance ‘Beautiful Creatures’ og havde mindre roller i Woody Allens ‘Blue Jasmine’ og Park Chan-wooks ‘Stoker’.

Nu tager han et ret markant trin op mod stjernerne som en ung Han Solo i den kommende ‘Star Wars’-prequel af Phil Lord og Chris Miller.

Læs også: De bedste serier i 2016, top 10-1

Læs også: De bedste film i 2016, top 10-11

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af