Det skal du se i biografen i november – Nikolaj Coster-Waldau vender hjem og Christian Bale og Matt Damon kører ræs

Det skal du se i biografen i november – Nikolaj Coster-Waldau vender hjem og Christian Bale og Matt Damon kører ræs
Matt Damon og Christian Bale i 'Le Mans 66'.
Den kommende måned byder på perlepremierer og Oscar-håb fra både USA, Makedonien, Georgien og Danmark, foruden en hypet Stephen King-filmatisering og en Coppola-reprise.

‘Selvmordsturisten’ 

Nikolaj Coster-Waldau har vendt snuden tilbage mod Danmark, hvor han allerede nu har en perlerække af nye film linet op. Den første på listen er ‘Selvmordturisten’, instrueret af Jonas Alexander Arnby (Manden bag den stemningsfyldte varulvefilm ’Når Dyrene Drømmer’).

I ‘Selvmordsturisten’ spiller Coster-Waldau rollen som den kræftsyge forsikringsagent Max. Da han hører om det hemmelige selvmords-resort kaldet Aurora, beslutter han sig for at tjekke ind for at ‘tjekke ud’. Men under den pæne polerede overflade, er det ikke alt, der er, som det burde være på det luksuriøse hotel. Udover Coster-Waldau medvirker også Tuva Novotny, Solbjørg Højfeldt og Sonja Richter.

Premiere 21. november.

 

‘Doctor Sleep’ 

Filmatiseringer af Stephen Kings litterære værker synes allestedsværende for tiden, og nu er turen kommet til den famøse efterfølger til et af forfatterens nok største værker, ’The Shining’. I ’Doctor Sleep’ genforenes vi med en voksen Danny Torrance (spillet af Ewan McGregor) årtier efter de traumatiske oplevelser på ondskabens hotel. Danny forsøger at lægge sin evne til at shine bag sig, men da han møder en ung pige samme kræfter – og med en gruppe ondsindede væsner i hælende – må han se sin egen natur og fortid i øjnene.

Filmen er instrueret af Mike Flanagan (manden bag den vellykkede Netflix-gyserserie ‘The Haunting of Hill House’) og fungerer både som en fortsættelse til både Kings bog og Stanley Kubricks filmversion fra 1980.

Premiere 7. november.

 

‘Le Mans ’66’ 

Bale vs. Damon. På hjul.

Som skruebolden gennem det franske Le Mans-racerløb i 1966 kæmper Matt Damons bildesigner Carroll Shelby for at besejre den forsvarende mester Ferrari, med en for en gangs skyld normalvægtig Christian Bale som den hyggevoldelige men brillante britiske racerkører Ken Miles.

Filmen er instrueret af James Mangold, der tidligere har stået bag det kritikerroste ’X-Men’-spinoff, ’Logan’ og ’Walk the Line’. Hvis man ikke kan sin Le Mans-historie, er der især dømt nervepirrende spænding på banen, men uanset hvad burde der være rigeligt med hestekræfter i historien til at gribe både mekaniske lægmænd og racerfans.

Premiere 14. november.

 

‘Apocalypse Now: Final Cut’ 

Francis Ford Coppolas storslåede krigsfilm fra 1979 beskrives af mange som værende den ultimative film om Vietnamkrigens gru. Nu får vi en unik mulighed for at genopleve Benjamin L. Willards (Martin Sheen) rejse ind i helvede på jorden i hans jagt på Oberst Kurtz (Marlon Brando), når mesterværket får repremiere i biografen i anledning af dets 40-års jubilæum.

Det er ikke første gang, at Coppola udsender en ny udgave af sit grandiose værk. Tilbage i 2001 kom ’Redux’-udgaven, som tilførte næsten 50 minutters nye scener. Den aktuelle – og efter titlen at dømme definitive version – har en spilletid på lige over tre timer og er altså 20 minutter kortere end ’Redux’.

Premiere 28. november.

 

‘Made in Bangladesh’ 

Verden forstod for alvor, hvor horrible forhold, den tredje verdens syersker arbejder under, da fabrikken Rana Plaza kollapsede i 2013 og over 1000 arbejdere blev dræbt.

I ’Made in Bangladesh’ sætter den kvindelige filmskaber Rubayiat Hossain fokus på en fabrikssyerskes liv i fortællingen om den unge kvinde Shimu, som møder modstand fra både sine arbejdende medsøstre, ægtemanden og systemet i sin opstand mod de elendige vilkår.

Hossein er blandt Bangladeshs meget få kvindelige filminstruktører, og måske er netop en spillefilm om den blodige bagside af vestens highstreet-brands det tiltrængte wake-up call.

Premiere 28. november.

 

‘Last Christmas’ 

Når det kommer til julefilm er oddsene lave, men indsatserne høje, for rammer man plet, står man meget vel med en livslang klassiker i hænderne.

‘Bridesmaids’-instruktør Paul Feig står i spidsen for komediedramaet om den kyniske Kate, spillet af Emilia Clarke, der efter et sygdomsforløb har tabt juleglæden. Til at hjælpe hende med at genfinde den, dumper ’Crazy Rich Asians’-stjernen Henry Golding ned fra decembers stjernehimmel, som en Jesper Fårekylling med drømmefyrspotentiale.

Om Feigs manic pixie møder dream boy-præmis og berømthedspoint fra Emma Thompson og Michelle Yeoh (og, seriøst, Peter Mygind) i prominente biroller er nok til at levere en julefilm, der løfter sig genrens metervarer bliver afgjort spændende. Håbet er lysegrønt som mistelten.

Premiere 14. november.

 

‘Marianne & Leonard’ 

Musikhistorien er fyldt med historier om kunstnere og deres muser. Gennem interviews og arkivklip får vi i ’Marianne & Leonard: Words of Love’ fortalt historien om det livslange kærlighedsforhold mellem Leonard Cohen og den norske Marianne Ihlen. Kærligheden til Marianne gennemsyrede meget af Cohen musik, og han sang ofte om hende heriblandt på nummeret ‘So Long, Marianne’.

Dokumentaren er instrueret af den produktive engelske dokumentarisk Nick Broomfield, der senest leverede Whitney Houston-dokumentaren ’Can I Be Me’.

Premiere 14. november.

 

‘Honningland’

Præmissen for årets helt store Sundance-vindende dokumentarsucces ’Honningland’ er i sig selv billedskabende, med fotografering der bringer os helt tæt på den makedoniske bi-hvisker Hatidze.

Hun bestiger hver dag en bjergside for at se til sit bistade og som i en noget mere positiv version af Werner Herzogs ’Grizzly Man’, kan hun omgås de stikkende honningdyr helt uden handsker eller anden beskyttelse. Resten af sin fordragelige tilværelse spenderer Hatidze med at passe sin syge mor – lige indtil hun får en nomadefamilie som nabo, der forstyrrer med 150 køer og usymbiotiske forretningsplaner for honninglandet.

Premiere 21. november.

 

‘Onkel’ 

Instruktøren bag ’Hundeliv’, René Frelle Petersen vender tilbage med endnu en fortælling fra Vandkantsdanmark. Med sin anden spillefilm ’Onkel’ har han skabt noget så sjældent som et melankolsk og underfundigt drama på vaskeægte sønderjysk.

Den 27-årige Kris (Jette Søndergård) bor sammen med sin invalide onkel (Peter Hansen Tygesen) på en gård i Sønderjylland. Onklen er dybt afhængig af Kris, som er tvunget til at sætte sit eget liv på pause for at passe ham døgnet rundt. Da hun møder den søde Mike (Tue Frisk Petersen), og forelskelsen blomstrer, går det op for hende, at der findes en verden udenfor gårdens 70’er tapet.

Premiere 14. november.

‘I morgen danser vi’

Der er efter sigende dømt ’Call Me by Your Name’ hensat til det georgiske folkedansmiljø, når den svenske instruktørdebutant Levan Akin udfolder historien om den unge danser Merab, der forelsker sig i sin største mandlige konkurrent på de affjedrede dansegulve i Tblisis nationale dansetrup.

Men i et land, hvor en rigtig mand danser, men absolut ikke går med ørering, bliver Merabs fortælling en dans af kulturidentitetiske dimensioner.

Sverige har udtaget filmen som sin potentielle Oscar-kandidat, og den kan forhåbentlig tage det bedste med sig fra genreforbilleder som ‘Footloose’, mens der fortælles en moderne kærlighedshistorie, ‘Call Me’-style.

Premiere 21. november. 

Læs også: Disse film skal du streame i november – tre en halv times Scorsese og Timothée Chalamet i ringbrynje

Læs også: De 25 vigtigste film i 2010’erne

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold